AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #1 Skrevet 29. april 2020 Hei! Trenger tips til tapasretter som kan lages raskt. 4 venninner har invitert seg selv på tapas til meg, og jeg har en liten baby på 6 uker så rettene må lages raskt og ingrediensene må være lett tilgjengelig, må kunne kjøpes på kiwi. Anonymkode: 22144...a14
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #2 Skrevet 29. april 2020 Litt spesielt å drive med slikt nå eller?🤔 Anonymkode: c79d0...963 7
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #3 Skrevet 29. april 2020 Hadde bare kjøpt alt ferdig. Ostebrett og småretter finnes ferdiglagd og er ikke særlig dyrt. Oliven, fykte paprika, artisjokker osv osv. Pluss på med litt forskjellig spekemat og noen gode brød så har du det du trenger. Et landbrød og og et lysere brød. Anonymkode: ba04c...655 4
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #4 Skrevet 29. april 2020 Tenkte og det var litt spesielt å ha det i disse tider, men det er vel utenom tråden. Dadler og bacon surret rundt. Pastasalat (trenger egentlig bare pasta, majones, rømme og evt. skinke og annet). Lefser med kremost og spekeskinke rullet og skjært i biter. Anonymkode: b6b8a...362 2
Guidet Kvinne Skrevet 29. april 2020 #5 Skrevet 29. april 2020 Delemat der alle skal plukke oppi fatene i disse tider??? Man skal høre mye... men ab 655 sitt tips er vel det beste. 5
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #7 Skrevet 29. april 2020 Veldig merkelig, nesten så jeg ikke tror deg. Men hvis dette faktisk er sant: Kjøp ferdige kjøttboller i saus (de har det i alle fall på rema, litt usikker med Kiwi). De skal bare varmes opp. Kjøp noen forskjellige oster, litt kjeks og litt spekeskinke og legg alt på et fat. Anonymkode: 6d362...f72 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #8 Skrevet 29. april 2020 For å svare på det du spør om; - jeg baker en rask langpannefoccachia. Eller kjøp foccachia eller loff. - grønne oliven, og kalimatis oliven - spekeskinke, gjerne to typer - kjøttboller i saus. Kan lage begge fra grunnen. Eller kjøpe begge ferdig og hive i ovnen i ca 15 minutter - scampi i sweet soya saus. Hiv scampi i pannen, så saus, gi det 2-3 minutter. - bacondadler, om du gidder. Dadler+bacon+10 minutter i ovnen. - kyllingvinger. Kjøp ferdig, 20 minutter på varmluft - cherrytomater, mozarella, basilikum, litt olje, tar to minutter å kutte opp og blande - en ferdig salatmiks - en ost, og en kjeks - lager aioli, hummus, guacemole. Men alt dette har de også ferdig i butikken. Anonymkode: 2f744...0fd 2
Trollkatt Skrevet 29. april 2020 #9 Skrevet 29. april 2020 Merkelig. De har invitert seg selv til deg - på tapas? Nybakt mamma med 6-uker gammel baby? Hvis vi ser bort fra hele koronaaspektet, så ber man ikke seg selv på matservering hos en nybakt mamma, uten å si at jeg/vi fikser absolutt alt av mat og drikke, vi kan til og med dekke på, og du trenger ikke dusje først eller rydde kåken før vi kommer. 8
Brunhilde Skrevet 30. april 2020 #10 Skrevet 30. april 2020 Jeg tror rett og slett at jeg ville bedt alle om å ta med en rett eller to hver, så kan du stiller med focaccia, aioli og smør. Pluss en enkel salat. Det er ikke ok å forvente at man skal stille opp med mat når man er såpass nybakt mamma som du er. Hvis man gjerne vil hilse på, så tar men med mat selv. Du skal jo ha glede av besøket, ikke bare stress. 4
Hunter7 Skrevet 30. april 2020 #11 Skrevet 30. april 2020 By dem på barselgrøt! Faen heller, invitere seg selv på besøk midt i Korona-tiden OG forlange mat ... Barselgrøt Barselgrøt er et kjent begrep også i dag, og har røtter langt tilbake i historien. Det å spise barselgrøt er sannsynligvis en eldgammel skikk i Norden, en skikk som har vært relativt uforandret siden middelalderen. Tradisjonen med barselgrøt er en tradisjon som har holdt seg nesten helt opp til vår tid. Ennå snakker folk om barselgrøt, og mange har med seg kake eller noe god mat når en drar på barselvisitt. Når et barn ble født, var det vanlig at barselkvinna lå til sengs i flere dager. Etter at hun kom seg opp og kom til krefter, kom slekt og naboer på besøk med barselgrøt. Dette var som oftest rømmegrøt, men på midten av 1900-tallet var det også vanlig med sviske- og aprikosgrøt enkelte steder i Trøndelag. I Agdenes var det vanlig at rømmegrøten som ble servert ved barsel hadde kokt egg i skiver på toppen. Det kunne bli mye barselgrøt på kvinnene, ei kvinne fra Byneset som fikk barn i 1957 husker at hun fikk 30 sendinger med rømmegrøt. På Melhus brukte man rømmegrøtfett på sår barnehud, og man la varme grøtomslag på verkefinger, øresting og tannpine 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #12 Skrevet 2. mai 2020 Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du sa ja til dette, ts. Ikke noe særlig lurt å utsette en 6 uker gammel baby for corona ved å ha vennefest, og hvorfor i alle dager gidder du å styre med mat og selskap av venninner med en 6 ukers gammel baby? Men for å svare på spørsmålet ditt; Focaccia, lag gjerne av ferdigpose. Kjøp ferdig aioli og rømme Kjøp pakker med kjøttboller i tomatsaus, varm opp. Finnes i ulike butikker. Kyllingvinger du kan varme opp Lag en enkel grønn salat med ferdig oppkuttet salat Oliven 2-3 ulike type spekeskinker/pølser (chorizo) 2-3 ulike oster, noen kjeks og druer ved siden av Spansk tortilla eller saltkokte poteter Anonymkode: b9fca...794 1
Djungelvrål Skrevet 2. mai 2020 #13 Skrevet 2. mai 2020 På 29.4.2020 den 17.21, AnonymBruker skrev: Litt spesielt å drive med slikt nå eller?🤔 Anonymkode: c79d0...963 Hvorfor skulle det være det? Møter venner ofte jeg.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #14 Skrevet 2. mai 2020 På 30.4.2020 den 20.04, Pjolterbeist skrev: By dem på barselgrøt! Faen heller, invitere seg selv på besøk midt i Korona-tiden OG forlange mat ... Barselgrøt Barselgrøt er et kjent begrep også i dag, og har røtter langt tilbake i historien. Det å spise barselgrøt er sannsynligvis en eldgammel skikk i Norden, en skikk som har vært relativt uforandret siden middelalderen. Tradisjonen med barselgrøt er en tradisjon som har holdt seg nesten helt opp til vår tid. Ennå snakker folk om barselgrøt, og mange har med seg kake eller noe god mat når en drar på barselvisitt. Når et barn ble født, var det vanlig at barselkvinna lå til sengs i flere dager. Etter at hun kom seg opp og kom til krefter, kom slekt og naboer på besøk med barselgrøt. Dette var som oftest rømmegrøt, men på midten av 1900-tallet var det også vanlig med sviske- og aprikosgrøt enkelte steder i Trøndelag. I Agdenes var det vanlig at rømmegrøten som ble servert ved barsel hadde kokt egg i skiver på toppen. Det kunne bli mye barselgrøt på kvinnene, ei kvinne fra Byneset som fikk barn i 1957 husker at hun fikk 30 sendinger med rømmegrøt. På Melhus brukte man rømmegrøtfett på sår barnehud, og man la varme grøtomslag på verkefinger, øresting og tannpine Jeg kommer fra sørvestlandet og der kaller de de sengemad. (mat) Anonymkode: 364a7...0ff
Hunter7 Skrevet 3. mai 2020 #15 Skrevet 3. mai 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg kommer fra sørvestlandet og der kaller de de sengemad. (mat) Anonymkode: 364a7...0ff Tusen takk, da lærte jeg noe nytt Sengemat, barselgrøt, eller "nornegraut" etter de gamle skjebnegudinnene (ifølge NOAB) - jeg synes det er en kjempefin skikk. Og jeg vil tro at den faktisk har mer for seg enn disse baby-shower-greiene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå