Gå til innhold

Beste kommuner å bo i?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det jo ganske ferskt ned kommunesammenslåing,men finnes det allikevel noen oversikt over kommunene som kan gi en noe oversikt over hvilke kommuner er bra å bo i? Tenker på utifra statistikk på ting som  økonomi i kommunen, arbeidsledighet, barnehagedekning, skatter og avgifter, kriminalitet, gode skoler, tilgang på idrettsanlegg, kollektivmuligheter, boligpriser ol

Vet jeg sikkert kan grave frem på SSB, men det er jo litt jobb 😬

For min del for å få litt oversikt over områder jeg vurderer flytte til. Vurderer først og fremst kommuner nordøst for Oslo mot Oslo, men er fra vestlandet og er litt lite kjent i området. Er Oslo "best" på alt eller kan Lillestrøm, Nittedal, Lørenskog, Rælingen, Gjerdrum, (mm, innen grei pendleravstand til både flyplass og Oslo sentrum) mm være bedre å bo for en familie? 

Anonymkode: df64e...267

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Oslo er best.

Anonymkode: c7ab3...b9f

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oslo er best.

Oslo er ikke topp 100 engang.

Anonymkode: cd035...380

• Liker 1
Skrevet

Aukra kommune. 

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det jo ganske ferskt ned kommunesammenslåing,men finnes det allikevel noen oversikt over kommunene som kan gi en noe oversikt over hvilke kommuner er bra å bo i? Tenker på utifra statistikk på ting som  økonomi i kommunen, arbeidsledighet, barnehagedekning, skatter og avgifter, kriminalitet, gode skoler, tilgang på idrettsanlegg, kollektivmuligheter, boligpriser ol

For min del for å få litt oversikt over områder jeg vurderer flytte til. Vurderer først og fremst kommuner nordøst for Oslo mot Oslo, men er fra vestlandet og er litt lite kjent i området. Er Oslo "best" på alt eller kan Lillestrøm, Nittedal, Lørenskog, Rælingen, Gjerdrum, (mm, innen grei pendleravstand til både flyplass og Oslo sentrum) mm være bedre å bo for en familie? 

Med utgangspunkt i de kriteriene du lister opp så ville jeg valgt Drammen.

AnonymBruker
Skrevet
På 29.4.2020 den 12.37, AnonymBruker skrev:

Lillestrøm og mye av Rælingen har ekstremt mye mygg, Gjerdrum har dårlig veinett med snirklete veier og kø, Lørenskog har blitt overbygget samtidig som veinettet ikke er utbedret, Nittedal har blitt ekstremt overpriset og har mye kø. Likevel: jeg bor på Løvenstad, Rælingens solside. Gåavstand til Lillestrøm, Strømmen, Ahus, og ekstremt bra kollektivtilbud. 15km til Ullevål! Slipper kø da avkjøringen er før Lillestrøm - tunnelen. Kort vei til marka, og billigere enn Lillestrøm og Lørenskog. Det er blokker, noen rekkehus, og mange eneboliger her. Hva ser du etter forresten? Dette er et nytt hus i nabolaget :

https://www.finn.no/realestate/newbuildings/ad.html?finnkode=175816072

Anonymkode: 943d2...b7d

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Lillestrøm og mye av Rælingen har ekstremt mye mygg, Gjerdrum har dårlig veinett med snirklete veier og kø, Lørenskog har blitt overbygget samtidig som veinettet ikke er utbedret, Nittedal har blitt ekstremt overpriset og har mye kø. Likevel: jeg bor på Løvenstad, Rælingens solside. Gåavstand til Lillestrøm, Strømmen, Ahus, og ekstremt bra kollektivtilbud. 15km til Ullevål! Slipper kø da avkjøringen er før Lillestrøm - tunnelen. Kort vei til marka, og billigere enn Lillestrøm og Lørenskog. Det er blokker, noen rekkehus, og mange eneboliger her. Hva ser du etter forresten? Dette er et nytt hus i nabolaget :

Glemte å skrive at det ikke er eiendomsskatt her, full bhgdekning, matbutikker.. Har flere innflyttere i området som er fra Oslo. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 5/1/2020 at 12:36 AM, AnonymBruker said:

Takk for tips, skal kikke på Løvenstad/Rælingen. Ser etter familiebolig. Hvordan er Nittedal og Lørenskog å bo i utover kø? Lørenskog virker jo mest sentralt og praktisk, men ser fint ut å bo så tett på Marka i Nittedal.  

On 4/30/2020 at 9:49 AM, blåbærpai said:

Aukra kommune. 

Litt feil vei for meg, men sikkert fin plass å bo! 

On 4/30/2020 at 9:51 AM, Illuminatum said:

Med utgangspunkt i de kriteriene du lister opp så ville jeg valgt Drammen.

Tenker du på kriterier jeg skriver for "den beste kommunen" at  Drammen er best? 

Vi står først og fremst mellom Oslo eller kommuner nordøst for Oslo, men greit å vite. 

On 4/30/2020 at 9:46 AM, AnonymBruker said:

Ja, dette er altså Forbrukerrådets test på hvor flinke kommunene er på "kundeservice" - å svare på henvendelser til kommunen. Det er ikke spesielt relevant for meg ihvertfall, er mange andre kriterier som veier tyngre. 

On 4/30/2020 at 9:41 AM, AnonymBruker said:

Oslo er best.

Har du kilder? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...