Gå til innhold

22-åring døde i Sverige av korona

Anbefalte innlegg

Skrevet

Familien hevdet han ikke tilhørte en risikogruppe. Han kan f.eks hatt hjertefeil uten å være klar over det, noe som ikke er uvanlig.

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, wintergirl skrev:

Gi deg selv! Eller er det om å stresse opp folk så flere dør av frykt? Er ingen vits i å gjøre det 10 ganger verre enn det er. 

Det er du som overdriver. Flere dør av frykt? Jeg har til gode å høre at noen dør av frykt. Å være forsiktig redder mange liv, også i trafikken, på fjellet osv osv. Klart det er fornuftig å være forsiktig når det kommer til et virus som vi ikke har mye kunnskap om. I tråd med WHO sine uttalelser.

Anonymkode: 8524d...86c

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er du som overdriver. Flere dør av frykt? Jeg har til gode å høre at noen dør av frykt. Å være forsiktig redder mange liv, også i trafikken, på fjellet osv osv. Klart det er fornuftig å være forsiktig når det kommer til et virus som vi ikke har mye kunnskap om. I tråd med WHO sine uttalelser.

Ja, stress er farlig og jeg mener media har et ansvar her med å begynne å være mer kritiske til hva de legger ut. Selvfølgelig skal man være forsiktig, men vi trenger ikke å gå rundt å skremme hverandre med all elendigheten media legger ut hver dag for det? Syns det er så kjedelig å å lese VG om dagen. Alt handler om korona. Greit nok at korona smitter folk, men vi må begynne å slutte med å kun fokusere på dårlig nytt. Mange blir friske og mange merker ikke til det en gang. Men som sagt, så er det media som sprer frykten og stresser opp veldig mange. Trist ! Syns synd på mange som er livredde om dagen. Det er vondt å gå rundt sånn.

• Liker 4
Skrevet
22 minutter siden, The Kitten skrev:

Familien hevdet han ikke tilhørte en risikogruppe. Han kan f.eks hatt hjertefeil uten å være klar over det, noe som ikke er uvanlig.

Kan ikke også immunforsvaret noen ganger slå ut helt feil? Noen har bra immunforsvar, men så er det sånn at immunforsvaret faktisk angriper isteden? Nå bare spør jeg helt vilt. Kan ta feil. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, wintergirl skrev:

Kan ikke også immunforsvaret noen ganger slå ut helt feil? Noen har bra immunforsvar, men så er det sånn at immunforsvaret faktisk angriper isteden? Nå bare spør jeg helt vilt. Kan ta feil. 

Det vet jeg egentlig ingenting om.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Krantz95 skrev:

Ja, og i 2018 døde det 29 barn av vanling sesonginfluensa i Danmark.

Hva tror dere hadde skjedd hvis det f.eks. døde 20 barn av Covid-19 i Norge?

Har du link til dette, rent utover den ene avisartikkelen i bt som heller ikke linket til noe kilde? Jeg finner ikke denne informasjonen noe sted, heller ikke her: https://www.ssi.dk/sygdomme-beredskab-og-forskning/sygdomsovervaagning/i/influenzasaesonen---opgoerelse-over-sygdomsforekomst-2017-18 

Det jeg finner her, er at 95% av de innlagte hadde underliggende risikofaktorer, av disse havnet 7% på intensivavdeling, og 99% av disse igjen hadde underliggende risikofaktorer for et alvorlig forløp. Dvs kun 6 pasienter hadde ingen kjente risikofaktorer. Så en betydelig høyere andel med underliggende risikofaktorer enn vi ser nå. 63% av de innlagte var ikke vaksinert. Og dette var en sjeldent hard sesong. I tabellen er et estimert antall av 19 barn (kan 29 være en typo?) under 15 år i 2017/18, altså tall basert på overdødelighet i perioden.  

Jeg sier ikke at jeg avfeier det helt, det er ingen tvil om at influensa for mange er en alvorlig sykdom, men jeg vil gjerne lese om det fra en annen kilde enn du oppgir. 

Anonymkode: fddd4...4c8

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, The Kitten skrev:

Det vet jeg egentlig ingenting om.

Skal sjekke det ut, men det skjer visstnok ofte, noe med at et ellers sterkt immunforsvar kan slå feil til. Men jeg må bare sjekke det opp. Kanskje noen som vet det også kan rette for meg. 

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, The Kitten skrev:

Eventuelt hadde han ingen underliggende sykdommer. Det kan faktisk skje. Men ja, det du beskriver kan også skje. Det er en del sykdommer man fint kan leve med og ikke vite at man har.

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig i dette. Om man ikke frykter det litt, slapper man av, og mange flere dør. Selv om man er klar over realiteten trenger man ikke være "hysterisk" (favorittordet til mange her inne) Det er viktig med riktig informasjon, uansett hvor ubehagelig den er. Om viktige detaljer blir skjult (f.eks at unge folk dør) DET kan gi panikk.

Anonymkode: 18050...f0f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Dævendøtte skrev:

Altså, jeg prøver ikke å si at noen var syke eller friske her, jeg tror hvem som helst kan dø av korona. Så det var ikke ment som noen diskusjon, men hvor skummel den er, for alle... også de friske. 

Men hadde vært enda reddere om jeg var overvektig med høyt blodtrykk. 

Realiteten er at hvem som helst kan dø av bortimot hva som helst. 

Anonymkode: 5b3c8...f47

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er skremmende, interessant, og nyttig siden de i 20-årene tror at korona ikke er farlig for dem. Vi kan se mot andre land og lære, og være mer forberedt. 

Og det er verre å dø av korona. Influensa er ikke like smittsomt, og det finnes vaksine, og det sies at det er verre å dø av korona enn influensa. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0nArdA/nye-retningslinjer-ved-ahus-vil-hindre-at-corona-pasienter-lider

Anonymkode: af98a...b7e

Korona: Hos noen av pasientene slutter lungene å fungere, og fylles med væske. Pasienten får ikke luft, og det blir en opplevelse av desperasjon.

Anonymkode: af98a...b7e

Eh, det er jo stort sett det som skjer med de (få) som dør av influensa også...

Jeg skjønner ikke hvorfor media skal hausse det så jævlig opp hver gang noen som er unge eller middelaldrende dør eller blir lagt på respirator på grunn av dette. Fear-mongering til det ekstreme.

Ja, selvsagt trist for familien til den som døde ung. Strengt tatt veldig uinteressant for de fleste andre.

Anonymkode: a2248...91a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, wintergirl skrev:

Skal sjekke det ut, men det skjer visstnok ofte, noe med at et ellers sterkt immunforsvar kan slå feil til. Men jeg må bare sjekke det opp. Kanskje noen som vet det også kan rette for meg. 

Det du tenker på heter cytokinstorm, når immunforsvaret får en overreaksjon og angriper seg selv i stedet for viruset, det kan føre til multi-organsvikt og sepsis. Dette kan skje ved covid-19, og jeg tror det skjedde ved spanskesyken også.

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, wintergirl said:

Jo, det er det, for flere her tror at korona er det eneste som er dødelig om dagen. Verden er ikke nye for epidemier. Trist er det, men syns det begynner å bli altfor mye negativitet. Flere snakker som at endetiden banker på døren. Det er også greit å se helheten i hva som foregår og ikke avfeie at det er sånn at mange har underliggende sykdommer, svakhet i kroppen eller immunitet som slår feil ut. 

Det eneste det fører til at det blir et utvannet begrep, som er mere skadelig for debatten enn noe annet. Det blir som når man svarer at det ikke er en menneskerett å eie hytte. For meg føles det som at man har gått tom for argumenter.

Ja, mennesker dør av vanlig influensa hvert eneste år. Men at det dør unge av sesonginfluensa hvert år har ingen relevans i en sak som omhandler dødsfallet til en ung person til corona. Det er omtrent like relevant som spanskesyken.

At det begynner å bli mye negativitet i forbindelse med coronaviruset sier jeg ikke noe på, annet enn det har vært mye negativitet lenge, så det er ikke noe nytt. Men jeg ser fortsatt ikke hvorfor det skulle være relevant å dra inn sesonginfluensa i "alle" diskusjoner om coronaviruset. 

En pandemi er nytt for oss. Når man ikke vet nøyaktig hva den gjør, hvordan den oppfører seg, og hva konsekvensene kan bli, så skaper dette frykt, og enkelte mennesker er bedre rustet til å håndtere frykt enn andre. Uansett hvem av disse man er, så er det ingen automagisk kur mot frykt eller fobier, og de som faktisk er redde blir i alle fall ikke kurert av anonyme medlemmer på et nettforum, når eksperter og landets regjering sier noe annet.

Det er viktig å se på helheten ja, det har du helt rett i, men det er også viktig å huske at ingen sitter på noen fasit her. Ingen vet hva som kunne skjedd, ville skjedd, osv. Ingen vet en gang hva som vil skje i månedene som kommer. Det eneste vi vet er at det er over 200.000 mennesker som har dødd i forbindelse med dette viruset, og at den eneste måten vi stopper det på per i dag er ved full lockdown.

Mesteparten av verden har stoppet opp. Det er ikke det at så veldig mange faktisk tror at det ikke finnes noe annet i verden som kan drepe de, men det er coronaviruset som er tema akkurat nå. Andre ganger kan det være sesonginfluensa, spanskesyken, HIV, ebola, Donald Trump, eller hva som helst. Det at man diskuterer ebola betyr ikke at man fornekter SARS, eller mener at det ene er så mye værre enn det andre. Det er det som skjer her og nå som teller for folk flest, og her og nå så er det forbundet større fare med coronavirus enn sesonginfluensa.

Endret av Gibralfaro
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Unga människor dør varje dag, några från cancer, andra från hjärta / kärlsjukdom, självmord och nu senast Corona. Vad vill du göra med sådan rapportering ? Är inte unga människors död alltid tragisk?

Anonymkode: bc31f...d4c

Jeg tror kanskje det er et forsøk fra Ts sin side å gjøre folk som trekker på skuldrene av dette viruset, og sprer feil og farlig informasjon om at viruset er så lite farlig at man ikke trenger å bry seg om tiltakene som blir satt av regjeringen, og slik setter seg selv og andre i fare ved å øke smittefrekvensen i samfunnet.

Anonymkode: 91fe5...525

• Liker 5
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du tenker på heter cytokinstorm, når immunforsvaret får en overreaksjon og angriper seg selv i stedet for viruset, det kan føre til multi-organsvikt og sepsis. Dette kan skje ved covid-19, og jeg tror det skjedde ved spanskesyken også.

Ja, det er det jeg tenkte på. Takk for oppklaringen😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan skje ved mange infeksjonssykdommer, og det ville være underlig om det ikke også ses ved covid19. Dette viser imidlertid hvor farlig infeksjonen kan være, også for unge. Ingen tiltak som hindrer smitte, kan derfor være for drastiske.

Anonymkode: 39f8a...e6a

• Liker 3
Skrevet
18 minutter siden, Gibralfaro skrev:

Det eneste det fører til at det blir et utvannet begrep, som er mere skadelig for debatten enn noe annet. Det blir som når man svarer at det ikke er en menneskerett å eie hytte. For meg føles det som at man har gått tom for argumenter.

Ja, mennesker dør av vanlig influensa hvert eneste år. Men at det dør unge av sesonginfluensa hvert år har ingen relevans i en sak som omhandler dødsfallet til en ung person til corona. Det er omtrent like relevant som spanskesyken.

At det begynner å bli mye negativitet i forbindelse med coronaviruset sier jeg ikke noe på, annet enn det har vært mye negativitet lenge, så det er ikke noe nytt. Men jeg ser fortsatt ikke hvorfor det skulle være relevant å dra inn sesonginfluensa i "alle" diskusjoner om coronaviruset. 

En pandemi er nytt for oss. Når man ikke vet nøyaktig hva den gjør, hvordan den oppfører seg, og hva konsekvensene kan bli, så skaper dette frykt, og enkelte mennesker er bedre rustet til å håndtere frykt enn andre. Uansett hvem av disse man er, så er det ingen automagisk kur mot frykt eller fobier, og de som faktisk er redde blir i alle fall ikke kurert av anonyme medlemmer på et nettforum, når eksperter og landets regjering sier noe annet.

Det er viktig å se på helheten ja, det har du helt rett i, men det er også viktig å huske at ingen sitter på noen fasit her. Ingen vet hva som kunne skjedd, ville skjedd, osv. Ingen vet en gang hva som vil skje i månedene som kommer. Det eneste vi vet er at det er over 200.000 mennesker som har dødd i forbindelse med dette viruset, og at den eneste måten vi stopper det på per i dag er ved full lockdown.

Mesteparten av verden har stoppet opp. Det er ikke det at så veldig mange faktisk tror at det ikke finnes noe annet i verden som kan drepe de, men det er coronaviruset som er tema akkurat nå. Andre ganger kan det være sesonginfluensa, spanskesyken, HIV, ebola, Donald Trump, eller hva som helst. Det at man diskuterer ebola betyr ikke at man fornekter SARS, eller mener at det ene er så mye værre enn det andre. Det er det som skjer her og nå som teller for folk flest, og her og nå så er det forbundet større fare med coronavirus enn sesonginfluensa.

Syns uansett ikke man trenger å ta opp hver eneste en som dør av korona. Og selv om ikke dere syns det er relevant å dra frem andre sykdommer, så syns kanskje andre det. For det er flere som har dødd av influensa fordi det aldri blir tatt videre hensyn til årlig. Det kunne vært unngått flere døde der også. Og sånn media tar frem korona i dag, så kan man noen ganger få inntrykk av at det ikke er noe håp. Vi kan liker gjerne bare leve livet så lenge de fleste av oss skal dø uansett. Vaksiner kan vi se langt etter osv osv. Tenk også hvordan de på eldrehjem har det i disse dager. Mange av dem har ikke lenge igjen og skal bruke sine siste dager på å være ensom.  Korona har blitt dratt frem mer enn noe annet og hver dag er det bare elendighet som presenteres i media. Hver eneste dag. Ellers så gir myndighetene blaffen i folk og eldre på sykehjem som får dårlig mat og dør av underernæring.

• Liker 3
Skrevet

Eventuelt hadde han ingen underliggende sykdommer. Det kan faktisk skje. Men ja, det du beskriver kan også skje. Det er en del sykdommer man fint kan leve med og ikke vite at man har.

Helt enig i dette. Om man ikke frykter det litt, slapper man av, og mange flere dør. Selv om man er klar over realiteten trenger man ikke være "hysterisk" (favorittordet til mange her inne) Det er viktig med riktig informasjon, uansett hvor ubehagelig den er. Om viktige detaljer blir skjult (f.eks at unge folk dør) DET kan gi panikk.

Eh, selv om vi ikke går rundt og er redde så betyr ikke det av vi gjør våres plikt og vasker hender og holder avstand fra folk. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, wintergirl said:

Syns uansett ikke man trenger å ta opp hver eneste en som dør av korona. Og selv om ikke dere syns det er relevant å dra frem andre sykdommer, så syns kanskje andre det. For det er flere som har dødd av influensa fordi det aldri blir tatt videre hensyn til årlig. Det kunne vært unngått flere døde der også. Og sånn media tar frem korona i dag, så kan man noen ganger få inntrykk av at det ikke er noe håp. Vi kan liker gjerne bare leve livet så lenge de fleste av oss skal dø uansett. Vaksiner kan vi se langt etter osv osv. Tenk også hvordan de på eldrehjem har det i disse dager. Mange av dem har ikke lenge igjen og skal bruke sine siste dager på å være ensom.  Korona har blitt dratt frem mer enn noe annet og hver dag er det bare elendighet som presenteres i media. Hver eneste dag. Ellers så gir myndighetene blaffen i folk og eldre på sykehjem som får dårlig mat og dør av underernæring.

Jeg ser absolutt poenget ditt, jeg sier bare at dette ikke er relevant i alle tråder som omhandler covid-19.

Har man vannlekkasje på badet, og brann på kjøkkenet, så fikser man ikke vannlekkasjen først, og det at man slukker brannen først betyr ikke at man driter i vannlekkasjen på badet. I ettertid så er det trolig at naboene vil snakke mere om brannen på kjøkkenet, enn de vil om lekkasjen på badet, fordi at den situasjonen fremstod som mere prekær og alvorlig, og med større mulighet for konsekvenser for andre og tap av menneskeliv. Men det betyr ikke at man ikke tok situasjonen på badet på alvor av den grunn.

Jeg forstår bare ikke den logikken hvor man ikke kan være redd for coronaviruset om man ikke samtidig er redd for sesonginfluensaen? Det må jo være lov å diskutere ebola, uten at noen skal komme og beskylde oss i å ønske alle med HIV død, for å sette det veldig på spissen.

Corona handler om frykt, og trolig har mennesker aldri før tatt flere avgjørelser i dagliglivet basert på frykt, enn i denne tidsalderen. Ikke logisk frykt, naturligvis, men vi mennesker lager problemer av alt i dag. Vi skal ha en mening om alt. Vi skal lete etter feil, vi skal mistenkeliggjøre og generalisere. Og vi dømmer. Vi elsker å dømme andre, som ikke lever sine liv etter vår standard, og vi lever i frykt hvert eneste nanosekund. Selv om vi ikke ser det selv så scanner kroppen og hodet kontinuerlig etter farer, i en verden som ikke ligner på den som de før oss levde i.

Før i tiden så var de redde for å bli flådd og spist levende av farlige dyr, for isbreer som kom stadig nærmere, for hagl, orkaner, tyfoner osv som knuste hulene og bambushusene man bodde i. I dag er man redd for skoleskyttere, eksplosjoner, bomber, rabies, Trump, Nord-Korea, solstormer, meteorer, sorte katter, fallende isblokker, synkehull, løpske biler, kakkerlakker, edderkopper, mørkhudede, hvite bleikfiser, kortvokste, tær, 5g, fugler, atomkrig, coronavirus og sesonginfluensa, for å nevne noe. Men til tross for alt som finnes å være redd for i verden, så er det fortsatt coronaviruset som er den mest fremtredende trusselen per nå. Derfor dominerer corona mediebildet. Derfor debatteres corona så heftig. 

Dette er reelt, og det er relevant, enten man liker det eller ikke. Det er det samfunnet vi lever i. Det er vi selv som ønsker denne friheten og informasjonsflyten. Bare fordi at vi ikke liker innholdet akkurat nå, så skal vi forandre samfunnet? Det er dessverre ikke så enkelt.

• Liker 5
Skrevet (endret)
12 minutter siden, Gibralfaro skrev:

Jeg ser absolutt poenget ditt, jeg sier bare at dette ikke er relevant i alle tråder som omhandler covid-19.

Har man vannlekkasje på badet, og brann på kjøkkenet, så fikser man ikke vannlekkasjen først, og det at man slukker brannen først betyr ikke at man driter i vannlekkasjen på badet. I ettertid så er det trolig at naboene vil snakke mere om brannen på kjøkkenet, enn de vil om lekkasjen på badet, fordi at den situasjonen fremstod som mere prekær og alvorlig, og med større mulighet for konsekvenser for andre og tap av menneskeliv. Men det betyr ikke at man ikke tok situasjonen på badet på alvor av den grunn.

Jeg forstår bare ikke den logikken hvor man ikke kan være redd for coronaviruset om man ikke samtidig er redd for sesonginfluensaen? Det må jo være lov å diskutere ebola, uten at noen skal komme og beskylde oss i å ønske alle med HIV død, for å sette det veldig på spissen.

Corona handler om frykt, og trolig har mennesker aldri før tatt flere avgjørelser i dagliglivet basert på frykt, enn i denne tidsalderen. Ikke logisk frykt, naturligvis, men vi mennesker lager problemer av alt i dag. Vi skal ha en mening om alt. Vi skal lete etter feil, vi skal mistenkeliggjøre og generalisere. Og vi dømmer. Vi elsker å dømme andre, som ikke lever sine liv etter vår standard, og vi lever i frykt hvert eneste nanosekund. Selv om vi ikke ser det selv så scanner kroppen og hodet kontinuerlig etter farer, i en verden som ikke ligner på den som de før oss levde i.

Før i tiden så var de redde for å bli flådd og spist levende av farlige dyr, for isbreer som kom stadig nærmere, for hagl, orkaner, tyfoner osv som knuste hulene og bambushusene man bodde i. I dag er man redd for skoleskyttere, eksplosjoner, bomber, rabies, Trump, Nord-Korea, solstormer, meteorer, sorte katter, fallende isblokker, synkehull, løpske biler, kakkerlakker, edderkopper, mørkhudede, hvite bleikfiser, kortvokste, tær, 5g, fugler, atomkrig, coronavirus og sesonginfluensa, for å nevne noe. Men til tross for alt som finnes å være redd for i verden, så er det fortsatt coronaviruset som er den mest fremtredende trusselen per nå. Derfor dominerer corona mediebildet. Derfor debatteres corona så heftig. 

Dette er reelt, og det er relevant, enten man liker det eller ikke. Det er det samfunnet vi lever i. Det er vi selv som ønsker denne friheten og informasjonsflyten. Bare fordi at vi ikke liker innholdet akkurat nå, så skal vi forandre samfunnet? Det er dessverre ikke så enkelt.

Hvis vi som du mener her skal få mene hva vi vil så får folk sammenligne influensa da. Heller ikke ekspertene er enige her. Da må vi få lov til å skrive at korona ikke er så dødelig for de fleste, men for noen, som med influensa. Vi vet at dette ikke er en influensa, men det er lov å mene, etter å ha fulgt med i noen mnd nå at dette er blitt kraftig hauset opp. Syns også det er spesielt å sammenligne dette med lekkasje og brann. Men det får være. Uansett så får vi være enige om at vi er uenige. Jeg tror ikke korona er så farlig som media prøver å få oss til å tro. De kommer også bare med teorier enn så lenge, at det kan være. Sånt burde de slutte med. Hvis det er sånn at mange føler seg pigg, men syk er du nok uansett, som det skrives om i dag, så få de teste enda flere da. Og hvis du tror du har blitt frisk så skal du vite at du har fått alvorlige permanente skader. Sånn driver media om dagen. Hvis de ikke vet noe 100%, så burde de la være å skrive om det. 

Er ikke redd influensa heller, ei heller andre sykdommer, men jeg passer på helsa mi så godt det lar seg gjøre for det. 

Endret av wintergirl
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Krantz95 skrev:

Ja, og i 2018 døde det 29 barn av vanling sesonginfluensa i Danmark.

Hva tror dere hadde skjedd hvis det f.eks. døde 20 barn av Covid-19 i Norge?

1 time siden, Krantz95 skrev:

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du link til dette, rent utover den ene avisartikkelen i bt som heller ikke linket til noe kilde? Jeg finner ikke denne informasjonen noe sted, heller ikke her: https://www.ssi.dk/sygdomme-beredskab-og-forskning/sygdomsovervaagning/i/influenzasaesonen---opgoerelse-over-sygdomsforekomst-2017-18 

Det jeg finner her, er at 95% av de innlagte hadde underliggende risikofaktorer, av disse havnet 7% på intensivavdeling, og 99% av disse igjen hadde underliggende risikofaktorer for et alvorlig forløp. Dvs kun 6 pasienter hadde ingen kjente risikofaktorer. Så en betydelig høyere andel med underliggende risikofaktorer enn vi ser nå. 63% av de innlagte var ikke vaksinert. Og dette var en sjeldent hard sesong. I tabellen er et estimert antall av 19 barn (kan 29 være en typo?) under 15 år i 2017/18, altså tall basert på overdødelighet i perioden.  

Jeg sier ikke at jeg avfeier det helt, det er ingen tvil om at influensa for mange er en alvorlig sykdom, men jeg vil gjerne lese om det fra en annen kilde enn du oppgir. 

Det gikk litt fort i svingene - oppdaget tallene i linken jeg oppgav manglet noen uker, derfor 19 og ikke 29, men det er altså fortsatt snakk om estimater basert på overdødelighet, ikke bekreftede tilfeller.  Men hvis vi antar at alle disse barna faktisk døde av influensa, og antar at de 6 som ikke var i risikosonen var barn (og at det ikke ble flere), vil det da si at man feilet å beskytte 23 barn i risikosonen mot noe som er relativt mye enklere å beskytte mot enn covid-19. Det er isåfall noe skandaløst vil jeg si, så det er merkelig at det ikke står noe om det andre steder. 6 friske barn er også noe jeg antar ville blitt skrevet mer om - de to ungdomsskoleelevene her ble jo nevnt i flere medier. Eller kan journalisten i bt ha kommet til en feilaktig konklusjon? Jeg ble nysgjerrig på dette, så håper du finner ut mer enn meg. Året før var forresten overdødeligheten blant barn enda høyere, så hadde du bedrevet litt kildesjekk, kunne du slått i bordet med det. 

Men dødsfall er tragisk uansett, og det er garantert mulig å unngå mange influensadødsfall gjennom vaksinasjon og enklere tiltak som normal, god hånd- og hostehygiene, siden det ikke er så smittsomt som covid-19. Dette kunne det absolutt være mer fokus på, og kanskje vil det man prøver å banke inn i hodene på folk nå, få positive utslag på influensastatistikken. Men igjen, vi sammenligner ikke epler og epler her, dette er en annen diskusjon. Du vasker håret med sjampo og dassen med klorin liksom, det blir rent begge deler, men du kan ikke bytte på virkemidlene og forvente samme resultat.

• Liker 1
  • Opprett ny...