Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nå gravid i 8 mnd, har lagt på meg veldig mye i svangerskapet pga sult, og har hørt at når man ammer så blir denne sulten enda verre... Kan jeg med vekta som grunnlag velge å ikke amme? 

Anonymkode: bd2e5...2e0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan velge det du vil, ja. Men mange raser ned i vekt når de ammer fordi økt kaloriinntak ikke overskrider det de forbrenner ekstra pga amming.

Anonymkode: 1a207...cce

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan du det. Men husk at du forbrenner veldig mye ved å amme. 

Anonymkode: 25ab6...bf4

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Du kan velge å ikke amme uansett hva slags grunn du har. Til og med helt uten grunn. :)

Anonymkode: fd894...822

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Husk at du forbrenner kalorier ved amming du ikke vil forbrenne om du ikke ammer. Ca 500 kacl om dagen. 

Dette varierer også mye fra person til person. Selv har jeg økt matlyst i svangerskapet men ikke ved amming nå etterpå. Ammer fortsatt og barnet er 2 år. 

Anonymkode: 798a5...d45

• Liker 5
Skrevet

Det er veldig egoistisk å la være å amme av den grunn. Det er faktisk mange som går ned i vekt av og amme da det krever en del av kroppen. Kom deg heller ut å gå me babyen i vogn når barnet kommer :) 

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet

Din kropp du bestemmer.

Anonymkode: f2fd7...8f1

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt opp til deg, men mange raser ned i vekt av å amme. Det er ekstremt kalorikrevende å produsere morsmelk. 

Anonymkode: 764f1...349

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Også burde du høre foreldrerådet sin podcast med episode om amming. 

Anonymkode: 798a5...d45

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nå gravid i 8 mnd, har lagt på meg veldig mye i svangerskapet pga sult, og har hørt at når man ammer så blir denne sulten enda verre... Kan jeg med vekta som grunnlag velge å ikke amme? 

Anonymkode: bd2e5...2e0

Du trenger ingen grunn i denne verden for å velge å ikke amme, det er helt opp til deg selv 💜 men ett lite tips, hvis du bestemmer deg for ikke å amme , gi beskjed til jordmor/legen din, så det kommer med i papirene dine på sykehuset, da slipper du eventuell tull..

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du gjør jo som du vil, men jeg synes det er helt forkastelig å *velge* å ikke amme. Å ikke få det til er noe helt annet, men man skulle tro de fleste mødre i det minste ønsket det beste for barnet 😢

Anonymkode: 9548f...651

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet

Det er selvfølgelig helt opp til deg, men jeg synes ærlig talt det er ganske egoistisk å velge bort amming pga noe så overfladisk. Amming er det beste for babyen. Jeg har heller aldri hørt om noen som legger på seg av amming. Det vanlige er å gå ned i vekt av å amme fordi det krever mye energi. 

Anonymkode: 07542...ef1

• Liker 38
Skrevet

Du kan jo gjøre som du vil, ingen som tvinger deg til noe. Det beste for barnet er jo selvsagt at du ammer om du KAN det, men hvis du ikke vil det så...ja det er opp til deg.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det kan du, det ER din kropp. Akkurat når det gjelder vekt, er det ganske vanlig at amming bidrar til vektnedgang etter fødselen, selv om noen også opplever det motsatte. Jeg har problemer med at jeg går for mye ned i vekt på grunn av kombinasjonen amming og urolig baby som gjør at jeg nok spiser mindre. 

Anonymkode: 494ea...bbd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, B87C skrev:

Du trenger ingen grunn i denne verden for å velge å ikke amme, det er helt opp til deg selv 💜 men ett lite tips, hvis du bestemmer deg for ikke å amme , gi beskjed til jordmor/legen din, så det kommer med i papirene dine på sykehuset, da slipper du eventuell tull..

Nåja, da får man sure kommentarer hos jordmor og helsestasjon. Aldri fått melk, med unge nummer 2 valgte jeg å juge på meg amming, pga holdningene til folk og helsepersonell

Anonymkode: 4c9be...56c

Skrevet

Jeg valgte å ikke amme og har ikke hørt ETT ord fra hverken barsel, helsestasjon eller lege. De sa bare at det var min kropp og mitt valg, og det måtte jeg stå for.
Det er helt unødvendig av folk å gi nybakte mødre dårlig samvittighet fordi de ikke ønsker å amme! Ungen får melkeerstatning og det funker fjell. Man blir ikke sykere eller dummere av å vokse opp på flaske. Det er kun i Norge at denne skremselpropagandaen foregår. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ingen grunn, og du trenger ikke forklare deg for noen. Du bestemmer! Men som sagt så går mange ned under amming, så kanskje den frykten er ubegrunnet. Lykke til uansett ❤️

Anonymkode: 29614...9a5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Man gjør som man vil, men jeg håper du snakker med jordmor sånn at du kan få informasjon om hvorfor det er så bra å amme, for både deg og barnet. Om det er utseendet og kroppen din som er grunnen så kan jeg informere deg om at amming gjør at kroppen raskere kommer tilbake til sin normale form, så du gjør i alle fall det helt motsatte av det du egentlig da ønsker om du ikke ammer.

Anonymkode: c91d7...be5

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt innenfor å ikke amme hvis man ikke vil, men min erfaring har vært at jeg har gått ned masse av ammingen, ikke motsatt. 

Anonymkode: 0c74c...2b5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...