AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #1 Skrevet 29. april 2020 Hvorfor har vi fri 1 mai? Hva mener dere om dagen og nødvendigheten av den i dagens samfunn? Anonymkode: f612d...cbf
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #2 Skrevet 29. april 2020 Kjekt med langhelg for de som ikke kan være hjemme 24/7 i disse tider. Anonymkode: fe03c...e81 5
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #3 Skrevet 29. april 2020 Nei, hvorfor markerer vi 1. Mai? 🤔 Anonymkode: b9485...78b 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #4 Skrevet 29. april 2020 Jeg må innrømme at jeg har like lite forhold til 1.Mai som jeg har til pinse, himmelsprett, med mer. De eneste fridagene som ikke "bare" er en fridag er 17.mai og julaften. Men nødvendighet? Synes det er godt med litt avbrekk innimellom, en fridag her og der, særlig på våren. Anonymkode: c38f9...0b3 7
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #5 Skrevet 29. april 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor har vi fri 1 mai? Hva mener dere om dagen og nødvendigheten av den i dagens samfunn? Anonymkode: f612d...cbf Arbeidernes nasjonaldag. Hvordan hadde arbeidslivet vært uten lover og avtaler? Flott med en kampdag der vi kan minnes og markere nye saker. En stor dag for fagorganiserte. Anonymkode: 95b5e...dca 17
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #6 Skrevet 29. april 2020 Tja, jeg tenker lite over hvorfor... Men med full jobb, aldri borte fra jobben, tre barn - synes jeg faktisk jeg fortjener et pusterom i disse vårdagene. Anonymkode: 2e525...5e2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #7 Skrevet 29. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Arbeidernes nasjonaldag. Hvordan hadde arbeidslivet vært uten lover og avtaler? Flott med en kampdag der vi kan minnes og markere nye saker. En stor dag for fagorganiserte. Anonymkode: 95b5e...dca 👏🏼 Anonymkode: 7dd0b...3bb 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #8 Skrevet 29. april 2020 Her jeg bor (i Oslo) feires 1. mai med tog og faner. Mange møter opp. Det er en måte å synliggjøre at arbeidstakere har felles interesser, at vi kan støtte hverandre og at om vi står sammen om krav så kan vi endre. Det er sånn arbeiderrettigheter har blitt kjempet fram hele 1900-tallet. Arbeidslivet er i stor endring nå, med stadig flere nulltidskontrakter og midlertidige ansettelser, og vi er nødt til å stå på kravene om vi ikke skal bli utnyttet. Jeg støttet f.eks. Foodora-streiken i fjor høst, selv om jeg selv jobber i en helt annen bransje. Anonymkode: 4c53c...e49 13
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #9 Skrevet 29. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Her jeg bor (i Oslo) feires 1. mai med tog og faner. Mange møter opp. Det er en måte å synliggjøre at arbeidstakere har felles interesser, at vi kan støtte hverandre og at om vi står sammen om krav så kan vi endre. Det er sånn arbeiderrettigheter har blitt kjempet fram hele 1900-tallet. Arbeidslivet er i stor endring nå, med stadig flere nulltidskontrakter og midlertidige ansettelser, og vi er nødt til å stå på kravene om vi ikke skal bli utnyttet. Jeg støttet f.eks. Foodora-streiken i fjor høst, selv om jeg selv jobber i en helt annen bransje. Anonymkode: 4c53c...e49 "så kan vi endre vilkår og strukturer" skulle det stå Anonymkode: 4c53c...e49 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #10 Skrevet 29. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Arbeidernes nasjonaldag. Hvordan hadde arbeidslivet vært uten lover og avtaler? Flott med en kampdag der vi kan minnes og markere nye saker. En stor dag for fagorganiserte. Anonymkode: 95b5e...dca Dette. For noe viss vass, dagen skal liksom være forbeholdt de eneste som jobber, dvs «arbeidsfolk» som stemmer røde partier, jo rødere dess bedre, for da passer det seg å rope høyest under parolene. Fint med fridag, men den dagen er helt bortkasta i dag. Hvorfor skal vi feire kommunistenes nasjonaldag? Anonymkode: 9755c...9f2
Druid Skrevet 29. april 2020 #11 Skrevet 29. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette. For noe viss vass, dagen skal liksom være forbeholdt de eneste som jobber, dvs «arbeidsfolk» som stemmer røde partier, jo rødere dess bedre, for da passer det seg å rope høyest under parolene. Fint med fridag, men den dagen er helt bortkasta i dag. Hvorfor skal vi feire kommunistenes nasjonaldag? Anonymkode: 9755c...9f2 Interesant nok er 1. Mai litt eldre enn kommunismen. Det er kommunister som har skapt inntrykket av at det er de som best tar vare på arbeidsfolk og derfor har vellykket skapt inntrykk av at 1. Mai har noe med kommunisme å gjøre. Men arbeiderbevegelsen har alltid hatt tverrpolitiske målsetninger, som i stor grad har markert forskjellen mellom arbeiderpartiene og de mer rene ideologiske sosialistiske partiene. 5
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #12 Skrevet 29. april 2020 1. mai er egentlig en viktigere dag enn 17.mai. Grunnen til at 1.mai har mistet mye av sin status i Norge skyldes skolen. I oppveksten blir vi bombardert med 17. mai relatert kunnskap, men tilnærmet ingenting om 1. mai. Nå har disse barna blitt voksne og stiller spørsmål om hvorfor vi har "fri" 1. mai. Anonymkode: 93852...c5e 12
rampeguri Skrevet 29. april 2020 #13 Skrevet 29. april 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: 1. mai er egentlig en viktigere dag enn 17.mai. Grunnen til at 1.mai har mistet mye av sin status i Norge skyldes skolen. I oppveksten blir vi bombardert med 17. mai relatert kunnskap, men tilnærmet ingenting om 1. mai. Nå har disse barna blitt voksne og stiller spørsmål om hvorfor vi har "fri" 1. mai. Anonymkode: 93852...c5e Og jeg tør ikke tenke på hvordan arbeidsforhold det hadde vært om det ikke hadde vært for fagforeningene. Det er like viktig å jobbe for rettigheter nå som tidligere siden tidene endrer seg og ikke til det bedre når det gjelder en del ting. 12
000VF000 Skrevet 29. april 2020 #14 Skrevet 29. april 2020 13 hours ago, AnonymBruker said: Nei, hvorfor markerer vi 1. Mai? 🤔 Anonymkode: b9485...78b Fordi en gang i tiden jobbet både voksne og barn 6 dager i uka, 10-16 timer hver eneste dag for luselønn. I tillegg arbeidet man under kummerlige forhold og uten HMS var det mange som døde på jobb. 9
Honey Dew Skrevet 30. april 2020 #15 Skrevet 30. april 2020 1. mai er den mest unødvendige helgedagen i året. Vi burde heller feiret 8. mai.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #16 Skrevet 2. mai 2020 På 30.4.2020 den 14.52, Honey Dew skrev: 1. mai er den mest unødvendige helgedagen i året. Vi burde heller feiret 8. mai. Det er ikke en "helgedag" eller en helligdag. Det er en internasjonal demonstrasjonsdag for arbeidere, hvor man skal løfte fram og markere saker man vil forandre på. Selv om kanskje ikke du føler du har noe å demonstrere for, er det mange andre arbeidere som har det. For eksempel personalet i hotellbransjen, som ofte blir utnyttet og underbetalt. Eller helsearbeidere som får stadig mer å gjøre på mindre budsjett. Eller renholdere. Eller sykkelbud av typen Foodora. Det er også en dag hvor arbeidere kan stå sammen på tvers av bransjer, for eksempel for å presse fram mer klimavennlige løsninger. Det er noe med å se samfunnet som helhet, ikke bare deg selv. Anonymkode: 4c53c...e49 15
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #17 Skrevet 2. mai 2020 Jeg jobber 1.mai hvert år uansett.. Anonymkode: 1ee36...dcd
Honey Dew Skrevet 2. mai 2020 #18 Skrevet 2. mai 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke en "helgedag" eller en helligdag. Det er en internasjonal demonstrasjonsdag for arbeidere, hvor man skal løfte fram og markere saker man vil forandre på. Selv om kanskje ikke du føler du har noe å demonstrere for, er det mange andre arbeidere som har det. For eksempel personalet i hotellbransjen, som ofte blir utnyttet og underbetalt. Eller helsearbeidere som får stadig mer å gjøre på mindre budsjett. Eller renholdere. Eller sykkelbud av typen Foodora. Det er også en dag hvor arbeidere kan stå sammen på tvers av bransjer, for eksempel for å presse fram mer klimavennlige løsninger. Det er noe med å se samfunnet som helhet, ikke bare deg selv. Anonymkode: 4c53c...e49 Beklager, men jeg ser ikke vitsen med denne kommunistiske dagen i det hele tatt. Vil en ha forbedring av lønn og vilkår, er vel det riktige å engasjere seg politisk, ikke gå i demonstrasjonstog. Slike tog har ingen virkning. Det blir like dumt som å gå i demonstrasjonstog mot svartedauden da den herjet. Den forsvant ikke fordi folk demonstrerte. Endret 2. mai 2020 av Honey Dew
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #19 Skrevet 3. mai 2020 På 29.4.2020 den 9.07, AnonymBruker skrev: Dette. For noe viss vass, dagen skal liksom være forbeholdt de eneste som jobber, dvs «arbeidsfolk» som stemmer røde partier, jo rødere dess bedre, for da passer det seg å rope høyest under parolene. Fint med fridag, men den dagen er helt bortkasta i dag. Hvorfor skal vi feire kommunistenes nasjonaldag? Anonymkode: 9755c...9f2 Nei hvorfor skal en feire en internasjonal dag ? Om en ikke vil feire for norske arbeidstakere, kan en feire for arbeidstakere i andre land med dårligere vilkår og rettsvern enn oss. Anonymkode: f2bef...303 4
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #20 Skrevet 3. mai 2020 Tar alle fridager jeg kan få! Driter i hvorfor de er der. Anonymkode: f7faf...34b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå