Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enslig, og har vært gjennom ulike kriser de siste årene. Det har ustabilt yrkesliv, lekkasje i leilighet, studier, depresjon, luksusfellen o.l. 

Dette har ført til at jeg nå sitter med en god del usikret lån. Boliglånet mitt er på ca 600 K bare, og leiligheten verdt en del mer. 

Har omlag 300K i studielån, 300 K (10-13% rente) i forbrukslån og 100K (26-94% rente) i kredittgjeld. 

Kredittgjelden er svært dyr og tar nesten knekken på meg for tiden. Tjener greit nå, men nesten hele lønna går til regninger. 

Jeg har ikke inkassovarsler eller anmerkninger. Betaler de fleste regninger i tide. 

På grunn av gjeldgraden sliter jeg likevel med å få refinansiert i vanlige banker. 

Bluestep har sagt seg villig til å hjelpe, men jeg er litt skeptisk til disse. 

De må overta boliglånet, samtidig som de ikke kan refinansiere alt av forbrukslån. Tror renten deres er litt høyere enn det står på nettside også. Det står 6,75% rente der, men tror den vil være på rundt 8%. 

Er også redd det er høye etableringsgebyr. Men lurer derfor på om noen har erfaring med slike banker? Kom du bedre ut av det likevel? Eller viste det seg at det blir dyrere/like dyrt på sikt. 

Håper noen kan gi tilbakemeldinger. 

Anonymkode: 74b71...902

AnonymBruker
Skrevet

Hva sier din egen bank? Er du medlem av en fagorganisasjon? De har ofte gode avtaler med banker. Jeg ville prøvd å øke huslånet, ( du har jo god egenkapital om leiligheten er verdt mer). Så betalt forbrukslån og kredittgjeld med det. Hadde ikke valgt bluestep. 

Anonymkode: 8a6f4...822

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må si som over. Hva med din egen bank? Hvis du har så lite boliglån, så burde være mulig å få bakt inn noe av dette i boliglånet? 

Anonymkode: 2173e...e32

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye vil Bluestep hjelpe deg med? Er det kun boliglånet så lønner det seg ikke, men om de vil refinansiere noe av det andre du har så blir det å regne på det.

Om du er medlem i noen pensjonskasse, så har du sikkert lånemuligheter der. Gjennom fagforeninger finnes det også muligheter til billigere lån. 

Du får automatisk 30 års nedbetalingstid hos Bluestep.

Anonymkode: c21e2...470

AnonymBruker
Skrevet

Du kan samle mest mulig av forbruksgjelden i Bluestep og så flytte lånet over til din vanlige bank senere. Du må nesten bare regne på hva du betaler i måneden på all gjelden i dag og sammenlikne med hva det vil koste i Bluestep. 

Anonymkode: 324af...07b

AnonymBruker
Skrevet

Skal Bluestep overta hele huslånet og gi deg 8 % rente på dette?

Hvor mye huslån har du nå og hvor mye er boligen verdt?

Anonymkode: 113d6...594

AnonymBruker
Skrevet

Var hos min egen bank for noen år siden. De ville vente med å gi tilbud til jeg kunne vise til 100% fast jobb. Jeg har jobbet mellom 80-120% på samme sted i over et år, men har ikke fast stilling på papiret. Derfor synes jeg det har vært litt tungt å gå til banken min igjen. 

Verdien på bolig har gått opp til ca 1. 070 000 kr nå, så det burde være litt å gå på. 

Skal regne litt på disse rentene. Det som jeg synes er utfordringen med bluestep er det at de sier en ting på telefon, så viser det seg å kanskje bli mye dyrere enn de har sagt likevel. 

Takk til alle som har svart. 

Anonymkode: 74b71...902

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...