AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #81 Skrevet 29. april 2020 Trist for familien hans. Han hadde store deler av livet foran seg. Når det gjelder underliggende sykdommer, hvordan vet vi at han ikke hadde det? Menn er mindre flinke til å oppsøke lege. For alt vi vet, så var han ikke «frisk». Jeg synes at han ser litt smålubben ut, så det kan være livsstilsrelatert. Men helt ærlig: dette er et enkeltindivid og det blir tull å bruke dette stakkars mennesket til å argumentere for noe som helst i Covid-19 debatten vedrørende politisk strategi for nær fremtid. Anonymkode: be409...ab9 3
Gibralfaro Skrevet 29. april 2020 #82 Skrevet 29. april 2020 32 minutter siden, wintergirl said: Det vi skal frem til er at det er hverken mer farlig eller dødelig enn influensa. Der kan vi dog være uenige, men det mener jeg faktisk. Og meningen din skal jeg naturligvis ikke forsøke å ta fra deg. Poenget med min avsporing var å påpeke at det argumentet er avsporing fra trådens tema. Men nå har sporet mitt kommet til en ende. 🤐😁 2
Kaptein Klein Skrevet 29. april 2020 #83 Skrevet 29. april 2020 6 timer siden, Krantz95 skrev: Ja, og i 2018 døde det 29 barn av vanling sesonginfluensa i Danmark. Hva tror dere hadde skjedd hvis det f.eks. døde 20 barn av Covid-19 i Norge? Da tror jeg du fortsatt hadde hatt hakk i plata og spammet forumet med innlegg om hvor ufarlig Covid-19 "egentlig" er. 5
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #84 Skrevet 29. april 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kilde? Kilde på koronaen var overlegen i VG artikkelen som var linket rett over. Så kilde til influensa fra deg takk? Anonymkode: af98a...b7e Det var ikke jeg som skrev innlegget, men det personen sa stemmer. Google det selv - «how do you die from influenza», for eksempel. Da vil du finne ut at en av de vanligste måtene er å dø av lungebetennelse. Anonymkode: 5b3c8...f47 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #85 Skrevet 29. april 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Korona: Hos noen av pasientene slutter lungene å fungere, og fylles med væske. Pasienten får ikke luft, og det blir en opplevelse av desperasjon. Anonymkode: af98a...b7e Å dø av ALS - Lammelse av motor nerver som tilslutt gjør det vanskelig å svelge, snakke og puste. MS-forløp rammer mest unge mennesker og kan føre til alvorlig invaliditet eller død i løpet av et år. Anonymkode: 8d595...3c6
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #86 Skrevet 2. mai 2020 På 29.4.2020 den 14.50, Harlekin skrev: Hvorfor skriver de "død med korona", ikke "død av korona"? Døde han av noe annet, men var smittet av korona? Død med korona og død av korona er to forskjellige ting ja. Dør man med korona er ikke det dødsårsaken selv om man er smittet. Å dø av korona, da er det viruset som tar livet av deg. Anonymkode: 717af...7c5
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #87 Skrevet 2. mai 2020 En stk 22-åring døde ja. Men det bor over 10 mill i Sverige...regn ut så finner du at det er svæææært liten sjans for at det skjer. Altså 1 av 10 mill. Større sjans for unge mennesker å dø i ulykker eller kreft enn av koronaviruset for å si det sånn. Dere fokuserer sånn på detaljer! Dere må lære dere å se det store bildet her. Anonymkode: 717af...7c5 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #88 Skrevet 2. mai 2020 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Adw8Mj/49-aaring-doede-etter-coronasmitte-han-var-en-normalt-frisk-og-sprek-mann Anonymkode: af98a...b7e 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #89 Skrevet 2. mai 2020 På 29.4.2020 den 20.28, AnonymBruker skrev: Å dø av ALS - Lammelse av motor nerver som tilslutt gjør det vanskelig å svelge, snakke og puste. Anonymkode: 8d595...3c6 ALS er dritskummelt og ikke noe jeg ønsker å bagatellisere, men en ALS-pasient kan få pustehjelp når pusteevnen svikter, fordi lungene mister sin funksjon og pasienten ikke kan puste selv. Korona-pasienter kan ikke hjelpes på samme måten, da lungene er fulle av (ofte seig) væske og det rett og slett ikke er plass til luft i lungene. Uansett hvor god en pustemaskin er, nytter det ikke når det ikke er plass til luften i lungene. Det er mye angst og desperasjon knyttet til ALS også siden pasienten vet hva som kommer, men det er likevel to vidt forskjellige ting å dø av ALS og å dø av korona. ALS skremmer vettet av meg, men det er nesten så jeg ville ha foretrukket å dø fredelig i søvne av ALS (i følge en studie døde 90% fredelig i søvne, og ingen døde av kvelning), fremfor å dø i desperasjon av kvelning pga korona-infeksjon. ...Hvis vi nå først skal begynne å sammenligne måter å dø på, og hva som er verst. At unge mennesker dør er stort sett like ille uansett hva de dør av, både for pasienten og de pårørende/etterlatte. At korona-død er så mye snakket om er jo fordi covid-19 er en ny type virus som ser ut til å være vanskelig å forstå seg helt på. Det at unge mennesker uten underliggende sykdommer dør av det, er jo skummelt nok til at nyhetene selger. Om noen år har korona kommet i bakgrunnen, og en ny og kanskje verre epidemi er i gang. Da kommer folk på KG til å blåse av den pandemien og bruke argumentet "men det er jo sikkert ikke farligere enn korona-epidemien! Da var det jo bare xxx mennesker som døde!" Det er heller ikke rent sjeldent at det skrives saker om unge som dør av andre sykdommer, f.eks. unge mennesker som dør av bukspyttkjertekreft eller andre krefttyper som er mer typisk for eldre mennesker å få. Det er ikke bare unge som dør av covid-19 som blir skrevet om i nyhetene. Anonymkode: b628d...0f2 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #90 Skrevet 2. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: En stk 22-åring døde ja. Men det bor over 10 mill i Sverige...regn ut så finner du at det er svæææært liten sjans for at det skjer. Altså 1 av 10 mill. Større sjans for unge mennesker å dø i ulykker eller kreft enn av koronaviruset for å si det sånn. Dere fokuserer sånn på detaljer! Dere må lære dere å se det store bildet her. Anonymkode: 717af...7c5 Jeg er ganske sikker på at om Freia hadde gått ut og sagt at ti av sjokoladene deres hadde blitt infisert med et giftig stoff, mens resten av sjokoladene var helt fine, så hadde ikke folk kjøpt en eneste sjokolade derfra. Selv om sjansen for å treffe på akkurat den giftige sjokoladen var minimal, kanskje til og med mikroskopisk. Og så kan man jo snu det hele andre veien og spørre seg; hvorfor gidder folk tippe Lotto når de vet at sjansen for å vinne førstepremien er mikroskopisk? Kanskje fordi de tenker at sjansen alltid er der? Det samme gjelder korona. Sjansen er bitteliten for å bli alvorlig syk og dø dersom man er ung og frisk, men den er der. Og det er skremmende nok for mange. Anonymkode: b628d...0f2 2
wintergirl Skrevet 2. mai 2020 #91 Skrevet 2. mai 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: ALS er dritskummelt og ikke noe jeg ønsker å bagatellisere, men en ALS-pasient kan få pustehjelp når pusteevnen svikter, fordi lungene mister sin funksjon og pasienten ikke kan puste selv. Korona-pasienter kan ikke hjelpes på samme måten, da lungene er fulle av (ofte seig) væske og det rett og slett ikke er plass til luft i lungene. Uansett hvor god en pustemaskin er, nytter det ikke når det ikke er plass til luften i lungene. Det er mye angst og desperasjon knyttet til ALS også siden pasienten vet hva som kommer, men det er likevel to vidt forskjellige ting å dø av ALS og å dø av korona. ALS skremmer vettet av meg, men det er nesten så jeg ville ha foretrukket å dø fredelig i søvne av ALS (i følge en studie døde 90% fredelig i søvne, og ingen døde av kvelning), fremfor å dø i desperasjon av kvelning pga korona-infeksjon. ...Hvis vi nå først skal begynne å sammenligne måter å dø på, og hva som er verst. At unge mennesker dør er stort sett like ille uansett hva de dør av, både for pasienten og de pårørende/etterlatte. At korona-død er så mye snakket om er jo fordi covid-19 er en ny type virus som ser ut til å være vanskelig å forstå seg helt på. Det at unge mennesker uten underliggende sykdommer dør av det, er jo skummelt nok til at nyhetene selger. Om noen år har korona kommet i bakgrunnen, og en ny og kanskje verre epidemi er i gang. Da kommer folk på KG til å blåse av den pandemien og bruke argumentet "men det er jo sikkert ikke farligere enn korona-epidemien! Da var det jo bare xxx mennesker som døde!" Det er heller ikke rent sjeldent at det skrives saker om unge som dør av andre sykdommer, f.eks. unge mennesker som dør av bukspyttkjertekreft eller andre krefttyper som er mer typisk for eldre mennesker å få. Det er ikke bare unge som dør av covid-19 som blir skrevet om i nyhetene. Anonymkode: b628d...0f2 Men ikke alle blir syke av korona engang. Får du als så er du dødsdømt. Og tenk bare på hvordan de er fanget i egen kropp lenge før de faktisk dør. Jeg personlig hadde valgt å dø av korona enn å få als. 3
wintergirl Skrevet 2. mai 2020 #92 Skrevet 2. mai 2020 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ganske sikker på at om Freia hadde gått ut og sagt at ti av sjokoladene deres hadde blitt infisert med et giftig stoff, mens resten av sjokoladene var helt fine, så hadde ikke folk kjøpt en eneste sjokolade derfra. Selv om sjansen for å treffe på akkurat den giftige sjokoladen var minimal, kanskje til og med mikroskopisk. Og så kan man jo snu det hele andre veien og spørre seg; hvorfor gidder folk tippe Lotto når de vet at sjansen for å vinne førstepremien er mikroskopisk? Kanskje fordi de tenker at sjansen alltid er der? Det samme gjelder korona. Sjansen er bitteliten for å bli alvorlig syk og dø dersom man er ung og frisk, men den er der. Og det er skremmende nok for mange. Anonymkode: b628d...0f2 Så mange som gir blanke i helsa si ellers. Spiser usunt, røyker osv. Sykebildet rundt om i verden hadde vært meget annerledes hvis flere tok bedre vare på seg selv. Men, så kan man ikke gå rundt å være livredd hele tiden. Unge friske mennesker har lagt seg ned for å hvile og aldri stått opp igjen. Unge friske dør av litt av hvert hver eneste dag. Pandemier vil det komme flere av og noen av dem verre enn korona. Grunn til at mange ikke er hysteriske av korona, er fordi den ikke er spesielt dødelig for de aller fleste. Hadde det vært ebola så tror jeg langt flere hadde vært mer urolig. Men hvorfor ta sorger på forskudd? Hver og en får passe på seg selv, men man er ikke likegyldig bare fordi man ikke går rundt og er redd korona. Fins faktisk langt verre ting enn det. Endret 3. mai 2020 av wintergirl 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #93 Skrevet 2. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ganske sikker på at om Freia hadde gått ut og sagt at ti av sjokoladene deres hadde blitt infisert med et giftig stoff, mens resten av sjokoladene var helt fine, så hadde ikke folk kjøpt en eneste sjokolade derfra. Selv om sjansen for å treffe på akkurat den giftige sjokoladen var minimal, kanskje til og med mikroskopisk. Og så kan man jo snu det hele andre veien og spørre seg; hvorfor gidder folk tippe Lotto når de vet at sjansen for å vinne førstepremien er mikroskopisk? Kanskje fordi de tenker at sjansen alltid er der? Det samme gjelder korona. Sjansen er bitteliten for å bli alvorlig syk og dø dersom man er ung og frisk, men den er der. Og det er skremmende nok for mange. Anonymkode: b628d...0f2 Men hver eneste dag er det jo hundrevis av ting en ung og frisk person kan dø av, selv om sannsynlighetten for hver av dem er liten. Hvorfor er da korona så mye mer skremmende enn alt det andre? Eller går dere rundt i en kronisk panikktilstand? Anonymkode: 72b76...881 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #94 Skrevet 2. mai 2020 3 timer siden, wintergirl skrev: Men ikke alle blir syke av korona engang. Får du als så er du dødsdømt. Og tenk bare på hvordan de er fanget i egen kropp lenge før de faktisk dør. Jeg personlig hadde valgt å dø av korona enn å få als. Jeg også! Uten tvil! Mange år hvor kroppen svikter deg bare mer og mer, til du ikke engang klarer å puste selv lenger? Sorry, men korona kommer ikke engang i nærheten. Jeg vet det er endel med koronaangst her inne, altså, men det får være grenser! Hvis du spør leger om hvilke sykdommer de absolutt ikke vil ha, er det to som går igjen - bukspyttkjertelkreft (svært dårlig prognose, svært smertefullt), og ALS (svært dårlig prognose, fryktelig måte å dø på). Anonymkode: 5b3c8...f47 1
wintergirl Skrevet 2. mai 2020 #95 Skrevet 2. mai 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg også! Uten tvil! Mange år hvor kroppen svikter deg bare mer og mer, til du ikke engang klarer å puste selv lenger? Sorry, men korona kommer ikke engang i nærheten. Jeg vet det er endel med koronaangst her inne, altså, men det får være grenser! Hvis du spør leger om hvilke sykdommer de absolutt ikke vil ha, er det to som går igjen - bukspyttkjertelkreft (svært dårlig prognose, svært smertefullt), og ALS (svært dårlig prognose, fryktelig måte å dø på). Anonymkode: 5b3c8...f47 Ja, herregud! Enkelte har fått korona på hjernen! Als er et mareritt! Korona blir som sagt de fleste friske av. Folk må seriøst se å skaffe seg hjelp. De trenger å snakke med noen. Hvis de ikke skjønner at det finnes verre sykdommer der ute, så er det lite håp for dem. 4
Thyra Skrevet 2. mai 2020 #96 Skrevet 2. mai 2020 På 29.4.2020 den 13.29, AnonymBruker skrev: Eier du ikke empati? Du kunne i det minste nevne at det er sørgelig at unge mennesker dør, men.... Anonymkode: 8524d...86c Det er sørgelig at de dør av andre ting også. I disse koronatider er det lett å glemme alle de som dør før tiden av andre årsaker. 2
Maleficenta Skrevet 2. mai 2020 #97 Skrevet 2. mai 2020 Jeg leste en artikkel om en på over 90 som ble frisk av covid 19. Selv gamle og svake kan bli frisk av dette. Hva med å fokusere på det? 4
tom1986 Skrevet 2. mai 2020 #98 Skrevet 2. mai 2020 Tipper han var kraftig overvektig. Viser bare hvor viktig det er å holde seg i god form.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #99 Skrevet 2. mai 2020 Kan dere slutte å spamme ned tråen min om als. Lag dere heller en egen tråd der dere kan diskutere als. ts Anonymkode: af98a...b7e 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #100 Skrevet 2. mai 2020 37 minutter siden, tom1986 skrev: Tipper han var kraftig overvektig. Viser bare hvor viktig det er å holde seg i god form. Har du sett bildet? Han har trolig en lavere bmi enn gjennomsnitts nordmann på 22år. Han så helt vanlig ut, ikke kraftig overvektig. Anonymkode: af98a...b7e 2
Anbefalte innlegg