AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #1 Skrevet 29. april 2020 Det er stort sett kvinner som er hysteriske og redde for koronaviruset. Dette ser vi f.eks. i meningsmålinger der kvinner i langt større grad enn menn støtter nedstenging av samfunnet. Kvinner oppgir også at de er mer redd for viruset enn menn og tar større personlige forholdsregler. Hvorfor er det slik? Kvinner lider også i langt større grad av angst og depresjon enn menn. Er kvinner bare litt "svakere" anlagt fra naturens side eller er det miljøpåvirkninger som har gjort det slik? En beskyttet oppvekst? Anonymkode: 92c2e...2ff
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #2 Skrevet 29. april 2020 Nå har ikke jeg møtt noen kvinner som er hysterisk redde for koronaviruset, men av de kvinner jeg kjenner som tar ekstra forholdsregler, inkludert meg selv, er det fordi kvinner oftere enn menn har omsorgsansvar for mennesker i sårbare grupper. Jeg, og sikkert mange med meg, er redde for å bringe viruset inn til disse, ikke for viruset i seg selv. Jeg har heller ikke møtt noen kvinner som støtter videre nedstenging av samfunnet over lengre tid, selv om mange kvinner i likhet med mange menn, mener en kortvarig nedstenging var nødvendig for å få kontroll over spredningen. Men på den andre siden er det ikke akkurat ukjent at mange menn er mer risikovillige enn kvinner generelt. Det at de tar høyere risiko kan gi høyere gevinst, men fallhøyden er også tilsvarende større hvis de tar feil. Anonymkode: be35f...b4a 9
Example Skrevet 29. april 2020 #3 Skrevet 29. april 2020 Et annet moment enn det som er nevnt er at kvinner ofte har mindre kunnskap og interesse for økonomi. Det gjør at de i større grad enn menn vil støtte strenge tiltak. I tillegg er det ingen hemmelighet at kvinner ligger lenger ute på venstresiden, og i større grad aksepterer og ønsker en sterk stat. Selv om disse skillelinjene ikke er like tydelige i det politiske bildet i dag, og politikerne har vært ganske samstemte, vil jeg nok at anta at tiltakene smerter mer for de med sympatier mot sentrum og høyre enn de ut mot venstre. 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #4 Skrevet 29. april 2020 Morsinstinktet. Vi vil beskytte barna våre. Og som personen over skriver er det også kvinner som tar den største omsorgsbyrden når folk først er blitt syke. Anonymkode: 99c05...c2b 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #5 Skrevet 29. april 2020 Ordet "hysteri" har blitt blitt brukt som en hersketeknikk mot kvinner i hundrevis av år. Alt du skriver lyser av sjåvinisme. https://edition.cnn.com/2020/04/14/asia/women-government-leaders-coronavirus-hnk-intl/index.html Anonymkode: 775b2...367 15
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #6 Skrevet 29. april 2020 40 minutter siden, AnonymBruker said: Kvinner oppgir også at de er mer redd for viruset enn menn og tar større personlige forholdsregler. Kanskje nettopp derfor færre kvinner enn menn har dødd av viruset. Anonymkode: 3a46a...85e 7
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #7 Skrevet 29. april 2020 Kvinner er mer redde generelt. Det er biologisk, da kvinner har dårligere forutsetninger til å forsvare seg. Lagt merke til at det veldig ofte er kvinner som stresser vettet av seg med bekymringer over spesielt barna sine, mens mannen er mer chill? Det er instinkter som har vært fordelaktige for at flest mulig barn vokser opp. Anonymkode: ed5b0...414 2
Krantz95 Skrevet 29. april 2020 #8 Skrevet 29. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kanskje nettopp derfor færre kvinner enn menn har dødd av viruset. Anonymkode: 3a46a...85e Nei, det er på grunn av at viruset gjemmer seg i testiklene. https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.16.20060566v1?rss=1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #9 Skrevet 29. april 2020 Etter min erfaring så tenker kvinner mye lengre en menn. De tenker ofter igjennom alle mulige konsekvenser, alt som kan skje, og fordeler og ulemper med alt. Uansett hva slags valg det dreier seg om, (alt fra korona virus, til hvilken brus de skal velge) Så jeg tror at kvinner er mer "hysteriske" fordi de vet alt som kan skje galt, mens menn fokuserer mer på sannsynligheten. Anonymkode: d5fe9...25a 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #10 Skrevet 29. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Morsinstinktet. Vi vil beskytte barna våre. Og som personen over skriver er det også kvinner som tar den største omsorgsbyrden når folk først er blitt syke. Anonymkode: 99c05...c2b Men hvis man tenker rasjonelt på det kan jo konsekvensene av nedstenging være langt verre enn det man tjener på å strekke ut kurven mer. Det jeg synes mangler blant enkelte er evnen til å se på flere aspekter enn at folk blir syke av korona akkurat her og nå. Man må jo finne en balanse, det kan vi vel ikke si vi har gjort nå. Store deler av samfunnet ligger i ruiner, og vi vet ikke om vi har oppnådd mer enn å utsette pandemien litt Anonymkode: e7adb...be6 4
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #11 Skrevet 29. april 2020 Her kommer du til å få noen fine KG-meninger. Vi er allerede i gang. Biologikortet som eneste forklaring har gjort sitt inntok, samt at det implisitt i innlegget står en upåvist sannhet om at grunnen til at kvinner støtter nedstengning er redsel. Det er en tolkning, og jeg tror ikke et sekund på at Ts for eksempel hadde turt å prøve å tolke det som at kvinner støttet nedstengning av samfunn fordi de er mer tilbøyelige til å lytte til forskning for eksempel. Jeg sier ikke at dette er noen sannhet heller. Det er bare for å vise at vi tolker som vi ønsker, spesielt i kjønnskampen. Anonymkode: beff6...292 5
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #12 Skrevet 29. april 2020 Kvinner ser mer konsekvenser enn menn. Et lite eksempel er svømmehallen. Barna som løper langs kanten er med pappa på bading. Kvinner er ikke hysteriske men smarte. Og dumme menn kaller smarte kvinner hysteriske. Anonymkode: 1af7e...4e5 11
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #13 Skrevet 29. april 2020 Jeg har ikke sett noen meningsmåling om dette, så kunne du, TS, legge ut en link eller to på dette? Anonymkode: c5555...03c 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #14 Skrevet 29. april 2020 Hvorfor tar du utgangspunkt i at menns reaksjon er normalen? Kvinner er kanskje mer redd viruset enn menn. Det kan like gjerne formuleres som - menn er mindre redd viruset, hvorfor er det slik? Testosteron. Får menn til å føle seg uovervinnelige. Menn tror og føler helseproblemer av ulik art ikke vil ramme dem. Alternativt - for å svare mer direkte på spørsmålsstillingen du setter opp: Kvinner har langt mindre testosteron, og føler seg ikke ‘udødelige’. Tenk bare hvor mange menn som må kjeppjages til lege, selv med helt åpenbare symptomer på sykdom...? Dette er heller ikke synsing eller påstander, men kjente problemstillinger innen helsevesenet. Anonymkode: ef65a...ea3 6
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #15 Skrevet 29. april 2020 Ellers er faren min såkalt hysterisk over dette, men jeg kaller det ikke hysterisk. Det er et så utrolig nedlatende ord - ren hersketeknikk, ofte fra menn mot kvinner. Handler bare om å selv fremstå som rasjonell. Anonymkode: beff6...292 5
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #16 Skrevet 29. april 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvis man tenker rasjonelt på det kan jo konsekvensene av nedstenging være langt verre enn det man tjener på å strekke ut kurven mer. Det jeg synes mangler blant enkelte er evnen til å se på flere aspekter enn at folk blir syke av korona akkurat her og nå. Man må jo finne en balanse, det kan vi vel ikke si vi har gjort nå. Store deler av samfunnet ligger i ruiner, og vi vet ikke om vi har oppnådd mer enn å utsette pandemien litt Anonymkode: e7adb...be6 Store deler av samfunnet og økonomien ligger i ruiner der viruset har fått herje fritt også. Det ‘glemmer’ forkjempere for ‘vi må tenke på helheten og åpne opp’. Anonymkode: ef65a...ea3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #17 Skrevet 29. april 2020 14 minutter siden, AnonymBruker said: Store deler av samfunnet og økonomien ligger i ruiner der viruset har fått herje fritt også. Det ‘glemmer’ forkjempere for ‘vi må tenke på helheten og åpne opp’. Anonymkode: ef65a...ea3 Men det er forskjell på hvordan ting er akkurat nå, og totalbildet om 2 år. Vil Storbritannia komme verre ut av dette enn Norge feks, eller vil de være ferdig med det fort mens vi synker lenger og lenger ned i avgrunnen for hver måned som går. Det finnes mellomting mellom lockdown og ingen tiltak. Sverige har feks masse tiltak de og, selv om de har mindre omfattende tiltak enn mesteparten av Europa. Vi må jo antakeligvis leve med dette i et par år. Da må vi tilpasse tiltakene deretter Anonymkode: e7adb...be6 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #18 Skrevet 29. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er stort sett kvinner som er hysteriske og redde for koronaviruset. Dette ser vi f.eks. i meningsmålinger der kvinner i langt større grad enn menn støtter nedstenging av samfunnet. Kvinner oppgir også at de er mer redd for viruset enn menn og tar større personlige forholdsregler. Hvorfor er det slik? Kvinner lider også i langt større grad av angst og depresjon enn menn. Er kvinner bare litt "svakere" anlagt fra naturens side eller er det miljøpåvirkninger som har gjort det slik? En beskyttet oppvekst? Anonymkode: 92c2e...2ff Fordi vi er smartere, og tenker mer langsiktig enn menn er i stand til. Anonymkode: 6f474...82b 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #19 Skrevet 29. april 2020 Virkelig? Syns det er mer enn en mann på dette forumet som mener dette er svartedauen. Anonymkode: 11b39...37c
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #20 Skrevet 29. april 2020 Som kvinne er jeg ikke redd eller hysterisk. Men jeg er så absolutt på vakt. Det er vis som er på vakt og tar alle mulige tiltak for å unngå sykdommer og problemer som vil overleve alt. Og kke de som sprer rundt seg med hersketeknikker. Anonymkode: a7bf5...206
Anbefalte innlegg