Gå til innhold

Dere som mener at kohort-begrepet er riktig - språkrådet er ikke enige med dere.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er såååå enig med Språkrådert her.

Syns det er veldig spesielt at noen har tatt i bruk et slikt ord i disse tider, omtrent som om det skulle være et hemmelig kodeord da det plutselig er tatt ibruk over alt slik at det er umulig å ikke bli obs på ordet.

Anonymkode: d5118...68d

• Liker 9
Skrevet

Jeg trodde egentlig dette ordet ble tatt i bruk for å høres mest mulig dramatisk ut. 

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Slik kan det gå når retningslinjer blir skrevet av byråkrater som ikke har kontakt med det virkelige liv.

Anonymkode: a83b0...5f1

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Fuglemor skrev:

Jeg trodde egentlig dette ordet ble tatt i bruk for å høres mest mulig dramatisk ut. 

Jeg og. 

Anonymkode: 86330...d3b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

"Vi håper på en rask språklig omgruppering. Vi hører allerede at «kohortene» omtales som grupper på folkemunne."

Ja...bortsett fra på kg, da 😄

Anonymkode: cc0ce...1e2

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

"Vi håper på en rask språklig omgruppering. Vi hører allerede at «kohortene» omtales som grupper på folkemunne."

Ja...bortsett fra på kg, da 😄

"språklig omkohortering" mener vi vel ;) 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Endelig. Få bort bruken av dette ordet.

Anonymkode: 8cf75...10d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det overrasket meg faktisk (litt) hvor raskt folk her inne adopterte ordbruken, så det var godt med en oppklaring.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Endelig. Få bort bruken av dette ordet.

Anonymkode: 8cf75...10d

Enig. Jeg har ikke små barn, så husker at jeg reagerte da jeg først så ordet i en heading her på KG. 

Kohort? Tenkte først på sånne båser som kuene står i. 

Idiotisk ord. Få det bort. Hva er galt med ordet "gruppe"? Ikke fint nok, eller? 

Anonymkode: 7e88c...a30

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hoho, språkrådet legger ikke noe mellom fingrene. Piskesnert mot Utdanningsdirektoratets byråkrat som har sittet med nesa i fremmedordboka og innført "kohort"-begrepet.

Anonymkode: ae4dc...f03

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

2020, først kom viruset, så kom kohort, og deretter kom Gladiatorarenaene for folk måtte få noe oppløftende å se frem til. En passende skjult agenda for å la de smittede slåss med andre smittede og samtidig få flere dødsfall uten at noen brydde seg. De fikk selvfølgelig egnede celler under arenaene for å holdes borte fra de ubesmittede.

Anonymkode: d5118...68d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke tiden for flisespikkeri.

Vi må møte viruset i samlet kohort, sette skjoldene av «social distancing» foran oss, true fienden med skremmende munnbind, og trekke fram store katapulter (‘host’ ventilatorer) bak oss. En for alle, alle for en!

Anonymkode: 8d0c4...b0c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ordvalget forteller meg mye om de personene som har jobbet fram tiltakene: selvhøytidelige byråkrater uten evne til å tenke hvordan "folk flest" tenker. i møte med slike ord De valgte dette ordet for å framstå som mer intellektuelle enn de ellers ville gjort. Slik er norske byråkrater ellers også. Du finner mye av det samme i mange andre etater. Fremmedgjorte mennesker. Fremmedgjorte av arbeidsoppgaver som ikke har nok med virkelighetens hverdag å gjøre. 

Anonymkode: ce87f...40a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Utrolig arrogant av språkrådet å trekke frem det eksempelet. De vet bedre noen at språket vårt ikke er statisk, men progressivt. Ord og uttrykk får nye meninger og betydninger over tid. Cry my a river.

Anonymkode: ea861...3d5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Utrolig arrogant av språkrådet å trekke frem det eksempelet. De vet bedre noen at språket vårt ikke er statisk, men progressivt. Ord og uttrykk får nye meninger og betydninger over tid. Cry my a river.

Ja. Jeg er så glad for at vi har fått inn schøtt, schøkken og schylling i språket vårt. I tillegg til at ungdom på østlandet konsekvent blander "hun" og "henne". 

Anonymkode: 9fc79...227

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sant det liksom, helt vanlig ass, tenker at det er soo weird at folk går kledd lite shmø for tida. Word bror, måten vi gutta prater på er fett ass, vi er konge, innovation her i gården. Ay dere, vi snx'a. Serre morra kis. Ey, skal du skrive om det dette språk-greiene, det derre, språket utvikler-seg greiene? Næsj, bare sånn piss kaksene maser om ass. Hva f*en er poenget, vi sjønner hverandre sant, bare de gutta som ikke skjønner bæret ass. Ja sant, sånne gamlinger lever i 2012 as. Jeg bæææder ass. Get real liksom, ingen som bryr seg liksom, om det derre "nye" greiene. 

Anonymkode: 6a449...74c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva er galt med "smågrupper"?

Jeg skal forresten dele inn utstyret i kohorter, ikke elevene. Er ikke det gøy, så vet ikke jeg. Woop!

Anonymkode: b7a71...d79

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Sant det liksom, helt vanlig ass, tenker at det er soo weird at folk går kledd lite shmø for tida. Word bror, måten vi gutta prater på er fett ass, vi er konge, innovation her i gården. Ay dere, vi snx'a. Serre morra kis. Ey, skal du skrive om det dette språk-greiene, det derre, språket utvikler-seg greiene? Næsj, bare sånn piss kaksene maser om ass. Hva f*en er poenget, vi sjønner hverandre sant, bare de gutta som ikke skjønner bæret ass. Ja sant, sånne gamlinger lever i 2012 as. Jeg bæææder ass. Get real liksom, ingen som bryr seg liksom, om det derre "nye" greiene. 

Anonymkode: 6a449...74c

DETTE!!! 🤣🤣

Anonymkode: 9fc79...227

• Liker 2
  • Opprett ny...