Gå til innhold

Nybegynner på strikking! Hvor starte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei😊 Pga Corona har jeg nå blitt arbeidsledig, og har altfor mye ledig tid. Er også gravid så tenkte dette var en topp anledning til å lære meg å strikke. Men jeg har hverken en mor eller besteforeldre som kan vise meg, og jeg har litt vanskeligheter med hvor jeg skal starte! Har noen tips? 
 

Kan det være kjekt å starte med f.eks. Et pledd til baby, vil det være enkelt? Hva burde jeg kjøpe av utstyr til å starte med? 
 

All hjelp tas i mot med stor takk!🙏🏻😊 

Anonymkode: 955a4...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med baby på vei! ☺️ Jeg brukte mye YouTube i starten når jeg skulle lære å strikke ☺️ Det er mange fine babytepper som er enkle å strikke, ett heter Mor Signes babyteppe eller noe sånn, det er rillestrikket ☺️ Det ligger en hel del gratis oppskrifter på nett om du googler «strikket teppe» ☺️Jeg ville begynt med en tur på garnbutikk å fått tak i garn og pinner ☺️

Anonymkode: 04669...86c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig startet strikking selv. Jeg prøvde meg først med å lage en prøvelapp, for å se på rett/vrang forskjeller, mønster, fletting, og ulike teknikker som brukes.

Jeg gikk så over på å teste ut å strikke en sokk, kom meg over hælen (som var der jeg lurte på hvordan det fungerte), og har ikke strikket den ferdig 😄😅😂

Jeg gikk så over til å lage et baby teppe. Rett vrang annen hver rekke. Brukte dette garnet her:

https://hobbii.no/baby-snuggle

Det er nå ikke på lager lengre. Men ble et fint teppe 😄

Men konklusjonen min er at det er enklere å hekle 😂

Endret av Ariana807
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begynt med å strikke kluter. Kjøp bomullsgarn, pinner som passer bomullsgarnet og legg opp 42, 45, 48 eller 51 masker. Det finnes klutemønster i søkk og kav på nett, men det kan være lurt å begynne med å strikke noe ganske enkelt, som vanlig rillestrikk eller to rette og en vrang hele veien. Når du snur strikker du det samme tilbake. Da får du en stripete klut med rett - perlestrikk - vrang-effekt. 

Fordelen med kluter er at man blir ferdig med dem ganske kjapt, og dessuten får øvd seg litt på ulike masker og å legge opp og felle av. Når du har strikket noen kluter er du lei av dem, og kan gå videre på f.eks et babyteppe. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Ariana807 skrev:

Jeg har nylig startet strikking selv. Jeg prøvde meg først med å lage en prøvelapp, for å se på rett/vrang forskjeller, mønster, fletting, og ulike teknikker som brukes.

Jeg gikk så over på å teste ut å strikke en sokk, kom meg over hælen (som var der jeg lurte på hvordan det fungerte), og har ikke strikket den ferdig 😄😅😂

Jeg gikk så over til å lage et baby teppe. Rett vrang annen hver rekke. Brukte dette garnet her:

https://hobbii.no/baby-snuggle

Det er nå ikke på lager lengre. Men ble et fint teppe 😄

Men konklusjonen min er at det er enklere å hekle 😂

Takk for tips🙏🏻 Hvordan pinner kjøpte du til teppe? Føler det er en jungel av utstyr😅 

Anonymkode: 955a4...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Ullvott skrev:

Jeg ville begynt med å strikke kluter. Kjøp bomullsgarn, pinner som passer bomullsgarnet og legg opp 42, 45, 48 eller 51 masker. Det finnes klutemønster i søkk og kav på nett, men det kan være lurt å begynne med å strikke noe ganske enkelt, som vanlig rillestrikk eller to rette og en vrang hele veien. Når du snur strikker du det samme tilbake. Da får du en stripete klut med rett - perlestrikk - vrang-effekt. 

Fordelen med kluter er at man blir ferdig med dem ganske kjapt, og dessuten får øvd seg litt på ulike masker og å legge opp og felle av. Når du har strikket noen kluter er du lei av dem, og kan gå videre på f.eks et babyteppe. 

 

Tusen takk for tips☺️ Ser fordelen med å starte på klut, jeg bare tror det hjelper på motivasjonen min å starte med noe jeg har lyst til å lage😅 Blir lett utålmodig når jeg ikke får til ting umiddelbart haha. Det er vel ikke noe mer vanskelig med et lite babyteppe annet enn at det tar mer tid? Hvis man går for noe helt enkelt 

Anonymkode: 955a4...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det var lettest å startet med pinne 5. Og mye videoer med trinn for trinn 😆

Anonymkode: e9092...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer med baby på vei! ☺️ Jeg brukte mye YouTube i starten når jeg skulle lære å strikke ☺️ Det er mange fine babytepper som er enkle å strikke, ett heter Mor Signes babyteppe eller noe sånn, det er rillestrikket ☺️ Det ligger en hel del gratis oppskrifter på nett om du googler «strikket teppe» ☺️Jeg ville begynt med en tur på garnbutikk å fått tak i garn og pinner ☺️

Anonymkode: 04669...86c

Takk!☺️ Ja, tror det blir en del youtube😅 Lettere å se på en video enn å lese meg opp synes jeg. Unngår egentlig butikker nå om dagen så langt det går, så tenkte å bestille på nett egentlig. Har du noen tips til hva slags pinner jeg burde kjøpe? 

Anonymkode: 955a4...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips🙏🏻 Hvordan pinner kjøpte du til teppe? Føler det er en jungel av utstyr😅 

Anonymkode: 955a4...b71

Jeg kjøpte anbefalt størrelse i forhold til garnet, eller fant ikke 6,5mm så ble 7mm. Jeg strikket det på rundpinne. Jeg prøvde meg på disse grusomt lange strikkepinnene, og jeg får ikke til å holde dem behagelig. De blir for lange. Men en rundpinne var det behagelig å sitte å strikke 😄

Jeg gikk til nærmeste europris. Vet det er en ting at noen mener bambus er bedre enn metall (eller omvendt), ikke vet jeg. Finnes det «høy-kvalitet» pinner? Helt sikkert, men jeg synes de fra europris funket helt utmerket 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde prøvd på lillebrors romper fra PetiteKnit jeg. Da får du prøvd flere teknikker og PetiteKnit har flere videoer på siden sin.

Anonymkode: e0ea0...b0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips🙏🏻 Hvordan pinner kjøpte du til teppe? Føler det er en jungel av utstyr😅 

Anonymkode: 955a4...b71

Finn deg en oppskrift på det du ønsker å strikke - der står det oppgitt hva du trenger for strikke akkurat det. Fin start.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for tips☺️ Ser fordelen med å starte på klut, jeg bare tror det hjelper på motivasjonen min å starte med noe jeg har lyst til å lage😅 Blir lett utålmodig når jeg ikke får til ting umiddelbart haha. Det er vel ikke noe mer vanskelig med et lite babyteppe annet enn at det tar mer tid? Hvis man går for noe helt enkelt 

Anonymkode: 955a4...b71

Et teppe kan fort bli kjedelig i lengden, petiteknit har en nybegynnerkategori på nettsiden sin, der er det noen babyplagg i stedet. Se om det er noe du liker der.

 

https://www.petiteknit.com/collections/norske-strikkeopskrifter-begyndere

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde prøvd på lillebrors romper fra PetiteKnit jeg. Da får du prøvd flere teknikker og PetiteKnit har flere videoer på siden sin.

Anonymkode: e0ea0...b0b

Enig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...