Gå til innhold

Ulovlig kjøring med piggdekk: Størrelse på bot?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det tusen kr som er bøtesatsen nå? 

Her jeg bor er det nå 8 varmegrader og sludd(!). Men jeg skal ut på langtur enten i dag eller i morgen, og det er varslet om minusgrader og snø på deler av strekningen. Kvier meg derfor for å bytte over til sommerdekk, selv om jeg vet at fristen er nå i månedsskiftet. Jeg er derfor villig til å risikere en bot, gitt at denne ikke blir altfor stor. 

Hvor strenge er politiet med håndhevelse av piggdekkforbudet, når kjøreforholdene rent faktisk er slaps og is? 

Anonymkode: 84c17...808

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

du skal kjøre etter forholdene, om det er fare for glatte veier eller snø er det helt klart lovlig å kjøre med piggdekk uansett dato, du skal ha dekk som er tilpasset forholdene du skal kjøre på. Om du legger på tur vel viten om at det er snø på veien med sommerdekk kan dette være straffbart.

I år er det ekstra spesielle regler vedrørende dato og piggdekk

https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/om+organisasjonen/koronautbruddet/utsetter-piggdekk-fristen

Det er forøvrig bare 1000kr i bot for feil bruk av piggdekk.

Anonymkode: 967ec...a71

• Liker 1
Skrevet

Husk at i år, selv om du bor i sørnorge, er fristen 1 mai.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg burde vel nevnt at jeg er klar over at fristen i år er utvidet til første mai også for Sør-Norge. Men jeg returnerer noen dager etter at fristen er passert, og har altså sommerdekkene mine liggende her på stedet jeg returnerer til. Uansett ser jeg at værmeldingen er såpass skummel at jeg må bruke vinterdekk nå. 

Anonymkode: 84c17...808

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...