Gå til innhold

22-åring døde i Sverige av korona

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
På 29.4.2020 den 15.39, Gibralfaro skrev:

Det eneste det fører til at det blir et utvannet begrep, som er mere skadelig for debatten enn noe annet. Det blir som når man svarer at det ikke er en menneskerett å eie hytte. For meg føles det som at man har gått tom for argumenter.

Ja, mennesker dør av vanlig influensa hvert eneste år. Men at det dør unge av sesonginfluensa hvert år har ingen relevans i en sak som omhandler dødsfallet til en ung person til corona. Det er omtrent like relevant som spanskesyken.

At det begynner å bli mye negativitet i forbindelse med coronaviruset sier jeg ikke noe på, annet enn det har vært mye negativitet lenge, så det er ikke noe nytt. Men jeg ser fortsatt ikke hvorfor det skulle være relevant å dra inn sesonginfluensa i "alle" diskusjoner om coronaviruset. 

En pandemi er nytt for oss. Når man ikke vet nøyaktig hva den gjør, hvordan den oppfører seg, og hva konsekvensene kan bli, så skaper dette frykt, og enkelte mennesker er bedre rustet til å håndtere frykt enn andre. Uansett hvem av disse man er, så er det ingen automagisk kur mot frykt eller fobier, og de som faktisk er redde blir i alle fall ikke kurert av anonyme medlemmer på et nettforum, når eksperter og landets regjering sier noe annet.

Det er viktig å se på helheten ja, det har du helt rett i, men det er også viktig å huske at ingen sitter på noen fasit her. Ingen vet hva som kunne skjedd, ville skjedd, osv. Ingen vet en gang hva som vil skje i månedene som kommer. Det eneste vi vet er at det er over 200.000 mennesker som har dødd i forbindelse med dette viruset, og at den eneste måten vi stopper det på per i dag er ved full lockdown.

Mesteparten av verden har stoppet opp. Det er ikke det at så veldig mange faktisk tror at det ikke finnes noe annet i verden som kan drepe de, men det er coronaviruset som er tema akkurat nå. Andre ganger kan det være sesonginfluensa, spanskesyken, HIV, ebola, Donald Trump, eller hva som helst. Det at man diskuterer ebola betyr ikke at man fornekter SARS, eller mener at det ene er så mye værre enn det andre. Det er det som skjer her og nå som teller for folk flest, og her og nå så er det forbundet større fare med coronavirus enn sesonginfluensa.

En pandemi er iKKE nytt for oss. Svineinfluensaen var også en pandemi. Få døde og den gikk greit over. ingenting ble nedstengt men folk ble sterkt anbefalt å ta en ny og farlig vaksine.

Pandemi betyr enkelt at et virus er i flere land og på flere kontinent. 

Anonymkode: 21332...1d3

• Liker 5
Skrevet
3 timer siden, wintergirl skrev:

Ja, herregud! Enkelte har fått korona på hjernen! Als er et mareritt! Korona blir som sagt de fleste friske av. Folk må seriøst se å skaffe seg hjelp. De trenger å snakke med noen. Hvis de ikke skjønner at det finnes verre sykdommer der ute, så er det lite håp for dem. 

Dette

Takk, det tar jo helt av for mange. Krisemaksimering og dommedagsprofetier. Virker som om noen håper at alt går til helvete? for da får de liksom rett. 

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

En pandemi er iKKE nytt for oss. Svineinfluensaen var også en pandemi. Få døde og den gikk greit over. ingenting ble nedstengt men folk ble sterkt anbefalt å ta en ny og farlig vaksine.

Pandemi betyr enkelt at et virus er i flere land og på flere kontinent. 

Anonymkode: 21332...1d3

Beklager, unøyaktig formulert av meg. Ja, verden har opplevd pandemier før. Men vi har ikke erfaringer med så store pandemier som dette.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Gjeste mann skrev:

Dette

Takk, det tar jo helt av for mange. Krisemaksimering og dommedagsprofetier. Virker som om noen håper at alt går til helvete? for da får de liksom rett. 

Ja, helt ærlig så tror jeg mange kjeder seg og søker spenning disse dager,og at de vil ha rett. Ja, også «bare vent om to uker, da blir det tilstander deluxe her i landet» Hvor mange ganger har vi hørt den nå, eller hvor lenge? Også skal vi skremmes for at unge også kan dø av korona. Makan!

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du sett bildet? Han har trolig en lavere bmi enn gjennomsnitts nordmann på 22år. Han så helt vanlig ut, ikke kraftig overvektig. 

Anonymkode: af98a...b7e

Da var det mest sannsynlig noe annet galt med han. Kanskje en autoimmun lidelse. 

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes en kort dokumentar om corona pandemien på Netflix 👍 Bare til info.

Anonymkode: 6fbd0...28d

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, tom1986 skrev:

Da var det mest sannsynlig noe annet galt med han. Kanskje en autoimmun lidelse. 

Ja, men ingenting han visste om eller som plaget han. I henting han ville ha dødd av. 

Anonymkode: af98a...b7e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, tom1986 said:

Jeg forstår ikke hvordan du kan mene det, når det er snakk om et ukjent virus, som vi ikke vet hvordan oppfører seg. 

Anonymkode: afa14...f42

• Liker 2
Skrevet

Enkelte kan nok sikkert dø av corona uten å ha noen underliggende sykdommer, men det er ikke akkurat flust av tilfeller hvor det har skjedd som vi vet om. Det som er sikkert er at det ikke gir grunnlag for krisemaksimering.

• Liker 3
Gjest balettsko
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvordan du kan mene det, når det er snakk om et ukjent virus, som vi ikke vet hvordan oppfører seg. 

Anonymkode: afa14...f42

De som nekter på denne måten er i full panikk. De klarer ikke å akseptere realiteten: at helt unge, friske mennesker dør eller får permanente skader. Derfor liker de å kalle folk for dommedagprofeter eller "hysterikere" i et forsøk på å hysje ute alt de synes er ubehagelig. 

Denial – The first reaction is denial. In this stage, individuals believe the diagnosis is somehow mistaken, and cling to a false, preferable reality. 

Om noen kaller deg hysterisk, så vet du at du snakker med en livredd person.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, balettsko skrev:

De som nekter på denne måten er i full panikk. De klarer ikke å akseptere realiteten: at helt unge, friske mennesker dør eller får permanente skader. Derfor liker de å kalle folk for dommedagprofeter eller "hysterikere" i et forsøk på å hysje ute alt de synes er ubehagelig. 

Denial – The first reaction is denial. In this stage, individuals believe the diagnosis is somehow mistaken, and cling to a false, preferable reality. 

Nei. De er det motsatte av livredde, men hvis dere ikke forstår det så kan jeg ikke hjelpe deg. 
hvis 100 mennesker dør i trafikken ila et år, og 60 av disse er under 30 år gamle. Blir du hysterisk da? Redd? Slutter du å kjøre bil? Neppe. Så jeg skjønner ikke hvorfor vi skal gå helt av hengslene når en stk ung person dør av corona i Sverige når man ser hvor mange totalt som er eller har vært smittet. Tallet så lite! Og ja vi VET at det kan ramme oss, men det er det mye andre ting som kan ramme oss også. Men vi går ikke rundt og holder på å pisse i buksa av redsel fordet om. Vi kan bli syke av uhelbredelig kreft, få als, dø i ulykke, sepsis, osv osv. Corona skremmer meg ikke mer enn andre dødelige sykdommer her i verden. Men jeg beholder roen likevel. For det er lite jeg kan gjøre annet enn å ta forhåndsregler og gjøre det jeg kan for å unngå å bli smittet. 
Dere må roe dere ned. Det hjelper ingen å holde på sånn som dere gjør. 

Anonymkode: 717af...7c5

• Liker 3
Gjest balettsko
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. De er det motsatte av livredde, men hvis dere ikke forstår det så kan jeg ikke hjelpe deg. 
hvis 100 mennesker dør i trafikken ila et år, og 60 av disse er under 30 år gamle. Blir du hysterisk da? Redd? Slutter du å kjøre bil? Neppe. Så jeg skjønner ikke hvorfor vi skal gå helt av hengslene når en stk ung person dør av corona i Sverige når man ser hvor mange totalt som er eller har vært smittet. Tallet så lite! Og ja vi VET at det kan ramme oss, men det er det mye andre ting som kan ramme oss også. Men vi går ikke rundt og holder på å pisse i buksa av redsel fordet om. Vi kan bli syke av uhelbredelig kreft, få als, dø i ulykke, sepsis, osv osv. Corona skremmer meg ikke mer enn andre dødelige sykdommer her i verden. Men jeg beholder roen likevel. For det er lite jeg kan gjøre annet enn å ta forhåndsregler og gjøre det jeg kan for å unngå å bli smittet. 
Dere må roe dere ned. Det hjelper ingen å holde på sånn som dere gjør. 

Holde på hvordan da? Diskutere nyheter angående en pågående epidemi? 

Jeg er ikke redd for corona i det hele tatt, men jeg vil likevel ikke ignorere realiteten som veldig mange her inne gjør.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, balettsko skrev:

Holde på hvordan da? Diskutere nyheter angående en pågående epidemi? 

Jeg er ikke redd for corona i det hele tatt, men jeg vil likevel ikke ignorere realiteten som veldig mange her inne gjør.

Det er forskjell på diskusjon og krisemaksimering. Jeg ignorerer ikke realiteten. Jeg er fullt klar over at unge mennesker også kan dø, også jeg, men jeg evner å se ting i litt større perspektiv enn den typen som deg. Så da greier jeg også å holde roen. Håper ikke dere viser denne utrygge siden av dere fremfor barna deres.

• Liker 4
Skrevet
15 minutter siden, balettsko skrev:

Er det deg selv du beskriver her? Nei, grunn til at mange ikke er så redde er ikke fordi de fornekter det, men fordi det ikke er så farlig. Så enkelt! De unge som dør av korona argumentet blir for dum da unge dør hver dag, og mange også av ellers ufarlige ting. De vet heller ikke om det blir permanente skader av det heller, det enn så lenge ren gjetning. 
Det er mye annet jeg frykter før korona, hvis jeg først skal bestemme meg for å frykte noe. 
Morsomt hvordan du prøver å projisere dine følelser og usikkerhet over på andre.

• Liker 1
Gjest balettsko
Skrevet
1 minutt siden, wintergirl skrev:

Er det deg selv du beskriver her? Nei, grunn til at mange ikke er så redde er ikke fordi de fornekter det, men fordi det ikke er så farlig. Så enkelt! De unge som dør av korona argumentet blir for dum da unge dør hver dag, og mange også av ellers ufarlige ting. De vet heller ikke om det blir permanente skader av det heller, det enn så lenge ren gjetning. 
Det er mye annet jeg frykter før korona, hvis jeg først skal bestemme meg for å frykte noe. 
Morsomt hvordan du prøver å projisere dine følelser og usikkerhet over på andre.

Du må lese posten min en gang til eller ti, for du forstod tydeligvis ingenting av det.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på diskusjon og krisemaksimering. Jeg ignorerer ikke realiteten. Jeg er fullt klar over at unge mennesker også kan dø, også jeg, men jeg evner å se ting i litt større perspektiv enn den typen som deg. Så da greier jeg også å holde roen. Håper ikke dere viser denne utrygge siden av dere fremfor barna deres.

Hvordan krisemaksimerer jeg ved å si at det faktisk er mulig å dø av viruset selv om man er frisk og ung? Jeg er ikke redd av den grunn. Jeg bare aksepterer realiteten uten å måtte dikte opp unnskyldninger hele tiden for å stenge den ute, slik "dere" som er livredde gjør.

Skrevet
1 minutt siden, balettsko skrev:

Du må lese posten min en gang til eller ti, for du forstod tydeligvis ingenting av det.

Hvordan krisemaksimerer jeg ved å si at det faktisk er mulig å dø av viruset selv om man er frisk og ung? Jeg er ikke redd av den grunn. Jeg bare aksepterer realiteten uten å måtte dikte opp unnskyldninger hele tiden for å stenge den ute, slik "dere" som er livredde gjør.

Jeg forsto hva du mente jo. Passiv aggressiv holdningen overfor andre som er lei av krisemaksimering. Det er mye man kan dø av. Skulle tro du var livredd sånn du debatterer. Korona er ikke så dødelig og de fleste merker nesten ikke noe av den en gang. Så hvorfor skal vi gå rundt å være så redde? 

• Liker 1
Gjest balettsko
Skrevet
1 minutt siden, wintergirl skrev:

Jeg forsto hva du mente jo. Passiv aggressiv holdningen overfor andre som er lei av krisemaksimering. Det er mye man kan dø av. Skulle tro du var livredd sånn du debatterer. Korona er ikke så dødelig og de fleste merker nesten ikke noe av den en gang. Så hvorfor skal vi gå rundt å være så redde? 

Jeg har ikke sagt at vi skal være redde, jeg sier jo det motsatte. Så du forstår tydeligvis ikke poenget mitt, nei. Og nå er du ganske hyklersk.

Skrevet (endret)
2 minutter siden, balettsko skrev:

Jeg har ikke sagt at vi skal være redde, jeg sier jo det motsatte. Så du forstår tydeligvis ikke poenget mitt, nei. Og nå er du ganske hyklersk.

Nei, du påstår av vi som er drittlei krisemaksimering er livredde. Er det noen som er hyklerske her så er det deg. 

C0A0B26E-0FA1-48FC-922D-383E925C4A8C.jpeg

Endret av wintergirl
  • Liker 1
  • Opprett ny...