AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #1 Skrevet 29. april 2020 Hei! Lang historie kort fikk jeg for mange år tilbake noen merkelige symptom. Litt vondt i magen. En følelse av konstant metthet. En følelse av luft som ville opp i spiserøret. Som en rap jeg ikke fikk opp. I tillegg var det mistanke om blod i avføring. Tok både gastroskopi og koloskopi med mistanke om blødende magesår, men de fant ingenting der. Legen min skrev ut Somac for spiserørsbetennelse som jeg gikk på i noen måneder. Sluttet med disse uten særlige problemer. Før jul fikk jeg noen lignende symptomer. Særlig det med luft som ville opp. Googlet litt og ser at det kan være et symptom på spiserørsbetennelse.Derfor begynte jeg på Somac igjen og har egentlig hatt det greit siden. Men ønsker jo ikke gå fast på disse og har nå sluttet, men merker at jeg sliter. Magen føles rett og slett veldig skjør og jeg kjenner på tendenser til halsbrann. Noen tips? Høres kanskje rart ut, men jeg har begynt med Pepcid og tenkte bruke disse i en overgangsperiode. Prøver i tillegg å unngå sterk mat, kaffe, osv Er ikke sikkert det er så mange andre råd å gi, men kanskje noen har vært i en lignende situasjon og har noen tips. Jeg har alltid hatt litt problemer med halsbrann i perioder, men tenker egentlig at det ikke skal være noen grunn til at jeg skal måtte gå fast på slike medikamenter, så jeg håper jeg kan komme meg av disse. På forhånd takk! Anonymkode: 6b59b...370
Nuttery Skrevet 29. april 2020 #2 Skrevet 29. april 2020 Det må da være bedre å bare gå på Somac hvis du jevnt over har disse problemene? 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #3 Skrevet 29. april 2020 Hvis symptomene og plagene dine kommer tilbake hver gang du slutter så burde du kanskje bruke de fast? Har du snakket med legen om dette da? Anonymkode: 98e02...393 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #4 Skrevet 29. april 2020 Hvordan er doseringen? Jeg har gått fra 1 x morgen og kveld til 1 x annenhver dag. Håper å slutte helt på sikt. Anonymkode: c7e47...bd6
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #6 Skrevet 29. april 2020 32 minutter siden, Nuttery skrev: Det må da være bedre å bare gå på Somac hvis du jevnt over har disse problemene? Langvarig bruk fører ofte til B12-mangel så dumt å anbefale det. Du bør rådføre med lege, ts Anonymkode: 9215f...af0
Nuttery Skrevet 29. april 2020 #7 Skrevet 29. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Langvarig bruk fører ofte til B12-mangel så dumt å anbefale det. Du bør rådføre med lege, ts Anonymkode: 9215f...af0 Det er jeg klar over - Somac kan føre til både for lite magnesium og B12, og det er lurt å gå til kontroll i blant for å sjekke dette. Jeg vil ikke at det jeg sier nå skal ha noe faglig tyngde, men jeg er sykepleier og ser ofte igjennom jobb at mange har ubehag fra mage som lindres fint med Somac. På denne måten kan de leve et normalt liv uten store ubehag eller større restriksjoner i aktivitet og næringsinntak. Selvfølgelig går det an å holde dette noenlunde i sjakk med å spise svært nøytral kost og være påpasselig, men jeg syntes det virker veldig inngripende for å slippe å stå på Somac. Somac har generelt god effekt på indikasjonsplagene, og lite bivirkninger. 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #8 Skrevet 29. april 2020 45 minutter siden, Nuttery skrev: Det må da være bedre å bare gå på Somac hvis du jevnt over har disse problemene? 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis symptomene og plagene dine kommer tilbake hver gang du slutter så burde du kanskje bruke de fast? Har du snakket med legen om dette da? Anonymkode: 98e02...393 Episoden jeg først skildret var vel for rundt 4 år siden. Dukket opp samtidig som jeg hadde vært på diett/slankekur og kanskje i tillegg litt stress. Siden den gang har jeg ikke vært spesielt plaget utover halsbrann nå og da etter alkoholkonsum, osv, som jeg ellers har lindret fint med melk eller tabletter ved behov. Når jeg nå fikk noen slags symptomer igjen rundt jul var det altså ganske lenge siden sist. Var en periode med mye stress, trening (lurer på om det kan bidra) og også en del alkohol (ikke misbruk altså, bare litt mer enn vanlig og i mindre mengder). Jeg har derfor grunn til å tro at jeg egentlig ikke trenger gå på disse fast. Har i tillegg lest en del negative artikler vedr. langsiktig bruk, så om mulig har jeg absolutt lyst å unngå å bruke disse på fast basis :) Anonymkode: 6b59b...370
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #9 Skrevet 29. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er doseringen? Jeg har gått fra 1 x morgen og kveld til 1 x annenhver dag. Håper å slutte helt på sikt. Anonymkode: c7e47...bd6 40 mg hver morgen. Dosering annenhver dag kunne kanskje vært lurt i en overgangsperiode. Vurderte det, men gikk heller rett av nå i første omgang så får vi se hvordan det går :) Til vedkommende som anbefalte lege: Har tenkt på det, men i disse tider tenkte jeg det var best å unngå legebesøk om det ikke var noe viktig. Og vet av erfaring at enkeltpersoner som har hatt slike problemer ofte vet vel så masse som en lege om temaet :) Men må nok en tur til lege om det ikke ordner seg av seg selv :) Anonymkode: 6b59b...370
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #10 Skrevet 2. mai 2020 Mye aktivitet på denne delen av forumet, så jeg gir denne en liten dytt Føler det går bedre enn siden jeg startet tråden. Mindre brennende følelse i mage, men jeg kjenner at systemet fortsatt ikke er bra. I går hadde jeg også den følelsen av å bli veldig fort mett og med mye spreng i magen. Et annet symptom jeg har kjent på er at jeg er litt sår i innpusten. Har tenkt at dette kanskje har vært noe rusk i lungene, men begynner nå å lure på om det faktisk kan være spiserøret som er sårt? Tenker jeg bare må stå i det og satse på at om noen uker så kan ting være mer normalt, men tar gjerne i mot konkrete tips som kan hjelpe - både med tanke på mat og spisevaner. Har forsøkt å lese litt, men blir ikke så mye klokere. Ser at noen mener 'slike' problemer også kan komme av for lite magesyre. Vet noen om trening er bra eller dårlig? Kan huske at markløft ofte kunne gi meg litt syreproblemer, men det får jeg uansett ikke trent nå om dagen. Anonymkode: 6b59b...370
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #11 Skrevet 2. mai 2020 Unngå sjokolade som gjør muskelen inn til magesekken mer åpen slik at mer syre kommer opp, ikke spis 3t før du legger deg og sov med hodet 20-30cm høyere opp enn resten. Det var tipsene jeg fikk etter gastro med ca samme problem. Har også tablettene du har som jeg skal ta ved behov. Funnet ut at det for meg er bedre å ta 1-2 ganger i uken når det står på, enn å ikke ta noe som helst siden de funket bra på meg. Søker du står det en del tips om kosthold. Mye går på å spise sunt og mer magert. Anonymkode: c1698...958
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #12 Skrevet 2. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Unngå sjokolade som gjør muskelen inn til magesekken mer åpen slik at mer syre kommer opp, ikke spis 3t før du legger deg og sov med hodet 20-30cm høyere opp enn resten. Det var tipsene jeg fikk etter gastro med ca samme problem. Har også tablettene du har som jeg skal ta ved behov. Funnet ut at det for meg er bedre å ta 1-2 ganger i uken når det står på, enn å ikke ta noe som helst siden de funket bra på meg. Søker du står det en del tips om kosthold. Mye går på å spise sunt og mer magert. Anonymkode: c1698...958 Takk for tipset Hvilke tabletter? Pepcid eller Somac? Det går fint med dine problemer nå eller? Anonymkode: 6b59b...370
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #13 Skrevet 2. mai 2020 Men det kan nå høres ut som at det er lurt å snakke med lege igjen uansett. Anonymkode: c1698...958
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #14 Skrevet 2. mai 2020 Tenker jeg skal se om jeg greier meg uten legehjelp i starten. Så går jeg heller til lege om jeg ikke ser noen bedring på egenhånd. Føler jeg kan få vel så gode råd her fra folk som har hatt slike problemer enn jeg kan få med allmennleger. Det er i hvert fall min erfaring når det gjelder det meste utenom en vanlig influensa Anonymkode: 6b59b...370
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #15 Skrevet 2. mai 2020 Hei, https://relis.no/sporsmal_og_svar/6-12419?source=relisdb Her har du kvalifiserte råd fra kvalifisert helsepersonell. Er du fortsatt usikker, så kan du kontakte legen din online. Anonymkode: bde0d...955
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #16 Skrevet 2. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, https://relis.no/sporsmal_og_svar/6-12419?source=relisdb Her har du kvalifiserte råd fra kvalifisert helsepersonell. Er du fortsatt usikker, så kan du kontakte legen din online. Anonymkode: bde0d...955 Takk skal du ha! Virker som jeg burde trappet ned med annenhver dag, men nå har jeg jo vært av disse i snart to uker. Så da er det kanskje best å bare fortsette slik? Anonymkode: 6b59b...370
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #17 Skrevet 2. mai 2020 Du kan jo ha type «stressmage» kvalme åog oppblåsthet er jo tegn på det. Da fungerer ikke fordøyelsen skikkelig, feks mat blir liggende forlenge før den forsvinner videre ned i tarmsystemet. Derav metthetsfølelse og følelse av luft som kommer opp (gass fordi maten blir liggende for lenge i magesekken). Jeg har dette og det kommer og går i perioder, har også blitt satt på Somac men jeg har ingen effekt, det blir bedre når stressresponsen min slår seg litt av igjen. Jeg er veldig var for stresspåkjenninger og får mye fysiske reaksjoner (ikke angst). Anonymkode: d4ecc...344
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #18 Skrevet 2. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du kan jo ha type «stressmage» kvalme åog oppblåsthet er jo tegn på det. Da fungerer ikke fordøyelsen skikkelig, feks mat blir liggende forlenge før den forsvinner videre ned i tarmsystemet. Derav metthetsfølelse og følelse av luft som kommer opp (gass fordi maten blir liggende for lenge i magesekken). Jeg har dette og det kommer og går i perioder, har også blitt satt på Somac men jeg har ingen effekt, det blir bedre når stressresponsen min slår seg litt av igjen. Jeg er veldig var for stresspåkjenninger og får mye fysiske reaksjoner (ikke angst). Anonymkode: d4ecc...344 Høres egentlig veldig beskrivende ut. Første gang jeg fikk symptomene som i åpningsinnlegget var etter en stressende periode - både fysisk og psykisk. Når jeg fikk symptomer igjen før jul var det også etter en stressende periode med mye jobbing og da stillesittende jobbing. Tror kanskje at jeg er mer stillesittende også kan medvirke. Er fortsatt rimelig aktiv og trener minst annenhver dag, men med kontorjobb blir det veldig mye på rumpa. Anonymkode: 6b59b...370
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #19 Skrevet 2. mai 2020 Fordøyelse og tarmsystem har jeg inntrykk av at er helt fint. Selv om jeg kan ha en følelse av luft som vil opp og metthet, så går ting allikevel som normalt ellers Anonymkode: 6b59b...370
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #20 Skrevet 27. mai 2020 Et lite nederlag, men tror jeg begynner på protonpumpehemmer igjen. Sliter ikke med magesyre, halsbrann eller oppstøt, men har en ubehagelig følelse i spiserøret og en følelse av luft som vil opp eller mat som sitter fast. Var omtrent det jeg hadde den gangen jeg først fikk Somac. Det høres vel ut som spiserørsbetennelse? Anonymkode: 6b59b...370
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå