Gå til innhold

Er dere ikke redde for nye og tøffere innstramminger?

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er da vitterlig flere enn reiselivsbransjen som reiser utenlands som sliter i norge. Du har restauranter, kaféer, dyreparker, akvarium, hoteller, fornøyelsesparker, mange butikker som ikke er matbutikker, og mange andre yrker som har fått en gedigen smell av denne lockdownen, og som sliter sikkelig fremover om ikke ting åpner mere opp.

Anonymkode: 12bfd...81c

Hoteller er da en del av reiselivsbransjen. Strengt tatt fornøyelsesparker, akvarium, dyreparker også, de baserer kundegrunnlaget sitt på reisende. Mange restauranter og kaféer er også veldig avhengig av reisende en del steder. 

Så vidt jeg vet så har vel mesteparten av de du nevner her lov til å åpne igjen så lenge de kan tilrettelegge for gode smittevernrutiner. Men flere velger å ikke gjøre det på grunn av manglende kundegrunnlag og høye kostnader. Uavhengig av tiltakene så ville mange av disse bedriftene også ha slitt om det ikke hadde vært nedstenging - når det foregår en virusspredning i samfunnet så er ikke akkurat folk så veldig giret på å dra på kafè og pådra seg smitte.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men kaféer, restauranter og butikker har da ikke vært stengt ned i Norge? Så vidt jeg vet er det ingen regler for parker og hoteller heller, i hvertfall ikke nasjonalt. Hva mener du myndighetene skal gjøre for å "åpne opp" mer? 

Anonymkode: e1ed5...cd2

Jo det har de vært her i uker, mange butikker også. 

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, Apocalypte skrev:

Jo det har de vært her i uker, mange butikker også. 

Men det har ikke vært noe påbud om stenging så lenge smitteverntiltak er iverksatt og fulgt.

Anonymkode: a0cfc...8d4

• Liker 2
Gjest Fallabella
Skrevet

Hvorfor skulle jeg i det hele tatt være redd? 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Strengere tiltak er ikke mulig. Vi stengte ned landet i over en måned, med helt ekstreme konsekvenser. Som vi vil kjenne på i årevis, som kan koste liv og helse i tillegg til økonomisk ruin.

Håper helsevesenet fikk utbytte av dette, ellers er det virkelig en katastrofe.

Anonymkode: a91d6...373

Altså, i Frankrike fikk du 1 time daglig for å lufte bikkja, det var alt, ellers måtte man holde seg inne. Så vi har hatt det ganske greit her, det kan alltids bli verre!

Anonymkode: 851cc...3e6

• Liker 3
Gjest Fallabella
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, i Frankrike fikk du 1 time daglig for å lufte bikkja, det var alt, ellers måtte man holde seg inne. Så vi har hatt det ganske greit her, det kan alltids bli verre!

Anonymkode: 851cc...3e6

Greit nok. Hvem skal sjekke hvor mange timer jeg er ute PR dag? Naboer kan påstå det, men om noen sier det så er det slik? Vil jeg da få en bot fordi naboen mener jeg er for lenge ute?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg personlig er ikke redd da jeg følger tiltakene og ikke slipper opp på det. Så jeg er forberedt på den nedstengingen som vil komme fordi så mange mennesker er begynt å ta så lett på dette. Avisene skriver at mange er ute, spiser, menger seg, drikker, forsøpler parker og naturområder, folk er begynt å handle masse, kjøpe mye de ikke trenger og det nå er begynt å bli like stor trafikk som før på veiene.

Sier seg selv at det ikke er bare noe få som har lettet på tiltakene sine da. Akkurat nå hører jeg like mye trafikkstøy utenfor som i februar. Jepp, så jeg venter bare på koronabomba som slår ned i folket igjen, med tredobbel styrke.

Anonymkode: ab5d2...868

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Fallabella skrev:

Greit nok. Hvem skal sjekke hvor mange timer jeg er ute PR dag? Naboer kan påstå det, men om noen sier det så er det slik? Vil jeg da få en bot fordi naboen mener jeg er for lenge ute?

I Frankrike er det skjema som skal printes og fylles ut med klokkeslett og årsak til at man går ut, hyppige kontroller av folk som beveger seg ute foretas av bl.a politi.

• Liker 2
Gjest Fallabella
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Frankrike er det skjema som skal printes og fylles ut med klokkeslett og årsak til at man går ut, hyppige kontroller av folk som beveger seg ute foretas av bl.a politi.

Okay. Om jeg ikke hadde fylt ut slike skjema da, ville de satt meg i arresten så lenge? Må ha utrolig mye politi der for å kunne sjekke absolutt alle til en hver tid. Om jeg møter politiet si ti ganger PR dag så kan de alikevel ikke mene å ha bevis for hvor lenge jeg har vært ute. Skjønner de har det sånn, men jeg som ikke følger statens anbefalinger ville slik jeg ser det ikke kunne blitt kontrollert. Tror du?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Fallabella skrev:

Okay. Om jeg ikke hadde fylt ut slike skjema da, ville de satt meg i arresten så lenge? Må ha utrolig mye politi der for å kunne sjekke absolutt alle til en hver tid. Om jeg møter politiet si ti ganger PR dag så kan de alikevel ikke mene å ha bevis for hvor lenge jeg har vært ute. Skjønner de har det sånn, men jeg som ikke følger statens anbefalinger ville slik jeg ser det ikke kunne blitt kontrollert. Tror du?

Du hadde fått en bot på 135 euro. Dersom du har et skjema hvor du har påført at du forlot hjemmet ditt 14.15 for å gå i butikken, og politiet stanser deg klokken 17.30, er det ganske åpenbart at du har loket rundt i timevis uten gyldig årsak.

Bryter du reglene 4 ganger på en måned får du 3700 euro i bot og risikerer opptil 6 mnd fengsel. 

https://www.thelocal.fr/20200324/what-happens-if-you-break-the-coronavirus-lockdown-rules-in-france

• Liker 2
Gjest Fallabella
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du hadde fått en bot på 135 euro. Dersom du har et skjema hvor du har påført at du forlot hjemmet ditt 14.15 for å gå i butikken, og politiet stanser deg klokken 17.30, er det ganske åpenbart at du har loket rundt i timevis uten gyldig årsak.

Bryter du reglene 4 ganger på en måned får du 3700 euro i bot og risikerer opptil 6 mnd fengsel. 

https://www.thelocal.fr/20200324/what-happens-if-you-break-the-coronavirus-lockdown-rules-in-france

Temmelig fult i fengsel der da og god smittespredning innenfor murene... 

Skrevet

Hva med de som har hager og private utearealer?   Var intervju med ei i Norge som hadde vært isolert pga påvist corona, de viste første gangen hun gikk ut på mange uker.  Men hun hadde hus og hage, man har da lov til å sitte i sin egen hage/terrasse uansett om man er i karantene eller isolert?  Man smitter da ikke naboen eller forbipasserende ute.  Skjønner ikke dette. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Fallabella skrev:

Temmelig fult i fengsel der da og god smittespredning innenfor murene... 

Tviler på at franskmenn flest er så dumme og trassige at de med vilje pådrar seg store bøter og fengsel. Fransk politi snakker vanligvis heller ikke til deg med mild og snill stemme når du bryter lover eller regler, de har en langt mer autoritær tone enn nordisk politi.

• Liker 3
Gjest Fallabella
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tviler på at franskmenn flest er så dumme og trassige at de med vilje pådrar seg store bøter og fengsel. Fransk politi snakker vanligvis heller ikke til deg med mild og snill stemme når du bryter lover eller regler, de har en langt mer autoritær tone enn nordisk politi.

Men om de skulle satt i gang sånne tiltak her. Jeg undres over hvordan det hadde blitt. Jævlig dyrt for de som bor på gata... 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Fallabella said:

Men om de skulle satt i gang sånne tiltak her. Jeg undres over hvordan det hadde blitt. Jævlig dyrt for de som bor på gata... 

De på gata måtte såklart innfunnet seg med å holdes innendørs på et hospits, hotell eller lignende eller bedt om å reise til hjemlandet sitt. Knarkere kan ikke bælje om rettigheter til å leve på gata lenger og la en bolig stå tom slik flere av de har gjort i mange år.

Her i byen hadde vi en millionær som levde uteliggerliv og nekta å sove og bo i leiligheten sin. Gjett om det ble oppstandelse når det viste seg at tiggeren faktisk hadde bolig og millioner på bok. Han er ikke den eneste.

Anonymkode: ab5d2...868

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Fallabella skrev:

Det er selvsagt et problem for hjemløse. Frankrike opprettet «shelters» for 50 millioner euro til husløse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De er jo ganske mange flere mennesker enn oss :) og bor langt tettere (i hvert fall i storbyene) så jeg kan forstå at de har hatt det en del strengere. 

Anonymkode: 01fb9...0f5

AnonymBruker
Skrevet

Man er glad man bor grisgrendt og ikke trenger å hensynta slikt som dette.

Anonymkode: 1bba9...f3c

AnonymBruker
Skrevet

Mange brøt lovene både i Spania og Frankrike. 

Anonymkode: a1e15...fab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange brøt lovene både i Spania og Frankrike. 

Anonymkode: a1e15...fab

Ja, det har blitt skrevet ut mange bøter. Svaret mitt var på en kommentar om fengslene blir fulle. De fleste bryter nok ikke  karantenebestemmelsene fire ganger på en måned.

• Opprett ny...