Gå til innhold

Utdannelse dekket av nav, må man oppfylle samme høye krav til å komme inn på studiet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje  litt dumt spørsmål,  but here we go 😃

Jeg har en fysisk jobb og akkurat  vært i en ulykke. Det kan hende jeg ikke kan gå tilbake til jobben. Det jeg lurer på er. Om jeg får studie dekket av nav, må man fortsatt oppfylle alle de samme kravene som " vanlige" søkere? Er utrolig  upraktisk at de fleste utdannelsene jeg ser på bare har opptak 1 gang i året. Og stiller de samme krav til karakterer eller finnes det noen smutthull igjenom nav?

Anonymkode: 74460...d73

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har en fysisk jobb og akkurat  vært i en ulykke. Det kan hende jeg ikke kan gå tilbake til jobben. Det jeg lurer på er. Om jeg får studie dekket av nav, må man fortsatt oppfylle alle de samme kravene som " vanlige" søkere? Er utrolig  upraktisk at de fleste utdannelsene jeg ser på bare har opptak 1 gang i året. Og stiller de samme krav til karakterer eller finnes det noen smutthull igjenom nav?

Ikke via NAV, men du kan søke om opptak på særskilt grunnlag. Men du må jo vente på et nytt kull uansett. De lager jo ikke et eget studieopplegg for deg utifra når det passer deg best, men utifra vanlige skoleår.

Anonymkode: b1648...dc8

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

At du får utdanning dekket via NAV påvirker ikke opptakskravene. 

Anonymkode: 95137...fd4

• Liker 12
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle du fått unntak fra reglene som gjelder for alle andre? 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, selvfølgelig må du oppfylle samme krav som alle andre søkere.

Anonymkode: 69ffa...b30

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du an få kursing fra nav. De vurderer hva de syns er best, det er ikke bare bare og få en utdannelse. 

Anonymkode: bbf3a...03a

AnonymBruker
Skrevet

Du må oppfylle kravene alle andre må, og søke når det er tid for å søke sånn som andre. Å gå gjennom nav gir ingen goder der. 

Anonymkode: 57e46...63c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De kan også vurdere medisinsk behandling.

Du må få en utredning og avklaring, også får du se. Husk at det har vært mange innstramminger.

AnonymBruker
Skrevet

Også finnes det tilrettelegging.

Husk at NAV vil bruke minst mulig på å få folk ut i jobb.Det gjelder alle

AnonymBruker
Skrevet

Rundskrivet sier bl.a.: "Bruker skal vurderes i forhold til ethvert arbeid som han eller hun er i stand til å utføre, herunder mulighetene for å få heltids- og deltidsarbeid. Videre skal det ikke tas hensyn til at arbeidet har lavere status enn det bruker har hatt eller at lønnen er lavere, forutsatt at arbeidet lønnes i henhold til tariff eller sedvane. "

AnonymBruker
Skrevet

Du må søke og komme inn etter reglene til samordna opptak. NAV legger seg ikke borti det. Så snakker du med veilederen din også avgjør h*n om du fyller vilkårene til å få studiet gjeldende som et arbeidsrettet tiltak. Da vil NAV dekke skolematriell, studieavgift og ev reisekostnader til studier. Også vil du få AAP som vanlig. 

Anonymkode: 20a47...e5e

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er samme krav. Eller tenkte du at det skulle være nok med et papir fra NAV, og så var det rett inn på medisin eller indøk?

Anonymkode: 6752d...cb7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...