AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #1 Skrevet 29. april 2020 Er det noen her som er konduktør og har småbarn eller kjenner noen som gjør det?Kan dere fortelle mer om hvordan det er? Jeg har to barn under 5 år, den minste skal også i barnehagen, til høsten. Har søkt skole, men tenker egentlig mer på at jeg vil jobbe. Er det vanskeligere? Har jobbet i helsevesenet tidligere, og hadde turnus, og det gikk rundt. Hvordan er arbeidstidene? Anonymkode: 986cd...ad1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #4 Skrevet 29. april 2020 Det er vel turnus der også. Sikkert en fin jobb! Anonymkode: 9ac9c...fc4
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #5 Skrevet 29. april 2020 Etter det jeg har hørt, så er det slik at som nyutdannet er det ikke bare å velge og vrake hvor du vil jobbe som konduktør (hvilke linjer). Nå er det jo blitt mye mer oppstykket med at ulike selskaper drifter ulike linjer, så da er det kanskje litt annerledes? Men jeg ville hørt med de som utdanner togkonduktører om akkurat dette, og kanskje fagforeningen for disse også? Lykke til! Anonymkode: 1aaf6...cbb
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #6 Skrevet 29. april 2020 Hei jeg er overkonduktør og vert det i snart 13år. Har 4 barn i ganske så spredd alder og mannen min er også overkonduktør. He he hei til alle som kjenner meg igjen 🤪. Vel altså det går greit vi begge jobber redusert pga barn under 10 år og krever enormt med planlegging når man søker turnus. Er man gift eller sammen med en som har vanlig jobb er det mye lettere. Det som er flaks at de turene med mange morgen turer er de som trenger minst ansiennitet som regel. Det er de sene og natt turene samt ramme og disp turene som krever høy ansiennitet. Om mannen din leverer i barnehage så har du fortsatt muligheten å hvile deg litt før du henter barna opplagt og glad i barnehagen. Det er genialt å ha denne friheten. Vi har også mye fri i hverdagene da 90-% av turnusen er annenhver helg. Det som er den store forskjellen fra sykepleier turnus og våre er at de har faste tider det har ikke vi. Vi kan begynne på forskjellige tider hver eneste dag. Dette gjør at man må holde tungen rett i munnen når man søker eller når man skal sette opp ukene sine. Det er en fantastisk jobb der arbeidsdagene flyr avgående men personlig egenhet for jobben er veldig viktig. Det er ikke alle som trives i en slik jobb. Du må være ganske hard hudet og tøff for vi har en ganske variert arbeidsdag. Noen dager er veldig enkle og morsomme mens noen kan være tøffe som fy. Vi frakter alt av Norges befolkning og det kan by på utfordringer til tider. Men til gjengjeld er det godt betalt, mye fri og ganske så fantastiske kolleger må jeg si Bare spør her om det er noe mer du lurer på lettere å svare sånn. Anonymkode: f265d...cf7 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #7 Skrevet 29. april 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei jeg er overkonduktør og vert det i snart 13år. Har 4 barn i ganske så spredd alder og mannen min er også overkonduktør. He he hei til alle som kjenner meg igjen 🤪. Vel altså det går greit vi begge jobber redusert pga barn under 10 år og krever enormt med planlegging når man søker turnus. Er man gift eller sammen med en som har vanlig jobb er det mye lettere. Det som er flaks at de turene med mange morgen turer er de som trenger minst ansiennitet som regel. Det er de sene og natt turene samt ramme og disp turene som krever høy ansiennitet. Om mannen din leverer i barnehage så har du fortsatt muligheten å hvile deg litt før du henter barna opplagt og glad i barnehagen. Det er genialt å ha denne friheten. Vi har også mye fri i hverdagene da 90-% av turnusen er annenhver helg. Det som er den store forskjellen fra sykepleier turnus og våre er at de har faste tider det har ikke vi. Vi kan begynne på forskjellige tider hver eneste dag. Dette gjør at man må holde tungen rett i munnen når man søker eller når man skal sette opp ukene sine. Det er en fantastisk jobb der arbeidsdagene flyr avgående men personlig egenhet for jobben er veldig viktig. Det er ikke alle som trives i en slik jobb. Du må være ganske hard hudet og tøff for vi har en ganske variert arbeidsdag. Noen dager er veldig enkle og morsomme mens noen kan være tøffe som fy. Vi frakter alt av Norges befolkning og det kan by på utfordringer til tider. Men til gjengjeld er det godt betalt, mye fri og ganske så fantastiske kolleger må jeg si Bare spør her om det er noe mer du lurer på lettere å svare sånn. Anonymkode: f265d...cf7 Ser du skriver godt betalt, hva er godt betalt om jeg får spørre? 🙈 Anonymkode: 6534a...6fa
Kaptein Klein Skrevet 29. april 2020 #8 Skrevet 29. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ser du skriver godt betalt, hva er godt betalt om jeg får spørre? 🙈 Anonymkode: 6534a...6fa Nærmest ubegrenset tilgang til poletter er den primære inntektskilden til de fleste konduktører. Joda, det kan kun brukes på NSB, eller Vy som det nå heter sine tog, men det gir ubegrenset tilgang til kaffe, te og varm sjokolade. Hvis man da har barn, kan man utnytte de til å selge varme drycker til naboer og bekjente med det påskuddet at det er innsamling til en eller annen barnehage eller skole greie, året rundt.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #9 Skrevet 29. april 2020 54 minutter siden, Kaptein Klein skrev: Nærmest ubegrenset tilgang til poletter er den primære inntektskilden til de fleste konduktører. Joda, det kan kun brukes på NSB, eller Vy som det nå heter sine tog, men det gir ubegrenset tilgang til kaffe, te og varm sjokolade. Hvis man da har barn, kan man utnytte de til å selge varme drycker til naboer og bekjente med det påskuddet at det er innsamling til en eller annen barnehage eller skole greie, året rundt. Bare så til informasjon så finnes ikke poletter lenger og nei det er ikke noe vi hverken hadde ubegrenset av eller noe vi tjente penger på! For noe tull. Jeg ønsker egentlig ikke å skrive så mye om vår lønn men det jeg kan si er at om du når toppen på lønnsstigen som er 8 år. Så tjener lokførere og konduktører nærmest likt. Anonymkode: f265d...cf7 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #10 Skrevet 29. april 2020 Vanskelig jobb. Mange utfordrende passasjerer. Anonymkode: 70c67...66b 1
Kaptein Klein Skrevet 29. april 2020 #11 Skrevet 29. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare så til informasjon så finnes ikke poletter lenger og nei det er ikke noe vi hverken hadde ubegrenset av eller noe vi tjente penger på! For noe tull. Jeg ønsker egentlig ikke å skrive så mye om vår lønn men det jeg kan si er at om du når toppen på lønnsstigen som er 8 år. Så tjener lokførere og konduktører nærmest likt. Anonymkode: f265d...cf7 Satire og sarkasme er ukjente begreper for personer i konduktøryrket eller? 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #12 Skrevet 30. april 2020 Takk for mange fine svar! At en jobb er utforende er noe jeg er vant til, så det skremmer ikke meg. Er bare det med å få det til å gå med mannen sin turnus, heldigvis skal han trappe ned litt 😀 Anonymkode: 986cd...ad1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #13 Skrevet 30. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for mange fine svar! At en jobb er utforende er noe jeg er vant til, så det skremmer ikke meg. Er bare det med å få det til å gå med mannen sin turnus, heldigvis skal han trappe ned litt 😀 Anonymkode: 986cd...ad1 Bare spør om det er noe du lurer på, svarer gjerne Anonymkode: f265d...cf7
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #14 Skrevet 30. april 2020 Har ei venninne som er konduktør i Stor-Oslo. Hun tjener godt! Chill jobb, men litt kjipe arbeidstider av og til. Anonymkode: 1292a...1b5
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #15 Skrevet 30. april 2020 12 timer siden, Kaptein Klein skrev: Satire og sarkasme er ukjente begreper for personer i konduktøryrket eller? Har ikke du en mørk kjeller å krype tilbake til og bli der? Anonymkode: faae1...1a0 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #16 Skrevet 30. april 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei jeg er overkonduktør og vert det i snart 13år. Har 4 barn i ganske så spredd alder og mannen min er også overkonduktør. He he hei til alle som kjenner meg igjen 🤪. Vel altså det går greit vi begge jobber redusert pga barn under 10 år og krever enormt med planlegging når man søker turnus. Er man gift eller sammen med en som har vanlig jobb er det mye lettere. Det som er flaks at de turene med mange morgen turer er de som trenger minst ansiennitet som regel. Det er de sene og natt turene samt ramme og disp turene som krever høy ansiennitet. Om mannen din leverer i barnehage så har du fortsatt muligheten å hvile deg litt før du henter barna opplagt og glad i barnehagen. Det er genialt å ha denne friheten. Vi har også mye fri i hverdagene da 90-% av turnusen er annenhver helg. Det som er den store forskjellen fra sykepleier turnus og våre er at de har faste tider det har ikke vi. Vi kan begynne på forskjellige tider hver eneste dag. Dette gjør at man må holde tungen rett i munnen når man søker eller når man skal sette opp ukene sine. Det er en fantastisk jobb der arbeidsdagene flyr avgående men personlig egenhet for jobben er veldig viktig. Det er ikke alle som trives i en slik jobb. Du må være ganske hard hudet og tøff for vi har en ganske variert arbeidsdag. Noen dager er veldig enkle og morsomme mens noen kan være tøffe som fy. Vi frakter alt av Norges befolkning og det kan by på utfordringer til tider. Men til gjengjeld er det godt betalt, mye fri og ganske så fantastiske kolleger må jeg si Bare spør her om det er noe mer du lurer på lettere å svare sånn. Anonymkode: f265d...cf7 Tusen takk for svar. Dette høres interessant ut. Vet du om det lyses ut nye stillinger i år? Eller om det er behov for flere konduktører? Hvordan påvirker den kommende privatisering av jernbanen dere? Anonymkode: faae1...1a0
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #17 Skrevet 30. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har ei venninne som er konduktør i Stor-Oslo. Hun tjener godt! Chill jobb, men litt kjipe arbeidstider av og til. Anonymkode: 1292a...1b5 Kjipe arbeidstider? Hvordan? Anonymkode: 986cd...ad1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #18 Skrevet 30. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar. Dette høres interessant ut. Vet du om det lyses ut nye stillinger i år? Eller om det er behov for flere konduktører? Hvordan påvirker den kommende privatisering av jernbanen dere? Anonymkode: faae1...1a0 Vi blir dessverre ganske påvirket, den gode nyheten er at de uansett har bruk for oss og at det i tilfelle blir virksomhetsoverdragelse. Hvordan lønn og slikt påvirkes det vet vi ikke ennå før det har gått noen år. I noen land gikk lønningene faktisk opp pga konkurranse så det er lys i tunnelen. Det med nye stillinger vet jeg faktisk ikke da de som ble ansatt som aspiranter i 2020 ikke fikk fortsett pga av korona krisen i tillegg så kompetanse senteret stengt akkurat nå og de ansatte permittert akkurat nå. Hvor lenge det varer det aner jeg faktisk ikke. Anonymkode: f265d...cf7
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #19 Skrevet 30. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjipe arbeidstider? Hvordan? Anonymkode: 986cd...ad1 Kjip og kjip fru blom jeg er blitt ganske gladnyhet arbeidstidene våre. Men ja vi har turer som begynner klokke 3.30 på natta og så har vi de som slutter klokken 2.30 eller netter hvor vi jobber til 8-9 på morgenen. Slik er det bare for meg personlig er de kjipeste turene de som hår fra 8-9 om morgenen til 6-7-8 på kvelden det er verst synes jeg. Spesielt med tanke på familie liv. Heldigvis har jeg ikke mange av de Anonymkode: f265d...cf7
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #20 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 30.4.2020 den 13.25): Vi blir dessverre ganske påvirket, den gode nyheten er at de uansett har bruk for oss og at det i tilfelle blir virksomhetsoverdragelse. Hvordan lønn og slikt påvirkes det vet vi ikke ennå før det har gått noen år. I noen land gikk lønningene faktisk opp pga konkurranse så det er lys i tunnelen. Det med nye stillinger vet jeg faktisk ikke da de som ble ansatt som aspiranter i 2020 ikke fikk fortsett pga av korona krisen i tillegg så kompetanse senteret stengt akkurat nå og de ansatte permittert akkurat nå. Hvor lenge det varer det aner jeg faktisk ikke. Anonymkode: f265d...cf7 hei! starter som konduktøraspirant i 2021, og lurte bare på om du hadde noen tips som kan være nytigge i aspirantperioden?😀 vet du noe om hvordan situasjonen er ifbm corona og permiteringer? er veldig glad for å ha byttet over til vy, men er selvfølgelig litt usikkerhet også forbundet til privatiseringen, jernbanepakke 4, covid permiteringer osv Anonymkode: 22c57...7be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå