Gå til innhold

Far nekter meg å male huset som høygravid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi holder på å male huset utvendig. Jeg er høygravid og vil gjerne bidra slik at vi blir ferdig fortere. Far til barnet nekter meg å male med oljemaling, da han mener det er skadelig for barnet. På helsedirektoratet sine sider står det at det ikke er farlig, men bør unngås (?!).

Hvem har rett her? Jeg som vil male eller far som mener jeg ikke skal male? 

(Uaktuelt å bytte malingstype nå) 

Anonymkode: 84e5f...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er du dum? Hvorfor skal du utsette deg for det som høygravid ? Hva om du detter og skader deg også ? Hvorfor vil du som høygravid utsette deg for for noe som burde unngås ?? :klo:

Anonymkode: f426a...ea5

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes du skal respektere hans mening og la være å male. Det er hans baby også. Du kan bidra på andre måter. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi holder på å male huset utvendig. Jeg er høygravid og vil gjerne bidra slik at vi blir ferdig fortere. Far til barnet nekter meg å male med oljemaling, da han mener det er skadelig for barnet. På helsedirektoratet sine sider står det at det ikke er farlig, men bør unngås (?!).

Hvem har rett her? Jeg som vil male eller far som mener jeg ikke skal male? 

(Uaktuelt å bytte malingstype nå) 

Vil nok gå fint. Det er jo god lufting siden dere er ute. Med mindre du har tenkt å stå med hodet nedi spannet..
Jeg malte med oljemaling ute når jeg var høygravid, og det gikk fint med meg og barnet. Malte dog i korte intervall, og stod ikke i stige eller steder hvor jeg kunne falle ned. Jeg hadde heller ikke noe annet valg, da alt stod Og falt på meg.
så med det sagt, så må det være greit å slippe hvis du kan, for det tar på rygg og bekken etter en stund. 

Anonymkode: b3862...106

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du dum? Hvorfor skal du utsette deg for det som høygravid ? Hva om du detter og skader deg også ? Hvorfor vil du som høygravid utsette deg for for noe som burde unngås ?? :klo:

Anonymkode: f426a...ea5

Jeg er ikke dum, men finner ingen kilder på at det er direkte helseskadelig for meg eller foster å male med oljemaling utendørs. Leter etter god info om dette på nett, men synes det er vanskelig å finne noe konkret.

Hvorfor skulle jeg falle? Klarer vel å stå på to bein og holde en malekost selv om man er gravid. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vil nok gå fint. Det er jo god lufting siden dere er ute. Med mindre du har tenkt å stå med hodet nedi spannet..
Jeg malte med oljemaling ute når jeg var høygravid, og det gikk fint med meg og barnet. Malte dog i korte intervall, og stod ikke i stige eller steder hvor jeg kunne falle ned. Jeg hadde heller ikke noe annet valg, da alt stod Og falt på meg.
så med det sagt, så må det være greit å slippe hvis du kan, for det tar på rygg og bekken etter en stund. 

Takk for tips! Jeg har ikke tenkt til å stå lenge å male eller med hodet i spannet, jeg vil stå med en liten pensel å ta smådetaljene og male utover eventuelle dråper som renner nedover, men far mener at dette skal unngås..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nå er det ørten år siden jeg var gravid, men da leste jeg at det er i 1. trimester når organene til fosteret dannes det er farlig. 

Jeg hadde tatt detaljer og småplukk, kanskje latt hovedveggene være.

Lykke til med fødselen ❤️

Anonymkode: 6fdc4...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips! Jeg har ikke tenkt til å stå lenge å male eller med hodet i spannet, jeg vil stå med en liten pensel å ta smådetaljene og male utover eventuelle dråper som renner nedover, men far mener at dette skal unngås..

Ja, jeg hadde gjort det. Som en annen nevner her, hadde unngått det de første 12 ukene, men når du er høygravid så er baby egentlig ganske ferdiglaget. Så å stå med en liten pensel i korte intervall hadde jeg fint gjort ☺️ 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du leser at det bør unngås, men tenker å gjøre det likevel. 🤷‍♀️ Far har rett.

Anonymkode: 9b79c...a28

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er like mye far sin baby og han vil ikke risikere det. Det bør respekteres. Jeg ville aldri utsatt babyen for unødvendig risiko som dette er. Ville definitivt hørt på far og latt være å male. 

Du kan jo snu på det. Hva om far ønsket at du skulle gjøre noe som kanskje ville utsette babyen for fare men du ikke ville.... Da hadde det vært ramaskrik om urimelige fedre. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noe skulle være galt med baby når den kommer så et det 99,9% sjanse for at det IKKE er malingen sin skyld, men du kommer ikke til å klare å la være å tenke "hva om det er min skyld"....

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har dere hus sammen selv om dere ikke er i lag? Modig!

Jeg forstår forøvrig ikke hvorfor dette er en problemstilling, det kommer da mange anledninger senere til å male huset. Håper dere kommuniserer og respekterer hverandre mer når det kommer til barnet senere.

Anonymkode: f18ca...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Spiller vel egentlig ikke så stor rolle hvem som har rett. Jeg synes du burde respektere ønsket hans, det er ikke bare ditt barn.

Anonymkode: bc948...d07

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere hus sammen selv om dere ikke er i lag? Modig!

Jeg forstår forøvrig ikke hvorfor dette er en problemstilling, det kommer da mange anledninger senere til å male huset. Håper dere kommuniserer og respekterer hverandre mer når det kommer til barnet senere.

Anonymkode: f18ca...39e

Vi eier huset sammen og er i et forhold. Vi har ikke noe problem med å respektere eller å kommunisere med hverandre, vi krangler aldri og dette er rett og slett bare en liten uenighet vi hadde. Ingen dårlig stemning i huset av den grunn. Synes bare det var intressant å se om hvor mange som støtter far, og hvor mange som mener jeg kan male litt. Ser så langt ut til å være 50/50.

Til dere som sier det er risiko for barnet, så står dette på helsedirektoratets sine sider: 

"Å male noen få ganger i løpet av svangerskapet med olje- eller løsemiddelbaserte maleprodukter er ikke farlig for fosteret. 

Ut fra et føre var-prinsipp anbefaler man likevel den gravide å begrense bruk av denne typen maleprodukter. Du skal ikke være engstelig hvis du allerede har malt med slik maling, men heller unngå å male med slik maling senere i svangerskapet."

Jeg tolker dette som at jeg fint kan hjelpe til litt utendørs hvor det er god lufting og dette går under "å male noen få ganger". Jeg respekterer far når han sier at han ikke vil jeg skal male - og derfor har jeg ikke malt fram til nå. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som organiskkjemiker ville jeg aldri aldri aldri malt med oljemaling som gravid. Det er rett og slett idiotisk.  

Man oppdager stadig nye stoffer som er fosterskadelige, og er det én gang man bør være førevar, så er det som gravid. 

I 99.99% av tilfellene du er ute og kjører i bil hadde det gått greit uten bilbelte på barnet ditt. Men du tar det likevel på.  

Dette blir litt av det samme. 

Anonymkode: f3a8a...dca

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Som organiskkjemiker ville jeg aldri aldri aldri malt med oljemaling som gravid. Det er rett og slett idiotisk.  

Man oppdager stadig nye stoffer som er fosterskadelige, og er det én gang man bør være førevar, så er det som gravid. 

I 99.99% av tilfellene du er ute og kjører i bil hadde det gått greit uten bilbelte på barnet ditt. Men du tar det likevel på.  

Dette blir litt av det samme. 

Anonymkode: f3a8a...dca

Takk for tipset! Greit å høre det fra noen som har utdanning innen kjemi.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er gravid og maler. Som deg leste jeg offentlige anbefalinger først. Nå er dette vannbasert og ikke oljebasert riktignok. Jeg farger også håret (eller dvs har gjort det en gang), som jo nevnes litt i samme kategori. Men om samboer ikke hadde vært enig hadde jeg droppet det. Skulle ønske han var uenig egentlig, hater å male;)

Anonymkode: 21377...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Men altså, det er greit å røyke litt i svangerskapet og mange drikker litt også, så hvorfor skulle du ikke kunne male med oljemaling utendørs? Synes mannen din virker hysterisk. 

Men så klart kvinneguiden er full av bedrevitere som sikrer barna sine fremovervendt fordi de ikke skal kræsje uansett og hater mødre som ammer utover ett år. Det er en selvfølge at farmor blir ekskludert fordi svigerdatter er slem, for farmødre kan aldri gjøre noe galt. Og ja, alle mødre er selvopptatte egoister fordi de ikke ønsker det samme som en selv. 

Bruk sunn fornuft du 

Anonymkode: a84c5...1e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg malte når jeg var gravid. Oljemaling ute. Jeg merket at jeg ble svimmel og litt dårlig. Trenger ikke ha sammenheng med malingen, men gav meg allikevel en følelse av at det var feil, og at det ikke var bra, så jeg sluttet å male. 

Anonymkode: 7c3a6...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...