Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Ser på søkerlistene fra samordna opptak fra 2019. Tar sykepleie som eit eksempel. I 2019 hadde 496 søkere sykepleie i Kristiansand som førstevalg, men berre 377 søkere var kvalifisert til opptak. Betyr dette at dei resterande 119 personane ikkje oppfylte opptakskrava(f.eks generell studiekompetanse)? Kva er vitsen med å søke da, når du veit at du ikkje oppfylle opptakskrava? Har eg skjønt det rett?

Anonymkode: 25070...ae8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jepp du har skjønt det rett. Kanskje var sykepleie 1/10 andre valg og at de bare satte den på lista for å bare gjøre det.

Anonymkode: a4a2a...b49

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan også være at de strøk/ikke fikk karakterene de trengte på en privatisteksamen, feks.

Anonymkode: 4f91e...693

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

det gir jo statistikk da på hvor mange som ønsker å bli sykepleiere :)

Anonymkode: 6a212...3f3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Ser på søkerlistene fra samordna opptak fra 2019. Tar sykepleie som eit eksempel. I 2019 hadde 496 søkere sykepleie i Kristiansand som førstevalg, men berre 377 søkere var kvalifisert til opptak. Betyr dette at dei resterande 119 personane ikkje oppfylte opptakskrava(f.eks generell studiekompetanse)? Kva er vitsen med å søke da, når du veit at du ikkje oppfylle opptakskrava? Har eg skjønt det rett?

Men berre 377 søkere var kvalifisert til opptak av dei som hadde studiet som første valg* Var det eg meinte. Synes det er rart å søke på studiet da^^

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje de forsøkte å komme seg inn via andre ordninger, f.eks. 23/5 regelen? https://utdanning.no/tema/nyttig_informasjon/235-regelen

Eller at de strøk på en privatisteksamen og dermed ikke fikk studiekompetanse allikevel.

Det er nok også noen som søker uten studiekompetanse som ikke skjønner at de ikke fyller opptakskravene eller tenker at de bare mangler et fag, så det er kanskje greit? Søstera til ei venninne av meg insisterte på å søke på høyere utdanning til tross for at hun strøk i matte. Hun skjønte ikke at det var så farlig med den matten siden hun søkte på en humanistisk grad ved universitetet.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...