Gå til innhold

Hvordan forholder du deg til de nasjonale retningslinjene..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva syns du om tiltakene som blir brukt her i landet? Hvorfor forholder du deg til dem? 
Hvilke politisk parti har du tilhørighet til, og hvordan syns du partiet ditt jobber i denne krisen? Har du skiftet politisk tilhørighet under denne krisen? 

Jeg har for første gang i mitt liv respekt for Høyre og deres håndtering av krisen. Bent Høie har gjort en meget god figur. Men jeg har nok ikke skiftet politisk plattform.

Anonymkode: 23fab...df4

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke denne krisen er håndtert rett. Men meg om det. Jeg har ingen tilhørlighet men er sosialist. Er medlem av Helsepartiet og vil stemme de. Derfor jeg melte meg inn er jo pga mine opplevelser de siste 20 årene med å jobbe i helsevesenet og nedbyggningen av den. 

Ellers følger jeg rettningslinjene så godt det lar seg gjøre. Selv om man er uenig i noe, så betyr det jo ikke man ikke gjør ca det man blir fortalt. For ja, jeg slurver hjemme, med å glemme å vaske hendene etter jeg kommer hjem ( bor alene) Men igjen, hvor mye gjør det når det alikevel kun er meg?

Reiser også rundt i Norge med bobil, de helgene jeg har fri. Handler hjemme før jeg drar og snakke ikke med andre enn meg selv, er rett og slett for å se annet enn veggene hjemme og enda kunne forholde seg til reglene på best mulig måte.

Anonymkode: 1a0f0...989

AnonymBruker
Skrevet

Om den er håndtert rett eller ikke gjenstår å se. Mye kunne ha vært gjort annerledes, men med en såpass ny og ukjent situasjon der man handler i blinde ville det ikke ha blitt håndtert erfekt uansett hvilke partier som satt i regjering.

Man får aldri 100% gehør i befolkningen for anbefalinger, så uansett hvor gode de er, vil de aldri virke perfekt. Setter man innrestriksjoner før følk skjønner alvoret, blir det opprør. Setter man de inn for sent virker de ikke. Å ta valg om dette uten tilstrekkelig informasjon er litt synsing. Jeg antar at enhver ville gjort noen bommerter.

Jeg synes opposisjonen tidvis har vært dyktige og samarbeidsvillige, men jeg ser tendenser til å ville slå politisk mynt på krisen.

Jeg synes tiltakene bærer preg av et føre var prinsipp, og at de er utformet med tanke på en befolkning som ikke helt forstår hvordan virus faktisk smitter. Dette tror eg er klokt.

Anonymkode: a2906...f6e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke denne krisen er håndtert rett. Men meg om det. Jeg har ingen tilhørlighet men er sosialist. Er medlem av Helsepartiet og vil stemme de. Derfor jeg melte meg inn er jo pga mine opplevelser de siste 20 årene med å jobbe i helsevesenet og nedbyggningen av den. 

Ellers følger jeg rettningslinjene så godt det lar seg gjøre. Selv om man er uenig i noe, så betyr det jo ikke man ikke gjør ca det man blir fortalt. For ja, jeg slurver hjemme, med å glemme å vaske hendene etter jeg kommer hjem ( bor alene) Men igjen, hvor mye gjør det når det alikevel kun er meg?

Reiser også rundt i Norge med bobil, de helgene jeg har fri. Handler hjemme før jeg drar og snakke ikke med andre enn meg selv, er rett og slett for å se annet enn veggene hjemme og enda kunne forholde seg til reglene på best mulig måte.

Anonymkode: 1a0f0...989

Da tiltakene ble satt inn, sa vel regjeringen indirekte at det var for å kjøpe seg tid til å oppgradere helsesektoren med nødvendig utstyr til en eventuell stor økning i sykehusinnleggelser, og til ansatte som jobber på sykehjem osv. Har dette skjedd? Føler du deg ivaretatt på jobb? 

Ellers helt enig i alt du skriver, man kan være så uenig man bare vil, men jeg syns man skal rette seg etter anbefalingene så lenge dette er noe helt nytt og ukjent foreløpig. Koster veldig lite å holde avstand,  være i mindre grupper, vaske hender, ikke gå ut om man er syk, ta hensyn til folk i risikogruppene osv. Veldig enkelt å forholde seg til. Å kjøre bobil slik du beskriver må da absolutt være innafor. Viktig med god psyksisk helse også i en tid med mye usikkerhet, da gjør slike turer susen! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om den er håndtert rett eller ikke gjenstår å se. Mye kunne ha vært gjort annerledes, men med en såpass ny og ukjent situasjon der man handler i blinde ville det ikke ha blitt håndtert erfekt uansett hvilke partier som satt i regjering.

Man får aldri 100% gehør i befolkningen for anbefalinger, så uansett hvor gode de er, vil de aldri virke perfekt. Setter man innrestriksjoner før følk skjønner alvoret, blir det opprør. Setter man de inn for sent virker de ikke. Å ta valg om dette uten tilstrekkelig informasjon er litt synsing. Jeg antar at enhver ville gjort noen bommerter.

Jeg synes opposisjonen tidvis har vært dyktige og samarbeidsvillige, men jeg ser tendenser til å ville slå politisk mynt på krisen.

Jeg synes tiltakene bærer preg av et føre var prinsipp, og at de er utformet med tanke på en befolkning som ikke helt forstår hvordan virus faktisk smitter. Dette tror eg er klokt.

Anonymkode: a2906...f6e

Enig i at det gjenstår å se hva som er riktige tiltak for alle land, men i slike situasjoner er jeg 100% for føre-var tiltak. Jeg er dog overrasket over hvor mange som er uenige i tiltakene, og synes å se en tendens til hvilke politiske parti de sokner til, de som er mest uenige ifht tiltakene. Derfor finner jeg det meget interessant om dette stemmer, eller om det er helt på jordet, og bare forhåndsdømming fra min side. Jeg er overrasket over hvor mange som tiltaler tiltakene som «straff» mot dem og deres frihet, når saken er helt motsatt, et forsøk på å ta vare på dere helse og sikkerhet. 

Når du sier «slå politisk mynt» på krisen, hva mener du, og hvilke parti mener du gjør dette? 

Man kan nok ikke forvente at den gjengse nordmann vet hvordan en smittekjede fungerer, og hvor lett det er å bryte den, men jeg skulle ønske dette var en større del av skolepensum, da det er viktig og nyttig informasjon. Dette er nok ikke siste gang samfunnet opplever en slik krise. Kunnskap ville ha gitt mer ro i rekkene. Samtidig som det er flere som ikke ønsker å tilegne seg kunnskap..

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva syns du om tiltakene som blir brukt her i landet? Hvorfor forholder du deg til dem? 
Hvilke politisk parti har du tilhørighet til, og hvordan syns du partiet ditt jobber i denne krisen? Har du skiftet politisk tilhørighet under denne krisen? 

Jeg har for første gang i mitt liv respekt for Høyre og deres håndtering av krisen. Bent Høie har gjort en meget god figur. Men jeg har nok ikke skiftet politisk plattform.

1) pandemiberedskapen i forkant av corona er en skandale.

2) Regjeringen reagerte alt for sent da vi så hva som skjedde i Kina og skuslet bort den siste sjansen til å kjøpe inn nødvendig utstyr.

3) Testingen startet alt for sent

4) Flere titalls fly fra Italia fikk lande i Norge uten noen karantetiltak etter at det var åpenbart for alle at Corona var ute av kontroll der.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har strengere regler for meg enn jeg trenger ifølge retningslinjene. Det betyr at jeg følger retningslinjene til punkt og prikke med ekstra valgfritt streng lockdown. Jeg er altså kun ut for å kaste søppel og handle inn mat en gang i uken, max. Treffer ikke venner eller familie, deltar ikke på fester eller noe annet, bruker håndvask og antibac hyppig på butikkene. Dvs vask/antibac på vei inn, ved panteautomat, og hansker tas på i kassa, av med hansker, mer håndvask/antibac på vei ut. Hanske ved inngang og utgang av borettslaget, av med hansker før jeg låser meg inn i eget hjem, og handvask etter å låst meg inn, ta av ytterklær, håndvask igjen, tømme handleposer, og håndvask igjen. Trodde det skulle bli masete, men er faktsk det enkleste å gjøre. Venner og familie har selv fortsatt frivillig karantene.

Holdt meg symptomfri hele tiden.

Anonymkode: 59096...874

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, prt90 skrev:

1) pandemiberedskapen i forkant av corona er en skandale.

2) Regjeringen reagerte alt for sent da vi så hva som skjedde i Kina og skuslet bort den siste sjansen til å kjøpe inn nødvendig utstyr.

3) Testingen startet alt for sent

4) Flere titalls fly fra Italia fikk lande i Norge uten noen karantetiltak etter at det var åpenbart for alle at Corona var ute av kontroll der.

Hvordan forholder du deg til tiltakene vi har i landet selv? Hvor står du politisk? 

Helt enig i alle punktene dine. Mye kunne vært spart om dette hadde blitt tatt på alvor helt i starten av pandemien. For å ikke snakke om ikke-eksisterende nødlagre..det er rene katastrofen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har strengere regler for meg enn jeg trenger ifølge retningslinjene. Det betyr at jeg følger retningslinjene til punkt og prikke med ekstra valgfritt streng lockdown. Jeg er altså kun ut for å kaste søppel og handle inn mat en gang i uken, max. Treffer ikke venner eller familie, deltar ikke på fester eller noe annet, bruker håndvask og antibac hyppig på butikkene. Dvs vask/antibac på vei inn, ved panteautomat, og hansker tas på i kassa, av med hansker, mer håndvask/antibac på vei ut. Hanske ved inngang og utgang av borettslaget, av med hansker før jeg låser meg inn i eget hjem, og handvask etter å låst meg inn, ta av ytterklær, håndvask igjen, tømme handleposer, og håndvask igjen. Trodde det skulle bli masete, men er faktsk det enkleste å gjøre. Venner og familie har selv fortsatt frivillig karantene.

Holdt meg symptomfri hele tiden.

Når startet du din egen karantene, hvor tidlig ute var du? Hva mener du om de økonomiske konsekvensene tiltakene fører til? Og hvor står du politisk? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg støtter regjeringens håndtering av pandemien selv om jeg er og forblir sosialist. Nå har vi en håndterlig og mer oversiktlig smittesituasjon, og et bedre apparat til å håndtere ny smitte. I tillegg til at samfunnet åpner seg gradvis. 

Selv har jeg hjemmekontor fremdeles, men er innom kontoret av og til for å jobbe på to skjermer. Ser nesten aldri folk på kontoret. 

På privaten har vi holdt oss til kjernefamilien og ungene har en fast lekekamerat hver. Jeg har truffet venninner på tur, men har holdt kontakt med alle inkludert besteforeldre på videochat. 

Anonymkode: e7593...081

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Når startet du din egen karantene, hvor tidlig ute var du? Hva mener du om de økonomiske konsekvensene tiltakene fører til? Og hvor står du politisk? 

Begynte egentlig før Norge stengte ned, men ble strengere på meg selv etter 13 mars. Håndvask og antibac begynte jeg med straks butikkene la det til rette. Bruker ikke antibac hjemme, kun håndvask.

Hva som blir de økonomiske konsekvenser er litt spekulasjon, alle er vel enige om at hele verden går igjennom forandringer. Hvor vi står ser vi vel først om ett år eller mer. Hvor jeg står politisk har ingenting med dette å gjøre. 

Driv du og samler noe til en artikkel eller noe? Du vet at du ikke kan bruke det du finner her på kg av personvernrettigheter til brukere, selv som anonym? 

• Liker 5
Skrevet

Følger anbefalingene om avstand når det gjelder fremmede ute. Møter ikke venner i disse dager heller. Holder meg hjemme om jeg er syk, men ikke skjedd enda. Tar ikke kollektiv lenger, og vasker hendene oftere enn det jeg gjorde før krisen. 

Har besøkt foreldrene mine en gang, svigermor og svigerbesteforeldre to ganger inne hos dem. Ikke 2 m avstand, for liten plass til det. Var 6 stk samlet ved den ene anledningen, men 3 husholdninger bare. 

Synes regjeringen har gjort en god jobb, men synes at noen av tiltakene har gått utover så mange andre negativt igjen..

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan forholder du deg til tiltakene vi har i landet selv? Hvor står du politisk? 

Helt enig i alle punktene dine. Mye kunne vært spart om dette hadde blitt tatt på alvor helt i starten av pandemien. For å ikke snakke om ikke-eksisterende nødlagre..det er rene katastrofen.

Tenker at tiltakene vi har i dag hverken er fugl eller fisk. De er for milde/avsluttes for tidlig til å fjerne viruset helt, og alt for strenge om man skal gå for en svensk løsning. Jeg frykter at resultatet vil bli en veldig veldig dyr og langvarig seigpining, og at vi når Corona er ferdig om noen år vil ha endt opp med ca like mange døde som Sverige bare over lenger tid.

Bryr meg ikke så mye om rådene fra regjeringen. Har ikke noe lyst til å få Corona så har hjemmekontor og holder meg hjemme/unna folk frem til dette er over.

Er ikke så opptatt av partipolitikk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ikke følger avstandsreglene med folk jeg kjenner. Gjør virkelig folk det? Holder dere to meter avstand til venner og familie? Holder god avstand til alle andre. Men venninner og kjæresten klarer jeg ikke holde avstand til. De klemmer jeg også. Det er fire personer som jeg treffer nå. 

Holder stort sett regelen med maks fem personer samlet, men har ved en anledning vært seks personer. Det var riktig nok ute og bare rundt en time. 

Anonymkode: 581d6...0c4

AnonymBruker
Skrevet

Møter kun 5 faste familiemedlemmer utenfor hustanden. Vi er 7 tilsammen. Treffer besteforeldre en sjelden gang. Er på jobb hver dag. Har ikke tatt buss siden 5.mars. Handlet en gang i uka på matbutikken frem til etter påske.

Har sluppet opp litt nå . Har vært på kjøpesenter 2 ganger de siste ukene ( knapt folk der) Har takket ja til grilling hos en kollega med familien om 2,5 uke. 

Ungen får dra på fotballbanen med et par venner .Han er også på fotballtrening 2 ganger i uken.

Jeg har ikke klemt noen andre enn ungen siden begynnelsen av mars, men teller ikke meter/centimeter når jeg er med familien. Er heller ikke mulig å holde 2 meters avstand fra andre mennesker på jobb.

Viker unna folk på butikken og på gata. Ikke for at jeg selv er redd for smitte, men i respekt for at andre er...

Anonymkode: b4e29...cbd

AnonymBruker
Skrevet

Hadde dere ragert på småbarn som er med på matbutikken som tar på varer osv?

Anonymkode: e6494...389

AnonymBruker
Skrevet
På 29.4.2020 den 12.24, AnonymBruker skrev:

Jeg driter i retningslinjene! Gidder ikke å være med på dette hysteriet! Vi snakker om en influensa folkens! Chill! 

Anonymkode: 4a6cd...eee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke tiltak? Bor på Østkanten i Oslo, merker at mye er bare for show. Det er litt sånn gå 20 stk samlet, men stå i kø med 1 meter om det er markert opp etterpå om man kommer et sted hvor det er kø.

På jobb: «Hold 2 meter avstand og unngå møter!» sier sjefen på felles obligatorisk infomøte for alle ansatte i et trangt møtelokale.

I barnehagen: infoskriv: «barnet ditt er i kohort A og skal kun være med voksen B». Ungen leveres og der står voksen B med C og D og ungene fra A, B og C er sammen fordi de er så koselig.

Hold avstand, men ikke på kollektiv.. osv. Synes mye virker å være gjort for å kunne huke av i en boks at ting er gjort...

Sitat

Arbeiderpartiet og SV. Nei, har ikke skiftet under krisen. Høyre gikk til valg på beredskap når de tok over etter AP, så mye for det. Storkapitalen har vært i fokus fra dag 1. Husker Erna gikk ut en uke før stengingen og sa at det viktigste var å «gjøre ting som man normalt ville gjort».

Husker også at enkeltmennesker, små bedrifter og kommuner satt i gang smittevernstiltak fordi regjeringen gav faen og prøvde å dysse ned alt. At Erna var mer opptatt av å kommentere avgangen til Trine Skei Grande enn å respondere på krisen. Husker jeg den gang (i mars) kommenterte at støte virket som våre ledere i flere ledd hadde abdisert og jeg lurte på om de var på vei til å flykte landet selv siden de forsvant fra media og gjorde nada.

At bare storkapitalen skulke få hjelp, selv til å dekke overskudd til aksjonærene. Frisører, andre små snæringsdrivende og vanlige arbeidstakere skulle få lite til ingenting frem til opposisjonen fikk til noen endringer. Gjorde også ting sikkert.

Sitat

Jeg merker meg at mange har samlet seg rundt vår nasjonale ledelse nå som alle fadesene fra måneden før påske glemmes litt etter litt.

Selv klarer jeg ikke glemme at regjeringen sov på vakt, ble tvunget til å handle, at fokuset deres var å hjelpe de rikeste blant oss og at reåpningen håndteres med uklare signaler, dobbeltkommunikasjon og en vingling som fører til at hva som er regel, forskrift, anbefaling, råd eller bare synsing er forferdelig uklart og inkonsekvent.

Anonymkode: c96d9...978

Skrevet (endret)

Jeg synes det er svært kritikkverdig at regjeringen de senere årene har vært pådriver for nedbygging av helsevesenet. Eksempler på slik nedbygging ligger i sentraliseringen av helsetjenesten, mangel på nasjonalt smittevernsdepot, manglene bevilgninger til intensivbehandling og respiratorer. 

Videre stiller jeg meg svært kritisk til at man lot flytrafikken fra coronaherjede områder opprettholde normal drift. Vi snakker om italienske turister fra Bergamo så sent som i mars, lenge etter at norske myndigheter kjente til situasjonen i Italia.

Jeg mener også at FHI skulle vært bevilget mer ressurser i årene som har gått. Videre synes jeg det er kritikkverdig at FHI ble overprøvet i tiltakene som ble iverksatt, herunder stenging av skoler og barnehager mm.

På det andre spørsmålet ditt: Jeg er gammelsosialist med lite til overs for AP, de har etter mitt syn blitt infiltrert av samfunnsklasse nr1. 

SV er for radikale for min smak, rødt er kommunister (så de ligger langt til venstre for min smak). 

Jeg har vært medlem i Ap, men stemmer litt ettersom. Blir gjerne fanesaker som avgjør min stemmeseddel. Har stemt Ap- SP og til og med Høyre. 

Er pr i dag desilusjonert og vet ikke om jeg ville stemt i det hele tatt, dersom det var valg idag. Ville trolig stemt Ap under sterk tvil.

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Opprett ny...