Gå til innhold

Hva er framme og bak på strikketøyet?


Ineedhelpp

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å strikke en genser, men vet ikke lenger hva som er fremme og bak på genseren. 
 

Når jeg legger genseren på fanget med fremsiden opp, skal tråden i siden nede være på høyre eller venstre side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg ville tråden vært på høyre side.

Anonymkode: 99157...912

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådenden nede på genserkanten er der du starta første omgang. Vi strikker fra høyre mot venstre, så holder du plagget opp foran deg skal tråden være på høyre side - da har du forsiden mot deg :) 

Men på en genser er det vanligvis ikke forskjell på forside og bakside før en kommer opp til der ermene skal på, så det har stort sett ikke noe å si.

Bare passer på at jeg skjøter på nytt nøste i siden på plagget. og at evt mønsteromgsmger også starter i siden.

 

Tips - knyt ei lita løkke av en garnbiit i to ulike farger. Sett den inn på pinnen, mellom maskene. i hver side av arbeidet. Så har du alltid kontroll - og det blir lettere å finne rett sted å sette inn ermene. 
 

Anonymkode: f9098...158

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trådenden nede på genserkanten er der du starta første omgang. Vi strikker fra høyre mot venstre, så holder du plagget opp foran deg skal tråden være på høyre side - da har du forsiden mot deg :) 

Men på en genser er det vanligvis ikke forskjell på forside og bakside før en kommer opp til der ermene skal på, så det har stort sett ikke noe å si.

Bare passer på at jeg skjøter på nytt nøste i siden på plagget. og at evt mønsteromgsmger også starter i siden.

 

Tips - knyt ei lita løkke av en garnbiit i to ulike farger. Sett den inn på pinnen, mellom maskene. i hver side av arbeidet. Så har du alltid kontroll - og det blir lettere å finne rett sted å sette inn ermene. 
 

Anonymkode: f9098...158

Takk for svar! Jeg lurer på en ting til🤔 

Jeg har sett på ermene, og skal begynne på mønsteret. Genseren har rundfelling, og det står at jeg skal begynne i en sammenføyning på bakstykket. Men jeg føler at dette blir feil, og vil starte på sammenføyningen framme.

Jeg strikket en halv runde, og felte 8 masker. Strikket deretter en halv runde til og felte 8 masker. Så strikket jeg en halv runde til og sette inn ermet på venstre side. Deretter strikket jeg en halv runde og sette inn ermet på høyre side når jeg har strikketøyet i fanget. Jeg tenker derfor at jeg bør begynne på mønsteret framme på ermet på høyre side.

Endret av Ineedhelpp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ineedhelpp skrev:

Takk for svar! Jeg lurer på en ting til🤔 

Jeg har sett på ermene, og skal begynne på mønsteret. Genseren har rundfelling, og det står at jeg skal begynne i en sammenføyning på bakstykket. Men jeg føler at dette blir feil, og vil starte på sammenføyningen framme.

Jeg strikket en halv runde, og felte 8 masker. Strikket deretter en halv runde til og felte 8 masker. Så strikket jeg en halv runde til og sette inn ermet på venstre side. Deretter strikket jeg en halv runde og sette inn ermet på høyre side når jeg har strikketøyet i fanget. Jeg tenker derfor at jeg bør begynne på mønsteret framme på ermet på høyre side.

 

Bare hyggelig :) 

Grunnen til det er overgangene mellom omgangene i mønsterstrikk - de blir veldig visuelt synlige om plasseres på forstykket.

Du vet, der det blir et ‘hopp’ opp i mønsteret der gammel og ny omgang møtes? 

Om du ikke plages med at det vises, så er det ingenting i veien for å starte mønsteromgangen på forstykket. Funksjonelt for plagget og strikkingen ellers blir det akkurat det samme.

Anonymkode: f9098...158

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...