Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
jeg har fått tilbud om en jobb. Jeg fikk et lønnstilbud som er akkurat det samme som det jeg ligger på i min nåværende jobb, og forsøkte meg derfor på lønnsforhandling hvor jeg argumenterte for høyere lønn. Jeg vet at lønnspennet i den nye stillingen strekker seg langt over det jeg ble tilbudt. 
likevel fikk jeg et nei. Jeg ble skuffet, for jeg hadde i det minste forventninger om å gå opp bittelitt fra min nåværende stilling, noe som også er vanlig når man bytter jobb. Såå, hva gjør jeg nå? Jeg vil jo ha jobben! Skal jeg pushe på mer, be om betenkningstid, eller? Noen som har erfaringer med denne typen forhandlinger?

Anonymkode: a6b8f...6df

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spørs vel hvor mye du vil ha jobben?  Må du bytte jobb? 

Om det var meg.... hvis jeg allerede har jobb jeg trives med ikke byttet uten å gå opp i lønn og det hadde jeg og sagt til ev ny arbeidsgiver.  

Vil de ha deg  betaler de. 

Anonymkode: 1113a...bd7

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg tenkte at vi i det minste kunne møtes på midten i forhandlingen. Men svaret var så kontant nei, at jeg ble litt satt ut. Jeg vet jo at de har midler til å sette opp lønnen min hvis de vil. Ugh så ubehagelig. Kanskje jeg må ha is i magen og be om å få betenkningstid. Er bare redd hvis jeg pusher for mye, så går jobben til noen andre. 

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei! 
jeg har fått tilbud om en jobb. Jeg fikk et lønnstilbud som er akkurat det samme som det jeg ligger på i min nåværende jobb, og forsøkte meg derfor på lønnsforhandling hvor jeg argumenterte for høyere lønn.

Har du noen gang tenkt på at arbeidsledigheten har gått opp kraftig i det siste og at dermed fører til negativt push på lønna. Hvis du skal ansette og hadde i januar, hvis du er heldig, 1-2 gode kandidater så har du disse dager lett 4-5 gode kandidater i samme stilling og jeg vil faktisk si også lavere forventing om lønn.

Hilsen en som kjørte ansettelsesprosess i januar og samme prosess i disse dager. Vi leverer utstyr til helsebransjen så mulig din bransje er skånet for det jeg skisserer over.

Generelt sett så bør ikke lønna være et argument for å skifte en jobb, men heller ekstra initiativ. For å si det på en annen måte - det er bedre å tjene 10% mindre i året og ha en allright sjef og godt arbeidsmiljø enn tjene 10% mer og jobbe for en psykopat og hvor det er 25% turnover på de ansatte i løpet av et år (og ja, jeg har jobbet for over 200 000 ekstra i året for en psykopat og tro meg det er IKKE verdt pengene)

Anonymkode: ebeba...04d

• Liker 1
Skrevet

Det er dette som er forhandling. Og noen ganger må man satse, og noen ganger taper man.

Dersom du av en eller annen grunn føler at du må bytte jobb, eller ønsker deg bort fra nåværende jobb, så ville jeg ha byttet uavhengig av lønnsøkning eller ikke. Da bør det å bytte telle høyest.

Men om du ellers trives der du er, så må du få en fordel av å bytte jobb. Høyere lønn, bedre avtale, flere goder, mer fleksibilitet osv. Og så må da du vurdere om de fordelene de lokker med veier opp for risikoen og ulempen du har med å bytte jobb. Og det er lov å si til potensiell ny arbeidsgiver at du må ha betekningstid siden de ikke kunne forhandle om lønn. Og har du fått et tilbud så er det bindende for arbeidsgiver til det trekkes tilbake eller du har avvist tilbudet.

Du vet best hvordan du har det på jobb nå - men du vet ikke om du kommer til å trives på nytt sted. Dette er en risiko du må ta med i vurderingen.

Et annet alternativ om du trives der du er er å gå til nåværende sjef og si at du har fått et konkurrerende jobbtilbud et annet sted, men at du trives såpass godt at du gjerne vil høre om de kan tilby høyere lønn eller flere fordeler der du er. Du trenger ikke å si hva du ble tilbudt i lønn, eller at du ikke får økning med å bytte. Det holder å si at du blir om de kan tilby x eller y.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de ikke er villige til å forhandle med deg en gang så får eg litt følelsen av at de har satt deg i en rolle der du er "reactive". En av grunnene til at folk bytter jobb er jo faktisk å få mer erfaring, få varierteoppgaver, få styr over sin karriere, med andre ord mer proactive. Er du komfortabel med en jobb der du ikke blir hørt, må danse til ledernes musikk, der du er et offer? Hva tror du skjer neste gang du spør om lønnsøkning, varierte arbeidsoppgaver, mulighet til å bli forfremmet? 

Av prinsipp så hadde jeg ikke byttet jobb hvis den nye arbeidsplassen ikke var villige til å forhandle. Jeg hadde godt forstått hvis det var økonomiske problemer i firmaet eller lignende, men det høres ikke som det er tilfellet her. 

Anonymkode: 14170...e2e

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Av prinsipp så hadde jeg ikke byttet jobb hvis den nye arbeidsplassen ikke var villige til å forhandle. Jeg hadde godt forstått hvis det var økonomiske problemer i firmaet eller lignende, men det høres ikke som det er tilfellet her. 

Dette. Trodde det var helt vanlig med lønnsforhandling ifm ny stilling. Er overrasket og skuffet over at det ikke var mulig her, selvom jeg vet pengene er til stede. Jeg har bedt om betenkningstid nå. Mistet nesten lysten på jobben pga dette. Lønn og utvikling betyr såklart mye, uansett om det er drømmejobb eller ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette. Trodde det var helt vanlig med lønnsforhandling ifm ny stilling. Er overrasket og skuffet over at det ikke var mulig her, selvom jeg vet pengene er til stede. Jeg har bedt om betenkningstid nå. Mistet nesten lysten på jobben pga dette. Lønn og utvikling betyr såklart mye, uansett om det er drømmejobb eller ikke. 

Hvordan VET du at pengene er tilstede? Selv om bedriften går godt, har de jo et budsjett å forholde seg til. 

Videre har de sikkert andre ansatte i tilsvarende eller sammenlignbare stillinger som ligger på dette nivået? 

Jeg forstår at du er deppa. Jeg følte det samme da jeg byttet jobb til den jeg har nå, fikk heller ikke mer i lønn. Men, to år senere søkte jeg en intern stilling som var mye bedre, og fikk den og 200.000 mer i lønn. 

Mulighetene på det nye stedet betyr også mye...

Anonymkode: bfc07...089

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Lønn og utvikling betyr såklart mye, uansett om det er drømmejobb eller ikke. 

Nettopp! I mitt hode tror jeg ikke jeg hadde klart å bli fornøyd i den nye stillingen fordi jeg hadde sittet igjen med en følelse av å ha bli "lurt"

AnonymBruker
Skrevet

Lønnspennet i utlysningen går over 100 000 mer i årslønn enn det jeg er tilbudt. Så pengene er jo der. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvordan VET du at pengene er tilstede? Selv om bedriften går godt, har de jo et budsjett å forholde seg til. 

Videre har de sikkert andre ansatte i tilsvarende eller sammenlignbare stillinger som ligger på dette nivået? 

Jeg forstår at du er deppa. Jeg følte det samme da jeg byttet jobb til den jeg har nå, fikk heller ikke mer i lønn. Men, to år senere søkte jeg en intern stilling som var mye bedre, og fikk den og 200.000 mer i lønn. 

Mulighetene på det nye stedet betyr også mye...

Anonymkode: bfc07...089

Det er jo det en forhandling er til, å få frem begge parters interesser, herunder at bedriften ikke har kapital til å betale så mye i lønn, at det blir skjevt i arbeidsplassen osv. Men i dette tilfellet fikk Ts ikke forhandle en gang. Da hadde jeg blitt veldig skuffet. Det er ingen som KREVER lønnøkning, men en mulighet til å bli hørt i det minste  

AnonymBruker
Skrevet

Hadde personlig ikke ville skiftet jobb til et sted som ikke vil forhandle lønn. Tenker det sier noe om fremtidige lønnsøkninger, hvor mye de satser på at ansatte skal være fornøyde og deres syn på det å beholde og ansette gode arbeidere. 

Anonymkode: 16412...267

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg over. Det gir virkelig ikke et godt inntrykk :( det er synd, for jeg ville virkelig ha jobben.

AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet er jeg ikke fan av lønnsforhandlinger FØR man er blitt tilsatt. Ergo, hvordan vet bedriften at du er mer verdt enn hva dem mener du er? Høyere lønn enn utgangspunktet er noe man må gjøre seg fortjent til. Og jeg tipper dette er ofte synet til andre ledere, uavhengig av det økonomiske nivået i bedriften. Å tilby nye kandidater en "standardlønn" som startlønn er helt vanlig, til man ser hvordan det går, og hvordan du leverer.

Jeg tipper du ikke er den eneste som var kvalifisert til stillingen, og derfor har dårlige forhandlingskort. At du takker nei tviler jeg bedriften tar særlig tungt, og hopper på nestemann på innstillingslisten. Som for øvrig kan vise seg å være et bedre valg enn deg, som allerede fra start av viser seg å være kravstor.

Uansett. Du er kommet dit du er nå. Du må rett og slett velge. Med det mener jeg at du takker ja og går inn i ny jobb med tilbydd lønn, eller stiller arbeidsplassen et ultimatum. Angående ultimatum, så gjør det enkelt. Ta kontakt med arbeidsgiver om følgende:
Beskriv din motivasjon for jobben, ytre ditt ønske om jobben, men kom samtidig med ditt forventede lønnskrav for å takke ja, hvorav alt under det gjør at du automatisk takker nei til jobben. 

Da har du kjørt lønnsforhandlingene videre, og lar arbeidsgiver bestemme om du tar jobben eller ikke. Enkelt og greit. 

Får du nei, så slipper du i ettertid å "angre" på jobben du fikk med "for liten lønn". Får du tilslag på ultimatum, går du inn i nyjobben med den motivasjonen du i utgangspunktet hadde, og som du absolutt burde ha når man bytter jobb. 

At jobbtilbudet glipper er ikke verdens undergang. Jeg antar at du allerede har en OK jobb med OK lønn, så da er det bare å vente på neste sjanse. Lykke til :) 

Anonymkode: 6e64b...ec7

AnonymBruker
Skrevet

Du burde forresten ikke bare se på jobben via lønn. 

Hvordan er arbeidsmiljø, ledelsen, arbeidsoppgaver, utviklingsmulighetene dine, muligheter for avansement/opprykk, hva jobberfaringen gir deg, overtid, særgoder, pensjon/forsikring, trygghet osv osv?

Alt dette burde veie tyngre enn lønn.

Anonymkode: 6e64b...ec7

AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg ikke likt meg der jeg var, hadde jeg byttet. 

Du, på lik linje med de, tar en sjans når du bytter jobb. Alt har sin pris. Vil ikke de gå med på en liten forhandling, hadde jeg blitt der jeg er og sett etter en bedre mulighet. 

Det koster å bytte jobb. Det er forbundet med en risiko. Det kan ende opp i mye ekstraarbeid. Du kjenner ikke kulturen. 50 000 mer, er ikke nødvendigvis 50 000 mer, hvis du må jobbe natt og dag i en "fri" stilling uten overtid, fleksitid eller andre goder. 

Kanskje er du overkvalifisert, og da vil de naturligvis ha noen som glatt takker ja. 

Hadde det stått om 40 000 for å gjøre deg fornøyd, er det tullete å ikke gi etter hvis bedriften går godt. Bedrifter bruker ofte det beløpet på et julebord eller en tullete bedriftsreise.

Tenk kun på hvor gjerne du vil bytte jobb. Det er i grunn det som avgjør. Vil du ikke så gjerne bytte allikevel, si du dessverre ikke godtar med mindre de kan tilby deg x mer i året 

Anonymkode: f675d...05c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...