AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #1 Del Skrevet 28. april 2020 Kan dere komme med noen fallgruver, bortsett fra folk i huset, og å sørge for å holde det skattefritt? Anonymkode: a9089...d8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #2 Del Skrevet 28. april 2020 Vi har det, og er superfornøyd! Eneste problemet er at mye vil ha mer og nå er vi på utkikk etter en bolig med 3-4😆 Vi får inn 18 000 i mnd. Det er som å bo med en ekstra person i husholdningen som bare tjener penger og ikke bruker dem👌🏼 Anonymkode: 93b70...319 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #3 Del Skrevet 28. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi har det, og er superfornøyd! Eneste problemet er at mye vil ha mer og nå er vi på utkikk etter en bolig med 3-4😆 Vi får inn 18 000 i mnd. Det er som å bo med en ekstra person i husholdningen som bare tjener penger og ikke bruker dem👌🏼 Anonymkode: 93b70...319 Er det vi også tenker, men det virker nesten for godt til å være sant? Anonymkode: a9089...d8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #4 Del Skrevet 29. april 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det vi også tenker, men det virker nesten for godt til å være sant? Anonymkode: a9089...d8c Jeg skjønner ikke at ikke flere gjør dette jeg. Det er jo gull! SÅ mange vil ha hus med én utleiedel, men få tenker tanken om flere. Anonymkode: 93b70...319 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hildamaria Skrevet 29. april 2020 #5 Del Skrevet 29. april 2020 Hvor går grensa på skatt og ikke? Har forstått det som at det er skatt hvis det leies ut mer enn 50% av boligen, og hvis det er mer enn én enhet. Men jeg har inntrykk av at mange leier ut mer enn det? Spør fordi vi vurderer om vi skal lage hybler eller leiligheter i huset vårt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #6 Del Skrevet 29. april 2020 Vi har to små leiligheter i sokkel, gull verdt! Får inn mer enn 20000 i mnd, og hverken ser eller hører leieboerne våre. Smart med mindre leiligheter fremfor en stor om du vil unngå barnefamilier, og når du leier ut i egen bolig kan du lage kontrakt for et år om gangen = mye mindre risiko for et langtrukkent helvete. Men det er klart, får du inn feil folk kan det fort bli slitsomt. Mitt tips er å bruke god tid til å finne riktige person(er), så går det nok superfint! Vi har hatt visninger med en og en person/et og et par etter en ganske streng utvelgelse på finn. Det er skattefritt å leie ut en del av egen bolig (husk å ha trapp/dør) så lenge det er under 50 % av husets utleieverdi (ikke areal!) og enhetene ikke er selvstendige boenheter, eller alternativt at en er selvstendig men den andre ikke er det (mener jeg, sjekk det evt dobbelt). Anonymkode: 053ef...16a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #7 Del Skrevet 30. april 2020 På 28.4.2020 den 22.01, AnonymBruker skrev: 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har to små leiligheter i sokkel, gull verdt! Får inn mer enn 20000 i mnd, og hverken ser eller hører leieboerne våre. Smart med mindre leiligheter fremfor en stor om du vil unngå barnefamilier, og når du leier ut i egen bolig kan du lage kontrakt for et år om gangen = mye mindre risiko for et langtrukkent helvete. Men det er klart, får du inn feil folk kan det fort bli slitsomt. Mitt tips er å bruke god tid til å finne riktige person(er), så går det nok superfint! Vi har hatt visninger med en og en person/et og et par etter en ganske streng utvelgelse på finn. Det er skattefritt å leie ut en del av egen bolig (husk å ha trapp/dør) så lenge det er under 50 % av husets utleieverdi (ikke areal!) og enhetene ikke er selvstendige boenheter, eller alternativt at en er selvstendig men den andre ikke er det (mener jeg, sjekk det evt dobbelt). Anonymkode: 053ef...16a Ja, planlegger å ha innvendig dør, slik at det ikke blir egne boenheter, det mener utbygger er nok for å dekke dette kravet. Eneste som er vanskelig er beregningen av utleieverdien på resten. Det står på skatteetaten at det ikke er nødvendig med noen takst for dette, men hvordan skal man da beregne det? Og kan de bestride det vi har beregnet? Anonymkode: a9089...d8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #8 Del Skrevet 30. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: a9089...d8c Man kan få en utleiemegler til å gi en verdivurdering av både utleiedelene og hoveddelen. Men helt ærlig tror jeg ikke det er nødvendig. Anonymkode: 93b70...319 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #9 Del Skrevet 30. april 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan få en utleiemegler til å gi en verdivurdering av både utleiedelene og hoveddelen. Men helt ærlig tror jeg ikke det er nødvendig. Anonymkode: 93b70...319 Kan du ikke sjekke litt i nabolaget? Her vi bor koster eneboliger minimum 25000 i mnd å leie, så vet vi er godt innafor 😀 Anonymkode: 053ef...16a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #10 Del Skrevet 30. april 2020 Ja, det varierer veldig på prisene på utleie av eneboliger. Noen er opp mot 25.000 men noen er nede på 16.000. Så da er det litt vanskelig å vite om en kan legge til grunn nærmere 25.000 men plutselig få skattesmell på at de er uenige i beregningen. Anonymkode: a9089...d8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå