AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #1 Skrevet 29. april 2020 Som tittelen sier. Fant ikke noe klar info om det. Er det noen som har erfaringer? Kan en nekte å bli testet for om en har viruset? 😕Har ikke lyst til å få kjørt en pinne inn i nesen😖 ser ingen fordel for meg å bli testet. Anonymkode: 9e748...3ce
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #2 Skrevet 29. april 2020 Du blir ikke testet om du ikke har symptomer. Anonymkode: 6e2c5...e76 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #3 Skrevet 29. april 2020 Det vil jeg tro, så lenge du holder deg hjemme når du har symptomer.. Anonymkode: bfa60...fd1 3
Muscae Skrevet 29. april 2020 #4 Skrevet 29. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som tittelen sier. Fant ikke noe klar info om det. Er det noen som har erfaringer? Kan en nekte å bli testet for om en har viruset? 😕Har ikke lyst til å få kjørt en pinne inn i nesen😖 ser ingen fordel for meg å bli testet. Anonymkode: 9e748...3ce De tester deg ikke om du ikke har alvorlige luftveisproblemer. Og da vil jo fordelen med å bli testet være større enn ulempene med en pinne i nesen. Om de ønsker å teste deg fordi andre i omgangskretsen er syke, så kan du jo bare oppføre deg som om du er syk. Altså gå i karantene med full isolasjon. Ulempen er jo at om du er symptomfri så er det ingen som vet hvor lenge du må sitte i isolasjon, uten at du tester deg. Er ei som har testet positivt over 60 dager etter at hun var symptomfri.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #5 Skrevet 29. april 2020 Hvis du blir innlagt på sykehus for ett eller annet, og er forkjøla samtidig tror jeg du må. Ellers kan du jo ikke være der. Det er ikke så ekkelt med den testen altså, tar et par sekunder liksom. Verdt det for å ikke risikere å spre smitte på en hel avdeling vil jeg tro? Anonymkode: 88ccd...434 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #6 Skrevet 29. april 2020 5 minutter siden, Muscae said: De tester deg ikke om du ikke har alvorlige luftveisproblemer. Og da vil jo fordelen med å bli testet være større enn ulempene med en pinne i nesen. Om de ønsker å teste deg fordi andre i omgangskretsen er syke, så kan du jo bare oppføre deg som om du er syk. Altså gå i karantene med full isolasjon. Ulempen er jo at om du er symptomfri så er det ingen som vet hvor lenge du må sitte i isolasjon, uten at du tester deg. Er ei som har testet positivt over 60 dager etter at hun var symptomfri. Det er nye regler fra i dag. Nå kan alle som har symptomer be om å bli testet og vil bli testet straks fastlegene (og sykehus?) er klare til å gjøre det. Alt var ikke på plass i alle kommuner men det skulle komme. Jeg har ikke symptomer så jeg kommer ikke til å be om testing og jeg antar at de ikke har planer om å teste oss fordi det er bortkastet. Anonymkode: 6e2c5...e76 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #7 Skrevet 29. april 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som tittelen sier. Fant ikke noe klar info om det. Er det noen som har erfaringer? Kan en nekte å bli testet for om en har viruset? 😕Har ikke lyst til å få kjørt en pinne inn i nesen😖 ser ingen fordel for meg å bli testet. Anonymkode: 9e748...3ce De oppsøker deg jo ikke og tester deg. Men jeg vil tro at om du nå sier til lege at du har symptomer på covid 19 så gir hen deg ikke sykemelding uten å teste deg. Da går du jo potensielt unødig hjemme og driver dank i selvpåført karantene. Den store fordelen med massiv testing er økt produktivitet. Folk som er hjemme med «vage symptomer» (det vi før kalte skulkesjuka) blir nå drevet tilbake i jobb. Jeg vil også tro at det på sikt er planer om testing med umiddelbart svar. Og da kan du bli avkrevd negativ test før du kommer inn steder (legesenter, sykehus, fly..) Anonymkode: 7d03f...de4 5
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #8 Skrevet 29. april 2020 Just now, AnonymBruker said: De oppsøker deg jo ikke og tester deg. Men jeg vil tro at om du nå sier til lege at du har symptomer på covid 19 så gir hen deg ikke sykemelding uten å teste deg. Da går du jo potensielt unødig hjemme og driver dank i selvpåført karantene. Den store fordelen med massiv testing er økt produktivitet. Folk som er hjemme med «vage symptomer» (det vi før kalte skulkesjuka) blir nå drevet tilbake i jobb. Jeg vil også tro at det på sikt er planer om testing med umiddelbart svar. Og da kan du bli avkrevd negativ test før du kommer inn steder (legesenter, sykehus, fly..) Anonymkode: 7d03f...de4 Leser i en artikkel at de sier de ikke tester noen uten symptomer da det kan gi falsk positiv test. Da kan man ikke bruke krav om negativ test for å komme på legesenter, sykehus fly osv. De som skal testes må ha henvisning fra fastlege eller legevakt. Står lenger nede i artikkelen her. https://www.nrk.no/norge/helsemyndighetene-endrer-koronatestkriteriene-1.14996856 Anonymkode: 6e2c5...e76 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #9 Skrevet 29. april 2020 Jeg vil tro at om du jobber i helsevesenet og får symptomer, så må du testes før du kan gå på jobb igjen. Om du nekter å teste deg må du være hjemme, men da håper jeg at du ikke har rett på sykepenger om du ellers er frisk nok til å jobbe. Kanskje du kan ta ubetalt permisjon? Om du er så syk at du uansett må være hjemme, spiller det vel ingen rolle om du tester deg før det er tid for å gå tilbake på jobb. Anonymkode: ab8be...3d4 3
Mezzosoprena Skrevet 29. april 2020 #10 Skrevet 29. april 2020 Selvfølgelig kan du nekte å la deg teste, men da må du søren meg holde deg hjemme også! 4
Silva Pluvialis Skrevet 29. april 2020 #11 Skrevet 29. april 2020 (endret) Jeg vil ikke tro du kan velge om du blir innlagt med symptomer, men om du har milde symptomer og ikke trenger legehjelp så trenger du nok heller ikke ta testen Endret 29. april 2020 av Gorilla
MiniMjau Skrevet 30. april 2020 #12 Skrevet 30. april 2020 Om du ikke samtykker, så slipper du vel? Du er jo ikke under tvang. 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #13 Skrevet 30. april 2020 5 timer siden, MiniMjau skrev: Om du ikke samtykker, så slipper du vel? Du er jo ikke under tvang. Alle kan motsette seg testing, men ved begrunnet mistanke bør den som nekter, behandles som om hen var smittet. Anonymkode: 8231a...49b 1
Anbefalte innlegg