Gå til innhold

Dårlig mor fordi jeg kjører buss med barnet mitt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har en liten en på snart 2 måneder, siden vi bor sentralt i Oslo-området har vi ikke bil. Bil vil koste oss 1000 - 1500 kroner i måneden bare i garasje - eller parkesringsplassleie, så kommer bompenger og bensinutgifter i tillegg. Vi har valgt bort bil fordi vi valgte å kjøpe bolig sentralt med gangavstand til «alt». Til nå har jeg ikke tatt bussen med barnet, rett og slett fordi det ikke er behov, med gangavstand til alt. De få gangene vi skal besøke besteforeldre som bor 20 km unna har vi blitt henta med bil. 

Men rett som det er blir jeg nødt til å ta bussen med barnet en eller annen gang. Trodde dette var normalt jeg? Men etter å ha lest tråden om barnehagen som kjørte barnet i forovervendt stol har jeg begynt å få ordentlig dårlig samvittighet? Her i Oslo er det veldig vanlig å kjøre buss med barna, de fleste anser dette som helt normalt. Og i bussen er det ikke mulighet for noen form for sikring bortsett fra setebelte i enkelte busser. Men stort sett sitter / ligger barna i vognen sin. Er dette kriminelt? Føler nesten det er det, etter å ha lest den andre tråden...

Anonymkode: 87366...c4d

• Liker 4

Fortsetter under...

Annonse

AnonymBruker

Selvfølgelig ikke. Bybusser kjører også veldig langsomt. 

Hvis man først skal fordømme noen, kunne man jo like gjerne gjøre det mot alle dem som kjører hemningsløst rundt med bil og ødelegger klimaet, luftkvaliteten og barnas framtid. 

Anonymkode: 19f83...349

• Liker 12
AnonymBruker

Du er ingen dårlig mor hvis du tar buss med barnet ditt. 
Sikring i buss skal være tilbudt om det er langdistanse ruter. I bybusser er det ikke. Tenker det er greit i bybusser da de ikke kjører så fort og ofte stopp. 

Jeg har med en bilstolpute til gutten min på 4 år når vi tar buss og bruker bilbelte. Da han var mindre brukte vi et lett bakovervendt sete uten forankring. Som var lett å montere, two way het den. Den brukte vi til og fra barnehage. 

Nå i disse koronatider unngår jeg buss med mindre det er høyst nødvendig. Når jeg skal besøke mine foreldre så henter de oss. 
Hvis jeg må ta buss har jeg med håndsprit og unngår å ta de mest hektiske rutene. Unngår å sitte for tett andre folk. Plasserer barnet ved vinduet og jeg sitter ytterst. 

Anonymkode: 4c434...f8e

• Liker 4
AnonymBruker

Det er andre regler for bybusser. Jeg tok buss i Oslo med barnet i liggedelen, for der er ikke farten så høy, men tar den ikke her på bygda siden det er strekninger med tidvis svært høy fart. Er litt mer komfortabel med buss og sportsvogn, for da kan jeg i det minste stroppe ungen ordentlig fast i vogna. Du er ingen dårlig mor, som mor må man ta vurderinger, og innimellom må man faktisk ta bussen. Det er mange som sender ungene i minibuss på pute, og heller ikke de er dårlige mødre. 

Anonymkode: 2c360...94a

• Liker 2
AnonymBruker

Altså, det er farlig og det er en uting at det ikke er bedre sikringsmulighteter på by busser, men buss må man ta innimellom. og da får man bare gjøre sitt beste for å sikre selv. 

Anonymkode: ebc51...2f7

• Liker 4
AnonymBruker

Alle i Oslo tar da buss og trikk med barn hele tiden. Helt uten sikring i det hele tatt. Jeg har gjort det med to barn, og aldri følt meg som dårlig mor av den grunn. Det er jo ikke ofte akkurat, med mindre det er transportetappen til og fra barnehagen.

Anonymkode: 4fb42...d3b

• Liker 5

Annonse

AnonymBruker

Buss er vel tryggere enn bil uansett?

Hvis vi skal se helt teoretisk på det burde jo ingen kjøre bil med barna sine, da det statistisk er det farligste å reise med. Men vi lever jo ikke teoretiske liv

Anonymkode: 2ca11...abc

• Liker 2
AnonymBruker

Vi hadde ikke bil da vi bodde i Oslo, selv med to barn. Har selvsagt tatt buss med barnevogn. 

Men apropos bil, så er jo av og til dukker opp situasjoner der det er kjekt med bil. Så anbefaler Bilkollektivet på det sterkeste. Vi var medlemer der i alle årene vi bodde i Oslo. Estimerer at vi har spart 50-100 tusen i året på det, kontra å eie en bil. 

Anonymkode: b56a1...1d0

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker

Jeg bor på bygda og har har tatt buss siden jeg var bare barnet. Nå med egne barn tar jeg fortsatt buss, har verken bil eller førerkort. Ingen dør av å måtte ta buss! 

Anonymkode: 800b1...f98

• Liker 5
AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en liten en på snart 2 måneder, siden vi bor sentralt i Oslo-området har vi ikke bil. Bil vil koste oss 1000 - 1500 kroner i måneden bare i garasje - eller parkesringsplassleie, så kommer bompenger og bensinutgifter i tillegg. Vi har valgt bort bil fordi vi valgte å kjøpe bolig sentralt med gangavstand til «alt». Til nå har jeg ikke tatt bussen med barnet, rett og slett fordi det ikke er behov, med gangavstand til alt. De få gangene vi skal besøke besteforeldre som bor 20 km unna har vi blitt henta med bil. 

Men rett som det er blir jeg nødt til å ta bussen med barnet en eller annen gang. Trodde dette var normalt jeg? Men etter å ha lest tråden om barnehagen som kjørte barnet i forovervendt stol har jeg begynt å få ordentlig dårlig samvittighet? Her i Oslo er det veldig vanlig å kjøre buss med barna, de fleste anser dette som helt normalt. Og i bussen er det ikke mulighet for noen form for sikring bortsett fra setebelte i enkelte busser. Men stort sett sitter / ligger barna i vognen sin. Er dette kriminelt? Føler nesten det er det, etter å ha lest den andre tråden...

Anonymkode: 87366...c4d

Atte hææ.. Hva med de som ikke har råd til bil da? Skal bare bilister få barn😋

Anonymkode: 83f0a...dd6

• Liker 2
AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig ikke. Bybusser kjører også veldig langsomt. 

Hvis man først skal fordømme noen, kunne man jo like gjerne gjøre det mot alle dem som kjører hemningsløst rundt med bil og ødelegger klimaet, luftkvaliteten og barnas framtid. 

Anonymkode: 19f83...349

Du er ingen dårlig mor hvis du tar buss med barnet ditt. 
Sikring i buss skal være tilbudt om det er langdistanse ruter. I bybusser er det ikke. Tenker det er greit i bybusser da de ikke kjører så fort og ofte stopp. 

Jeg har med en bilstolpute til gutten min på 4 år når vi tar buss og bruker bilbelte. Da han var mindre brukte vi et lett bakovervendt sete uten forankring. Som var lett å montere, two way het den. Den brukte vi til og fra barnehage. 

Nå i disse koronatider unngår jeg buss med mindre det er høyst nødvendig. Når jeg skal besøke mine foreldre så henter de oss. 
Hvis jeg må ta buss har jeg med håndsprit og unngår å ta de mest hektiske rutene. Unngår å sitte for tett andre folk. Plasserer barnet ved vinduet og jeg sitter ytterst. 

Anonymkode: 4c434...f8e

Det er andre regler for bybusser. Jeg tok buss i Oslo med barnet i liggedelen, for der er ikke farten så høy, men tar den ikke her på bygda siden det er strekninger med tidvis svært høy fart. Er litt mer komfortabel med buss og sportsvogn, for da kan jeg i det minste stroppe ungen ordentlig fast i vogna. Du er ingen dårlig mor, som mor må man ta vurderinger, og innimellom må man faktisk ta bussen. Det er mange som sender ungene i minibuss på pute, og heller ikke de er dårlige mødre. 

Anonymkode: 2c360...94a

Hæ? Den er jo høy? Hva mener dere med "bybusser" egentlig? Det er flere av de vanlige røde bussene til Ruter som kjører innom E6 for eksempel, kommer greit oppi 60-80 kmt. da.

Anonymkode: bd02e...b21

• Liker 4
AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor på bygda og har har tatt buss siden jeg var bare barnet. Nå med egne barn tar jeg fortsatt buss, har verken bil eller førerkort. Ingen dør av å måtte ta buss! 

Anonymkode: 800b1...f98

I flg en annen tråd her inne, kommer en visst til å dø hvis en kjører buss :skratte:

Anonymkode: 85d7a...93e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...