Gå til innhold

Få besøk av familie fra annet fylke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min familie på fire bor et sted i landet, og har all slekt 12 timer kjøretur med bil unna. Vi har to barn på henholdsvis 6 mnd og 1,5 år. 

Besteforeldrene på begge sider har ikke sett barna siden jul, og de ønsker nå sterkt å komme på besøk. Dette er personer som er over 65 år. 

FHI`s anbefalinger om fritidsreiser omtaler jo hytter, men lite konkret om å besøke slektninger som man da kommer til å bo hos. 

Hva tenker dere er innafor her?  

Anonymkode: 2b450...5ee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De velger selv om de vil ta risikoen.

Anonymkode: 8401a...0bc

• Liker 1
Skrevet

Voksne mennesker skjønner jo risikoen de tar og hvis dere alle er inneforstått med det så er det vel bare å kjøre på.

Selv hadde jeg ikke gjort det for hvis det skulle gå galt ville jeg ikke hatt det på samvittigheten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

God avstand, møtes utendørs. De eldre som kommer langveisfra på egen innlosjering i så fall.

Anonymkode: 667eb...a22

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de er ved god helse ser jeg ikke at det er noe stort problem om dere alle sammen har vært nøye med håndvask og vært ganske i karantenemodus inntil nå. Samboeren og jeg har vært på besøk hos begge sine foreldre. Jeg dro hjem i påsken og så var vi på besøk en langhelg nå. Men så har vi begge bare vært hjemme og hatt null kontakt med andre mennesker i flere uker, og vært sykt nøye når vi har tatt ukeshandlingen, og ingen har hatt tegn på luftveisinfeksjon. Besøk går jo faktisk ikke i mot noen regler. Man skal ikke være mer enn 5 stk innendørs da om man er fra ulike husstander.

Anonymkode: 0d776...4d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen mening om hva dere skal gjøre, men jeg vil bare dele hvordan vi har tenkt.

Vi har diskutert det her hjemme, og vi har kommet fram til at det vil være vanskelig å overholde avstandsreglene ved overnatting.  

Vi bor i et område med langt høyere smitte enn kommunen hvor familien bor, hvor det ikke er påvist smitte i det hele tatt.  Det er derfor en risiko for at vi drar med oss smitte til en kommune uten påvist smitte.

En samlet familie har blitt enige om at vi avventer litt for å se hvordan det hele utvikler seg mtp åpningen som pågår nå.

Anonymkode: 0760b...dd0

• Liker 3
Skrevet (endret)

Reiserestriksjonene er lettet på, men det er fortsatt frarådet og en bør foreta minst mulig fritidsreiser. Men, det er en stor endring i reisevanene nå. Folk beveger seg rundt i Norge og drar på hyttene, drar til familie og booker seg inn på hytter og overnatting. Det kommer nok til å bli hektisk reiseaktivitet denne langhelga som kommer.

Men hadde jeg vært dere hadde jeg tenkt meg veldig nøye om, med foreldre over 65 år. Med barn på 6 mnd og 1,5 år er det veldig vanskelig å opprettholde gode smittevernsrutiner. Hva er isåfall planen? Når det først drar, så vil vel gjerne barnebarna leke med besteforeldre, sitte i fanget med mer?

Husk at barn kan være asymptomatiske og viderføre smitte. Det er besteforeldrene dere bør tenke på nå. 

Alderen deres tilsier at dere bør være forsiktige.

Vi var 8 stykk samlet for grilling i forrige uke utendørs. Vi hadde grilling utendørs fordi vi skulle prøve å avgrense smittespredning siden vi møttes 3 forskjellige familier og fra 3 forskjellige husstander, men nærmeste familie. Etter min mening forsvinner hele den hensikten med å sitte ute når man involverer en aktivitet som grilling. Hadde vi sittet på terrassen og hygget oss uten mat så hadde det vært noe annet. Men vi satt rundt et langbord og et kort bord, familievis, og sendte rundt mat til hverandre. 1,5 åringen sprang rundt og klatret på bord, stoler, og tok på det pådekkede bordet, lekte med glassene før vi begynte å spise. Jeg hadde lagt mobilen min inne, mens andre sjekket mobilene, tok på solbrillene og i ansiktet mellom handvask og spising der vi sendte rundt mat og brusflasker til hverandre. 

Man skal være veldig flink og bevisst dersom man først velger å samle husstander og skal bo og spise med hverandre over flere dager, for å unngå smittespredning. Da er det beste man kan håpe på at ingen er smittet, noe som er en risiko å ta, all den tid viruset er usynlig og smitter før man evt. viser symptomer.

Endret av missmcbeal
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. :)

Vi har også svart våre foreldre at dette må de avgjøre selv, og at det er de som tross alt er i risikogruppa mtp alder... 

Et slikt besøk vil innebære at de bor i samme hus som oss, er sammen med ungene/leker med dem og ikke holder en avstand på 2 meter. Og vi vil i tillegg bli seks personer innomhus, ikke fem. 

Vi blir nok å avvente litt og se an hva som skjer framover i samfunnet vi også. :) 

Anonymkode: 2b450...5ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser at flere og flere tenker det er problemfritt å møte besteforeldrene nå når samfunnet er i ferd med å åpnes opp. Vi har diskutert dette og kommet fram til at det er viktigere enn noen gang å være forsiktig.

Mine to har nå begynt i barnehage og skole, og det meldes stadig om smitte blant lærere og elever i nærheten. Jeg er ikke engstelig for å snde barna avgårde, men nå når de omgås så mange flere er det klart at smitterisikoen er mye høyere enn da vi bare var hjemme alle sammen. 

Derfor møter vi ikke besteforeldre ennå.

Anonymkode: ab1ce...e0d

AnonymBruker
Skrevet

Ang besøk så ble det vel sagt i påska at man kunne besøke familien, men i små grupper, da ikke bli med ut for å handle mm, men være der man er på besøk. 

Anonymkode: e7492...09d

• Opprett ny...