AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #1 Skrevet 28. april 2020 Hvordan er det med sosialisering nå egentlig? Vi har isolert oss frivillig siden utbruddet, så det har ikke vært et tema. Men nå er tenåringen lei, og da han dro for å sykle med to venner hadde de endt opp inne hos han ene. Den tredje vennen som også var der har vært sammen med alt og alle de siste ukene. Overnatting og full pakke. For meg virker det ikke særlig smart at disse tre skal møtes inne hos noen, men det er kanskje helt greit mtp retningslinjer for tiden? Anonymkode: 09e13...80a
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #2 Skrevet 29. april 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er det med sosialisering nå egentlig? Vi har isolert oss frivillig siden utbruddet, så det har ikke vært et tema. Men nå er tenåringen lei, og da han dro for å sykle med to venner hadde de endt opp inne hos han ene. Den tredje vennen som også var der har vært sammen med alt og alle de siste ukene. Overnatting og full pakke. For meg virker det ikke særlig smart at disse tre skal møtes inne hos noen, men det er kanskje helt greit mtp retningslinjer for tiden? Anonymkode: 09e13...80a min tenåring har møtt venner utendørs. Hun har en venninne som også har vært sammen med veldig mange, og henne får hun rett og slett ikke lov å møte inne. Mer introverte venninner tenker jeg kan være inne sammen, hvis de bare er to. Men det har ikke vært aktuelt. De går tur heller, og det er jo veldig bra nå som de sitter så mye stille hele dagen. Anonymkode: 7d227...b2c
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #3 Skrevet 29. april 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er det med sosialisering nå egentlig? Vi har isolert oss frivillig siden utbruddet, så det har ikke vært et tema. Men nå er tenåringen lei, og da han dro for å sykle med to venner hadde de endt opp inne hos han ene. Den tredje vennen som også var der har vært sammen med alt og alle de siste ukene. Overnatting og full pakke. For meg virker det ikke særlig smart at disse tre skal møtes inne hos noen, men det er kanskje helt greit mtp retningslinjer for tiden? Anonymkode: 09e13...80a Dere har isolert dere frivillig. Det er ikke et krav om å isolere seg. Anbefalingen er å ha 1-2 faste venner. Det er skadelig for de unges psyke og sosiale utvikling å ikke omgås noen i det hele tatt, eller ha store begrensninger i sosial omgang i lang tid. Dere har jo ikke sagt til tenåringen hvor lenge dere blir å isolere dere, derfor er han drittlei. Anonymkode: 4ae4d...b65 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #4 Skrevet 29. april 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: min tenåring har møtt venner utendørs. Hun har en venninne som også har vært sammen med veldig mange, og henne får hun rett og slett ikke lov å møte inne. Mer introverte venninner tenker jeg kan være inne sammen, hvis de bare er to. Men det har ikke vært aktuelt. De går tur heller, og det er jo veldig bra nå som de sitter så mye stille hele dagen. Anonymkode: 7d227...b2c Her har det ikke vært mulig å være noe særlig utendørs grunnet en del snøstorm, veldig sterk vind og kraftig snøfokk. Anonymkode: 4ae4d...b65
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #5 Skrevet 29. april 2020 De kan vel treffe 1-2 faste venner? Gjør en avtale med foreldrene kanskje? Om at de kan være en fast gjeng. Anonymkode: 54975...968
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #6 Skrevet 29. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De kan vel treffe 1-2 faste venner? Gjør en avtale med foreldrene kanskje? Om at de kan være en fast gjeng. Anonymkode: 54975...968 Nettopp. Denne frivillige isolasjonen er jo bare tull, forstår at tenåringen reagerer. Tenåringen har sikkert lest eller hørt i media at det er greit med 1-2 faste kompiser, så lurer han på hvorfor foreldrene har isolert ham fra kompisene. Anonymkode: 4ae4d...b65
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #7 Skrevet 29. april 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er det med sosialisering nå egentlig? Vi har isolert oss frivillig siden utbruddet, så det har ikke vært et tema. Men nå er tenåringen lei, og da han dro for å sykle med to venner hadde de endt opp inne hos han ene. Den tredje vennen som også var der har vært sammen med alt og alle de siste ukene. Overnatting og full pakke. For meg virker det ikke særlig smart at disse tre skal møtes inne hos noen, men det er kanskje helt greit mtp retningslinjer for tiden? Anonymkode: 09e13...80a Her tror jeg dere har valgt feil strategi. Jeg kan ikke se for meg at en tenåring av fri vilje har vært uten jevnaldrende venner helt frem til nå. At det etter din oppfatning "ikke har vært et tema", antyder at den frivilligheten du snakker om, har båret preg av frivillig tvang for tenåringen. Min tenåring har riktig nok vært mye inne, men det er fordi hans liv er digitalt. Jeg har bare vært kjempeglad de gangene han faktisk har beveget seg ut de siste ukene, og gleder meg til skolen starter opp igjen og han får et, etter mine begreper, mer normalt sosialt liv. Anonymkode: 8be4a...658 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #8 Skrevet 29. april 2020 Det er jo helt vanlig å ha isolert seg nå i starten. Mange her som har gjort det, han er langt fra alene om å ha holdt seg for seg selv inntil nå nylig. Jeg sier heller ikke noe på at han treffer venner, det er bare fint. Spørsmålet mitt var om de burde være inne, og så dette med at den ene av dem har vært sammen med alle fra A til Å (ikke 1-2 faste). Ts Anonymkode: 09e13...80a 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #9 Skrevet 29. april 2020 Tenåringen min har en fast venn som hun er med, men jeg skjønner godt at det tærer å være så skjermet fra vennegrupper. Så bra at dere har en så åpen dialog hvor han din forteller deg hvem han har truffet og hvor mange de har vært. Sånn helt ideelt er det jo ikke mtp smittevern, men syns at du gjerne ikke skal være så streng på akkurat denne og heller se om det blir en vane å samles med mange framover. Anonymkode: 729b8...d33
Gjest Fallabella Skrevet 29. april 2020 #10 Skrevet 29. april 2020 Sålenge dere ikke har noen i risikosonen nær dere så ikke tenk på dette. Det er ikke bra å isolere ungdom.
Anbefalte innlegg