123_sokk Skrevet 29. april 2020 #1 Skrevet 29. april 2020 (endret) https://www.dagbladet.no/nyheter/stores-knallharde-oppgjor-med-erna/72409383 Støre kritiserer Erna for ikke å ha gjort nok i forkant av koronapandemien. Blant annet manglende intensivkapasitet, manglende lager av verneutstyr osv. To enkle svar: 1) Han har helt rett. 2) Han sitter i glasshus. La oss begynne med nummer 2. Manglende reservekapasitet ved sykehus, skyldes direkte omlegging til modellen med regionale helseforetak, hvor hvert enkelt sykehus skulle drives som business, og det er rett og slett ikke god business å ha masse lager av utstyr som går ut på dato liggende. Hvem var det som la om til modell med regionale helseforetak???? Jo, det var Tore Tønne, det. Hvilket parti representerte han? Arbeiderpartiet. OK, så kan vi forstå at et pragmatisk styringsparti ønsket å opprette slike foretak. For det første, så var gjeldende tillitsmodell uholdbar på mange måter. Man ble da basically belønnet for å overskride budsjetter. Politikerene, som da fikk ansvaret for å si "nei, du må klare deg med det du har" uten å ha forutsetninger for å påstå det, og stort potensiale for å bli straffet av velgerene, fant da en smart måte å skjule ansvaret hos byråkratmakta. Det er forståelig. MEN: Planla Arbeiderpartiet nasjonalt kriselager da de opprettet regionale helseforetak og lagde lissom-business av sykehusene? Ikke det, nei? Rekk opp hånda, alle som har politikerforakt. Endret 29. april 2020 av 123_sokk Skriveleif 7
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #2 Skrevet 29. april 2020 Arbeiderpartiet blir mer og mer et parti som ånder for å kritisere høyre fremfor å ha et genuint ønske om å skape noe. Så da står vi igjen med bare ett parti i Norge som er skikket til å lede en regjering... Nå må Støre og co begynne å fokusere på seg selv Anonymkode: cc0b7...017 8
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #3 Skrevet 29. april 2020 Endelig har de funnet noe å pipe om. For en latterlig gjeng. Det har vært stille veldig lenge nå, til å være dem. Enig at beredskapen er patetisk dårlig, med tanke på hvor stolte vi er av å være verdensmester i alt. Og spesielt med tanke på alle skatte- og oljepengene politikerne hele tiden sitter på. Sannheten er at vi er et tilbakestående land med smålig tankegang. Fattigslig og lite visjonært over hele linjen. Nå får vi straffen. Tiltakene er i tillegg helt på jordet. Pandemien kan ikke stoppes ved at vi selv fryser til is og later som vi ikke eksisterer, konsekvensene vil bli enorme for samfunnet. Mye verre enn korona. Anonymkode: b2873...3af 4
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #4 Skrevet 29. april 2020 Jeg syns han er urimelig. Det var snakk om at vi ikke har hatt lignende tiltak i Norge siden andre verdenskrig, med blant annet påtvunget hjemmeskolen og stengte barnehager. Man kunne tenkt at man skulle ha forberedt seg på det, men hvordan i alle dager skulle noen ha visst dette og tenkt at det kom til å skje? Andre regjeringer har heller ikke tatt hensyn til det og rustet opp - bare sånn i tilfelle. Han har jo rett, men om de hadde vunnet valget så hadde han stått i Erna sine sko og prøvd å forsvare seg mot alle som mener at han har gjort en ræva jobb med å forberede landet. Anonymkode: f17ea...fa4 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #5 Skrevet 29. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns han er urimelig. Det var snakk om at vi ikke har hatt lignende tiltak i Norge siden andre verdenskrig, med blant annet påtvunget hjemmeskolen og stengte barnehager. Man kunne tenkt at man skulle ha forberedt seg på det, men hvordan i alle dager skulle noen ha visst dette og tenkt at det kom til å skje? Andre regjeringer har heller ikke tatt hensyn til det og rustet opp - bare sånn i tilfelle. Han har jo rett, men om de hadde vunnet valget så hadde han stått i Erna sine sko og prøvd å forsvare seg mot alle som mener at han har gjort en ræva jobb med å forberede landet. Anonymkode: f17ea...fa4 At pandemier, krig og naturkatastrofer kan oppstå er ingen nyhet og burde ikke overraske noen. Også at dette kan føre til at man ikke uten videre kan importere varer fra den andre siden av kliden. At Norge og mange andre land, uansett regjering, ikke har beredskapslagre av diverse verneutstyr, andre nødvendighetsartikler og mulighet for egenproduksjon av disse er tilsvarende tragisk. Men å fylle opp et lager gir vel på langt nær så mange fanfarer som å bygge en vei. Forhåpentligvis har de lært av dette. Hvis ikke, vel, da ligger vi tynt an. Anonymkode: bb132...f25 3
I Grosny Skrevet 29. april 2020 #6 Skrevet 29. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns han er urimelig. Det var snakk om at vi ikke har hatt lignende tiltak i Norge siden andre verdenskrig, med blant annet påtvunget hjemmeskolen og stengte barnehager. Man kunne tenkt at man skulle ha forberedt seg på det, men hvordan i alle dager skulle noen ha visst dette og tenkt at det kom til å skje? Andre regjeringer har heller ikke tatt hensyn til det og rustet opp - bare sånn i tilfelle. Han har jo rett, men om de hadde vunnet valget så hadde han stått i Erna sine sko og prøvd å forsvare seg mot alle som mener at han har gjort en ræva jobb med å forberede landet. Anonymkode: f17ea...fa4 De kunne ha lyttet til ekspertene, men det skjedde ikke, fordi det kostet penger å gjøre noe. 2
Callisto83 Skrevet 29. april 2020 #7 Skrevet 29. april 2020 Så rart. I perioden når Ari Behn ble begravet, og alle var opptatt av å vise hvor mye de brydde seg om psykisk helse, så kan jeg ikke huske og ha sett Støre (eller noen andre politikere) stå og advare mot det som utartet seg i Kina. Politikerne var vel også altfor opptatt med denne ISIL kvinnen som MÅTTE komme tilbake til Norge på den tiden. Kanskje alle politikerne burde skjerpe seg?
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #8 Skrevet 29. april 2020 Dette har jeg tenkt på lenge. At pandemier plutselig kan oppstå er godt kjent, og hvorfor har ikke dette vært mer forberedt? Og at det er mangel på smittevernutstyr allerede enda det ikke har vært krisetilstand her heller er helt uforståelig. Anonymkode: a3972...69d
Gjest Fallabella Skrevet 29. april 2020 #9 Skrevet 29. april 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette har jeg tenkt på lenge. At pandemier plutselig kan oppstå er godt kjent, og hvorfor har ikke dette vært mer forberedt? Og at det er mangel på smittevernutstyr allerede enda det ikke har vært krisetilstand her heller er helt uforståelig. Anonymkode: a3972...69d Dette har jeg sagt lenge å mener påstanden er bullshit. En pandemi kommer ikke brått på er av verdens rikeste land. Så jeg lurer, hva skjedde egentlig? For jeg er helt sikker på at regjeringen til en hver tid har full kontroll og at det som skjer er det de ønsker. Det er nå bevist at vi er et meget naivt folk som blindt følger overmakten å tror fullt på nyheter sendt ut av få kanaler uten et nyansert syn. PR nå blir de fattigere fattigere i dette landet og de sårbare lider mer. Helt i Ernas ånd dette ved å tråkke ned svake og/eller syke folk.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #10 Skrevet 29. april 2020 2 minutter siden, Fallabella skrev: Dette har jeg sagt lenge å mener påstanden er bullshit. En pandemi kommer ikke brått på er av verdens rikeste land. Så jeg lurer, hva skjedde egentlig? For jeg er helt sikker på at regjeringen til en hver tid har full kontroll og at det som skjer er det de ønsker. Det er nå bevist at vi er et meget naivt folk som blindt følger overmakten å tror fullt på nyheter sendt ut av få kanaler uten et nyansert syn. PR nå blir de fattigere fattigere i dette landet og de sårbare lider mer. Helt i Ernas ånd dette ved å tråkke ned svake og/eller syke folk. Herlighet, så usaklig. Tror du på det du skriver selv? Anonymkode: d1ee9...607 4
Gjest Fallabella Skrevet 29. april 2020 #11 Skrevet 29. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Herlighet, så usaklig. Tror du på det du skriver selv? Anonymkode: d1ee9...607 Har du fulgt med på henne? I tiden før pandemien feks? Ikke akkurat en godhjertet person med empati for andre hun og hennes medløpere
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #12 Skrevet 29. april 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Arbeiderpartiet blir mer og mer et parti som ånder for å kritisere høyre fremfor å ha et genuint ønske om å skape noe. Merkelig påstand, er det ikke dette Frp har vært kjent for alltid? Etter Utøya var bl.a. Høyres Oktay Dahl ute og kritiserte regjeringens beredskapsplaner (han sa tom at Norge ville vært sikrere med Erna ved makten), er det ikke da rimelig å kritisere sittende regjering for manglende beredskapsplaner i tilfelle pandemier? Anonymkode: 6fab6...b19 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #13 Skrevet 29. april 2020 20 minutter siden, Fallabella skrev: Dette har jeg sagt lenge å mener påstanden er bullshit. En pandemi kommer ikke brått på er av verdens rikeste land. Så jeg lurer, hva skjedde egentlig? For jeg er helt sikker på at regjeringen til en hver tid har full kontroll og at det som skjer er det de ønsker. Det er nå bevist at vi er et meget naivt folk som blindt følger overmakten å tror fullt på nyheter sendt ut av få kanaler uten et nyansert syn. PR nå blir de fattigere fattigere i dette landet og de sårbare lider mer. Helt i Ernas ånd dette ved å tråkke ned svake og/eller syke folk. Enig med deg at det ikke kommer brått på, og dette har i tillegg vært en varslet krise. Anonymkode: a3972...69d
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #14 Skrevet 29. april 2020 Virker som Støre hele tiden ser etter sin tid å ''shine''. ''Å nå kan jeg ta Erna for noe... endelig..'' som en oppertunist. Anonymkode: cca10...e8f 4
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #15 Skrevet 29. april 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Virker som Støre hele tiden ser etter sin tid å ''shine''. ''Å nå kan jeg ta Erna for noe... endelig..'' som en oppertunist. Anonymkode: cca10...e8f Ja, fungerer det i politikken og har alltid gjort. Men du er enig i at det er rart at de ikke har vært mer forberedt på denne krisen? Anonymkode: a3972...69d
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #16 Skrevet 29. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, fungerer det i politikken og har alltid gjort. Men du er enig i at det er rart at de ikke har vært mer forberedt på denne krisen? Anonymkode: a3972...69d Sånn fungerer skulle det stå Anonymkode: a3972...69d
Anbefalte innlegg