Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste at antall søkere på studie jeg har søkt har økt med over 10%.. Jeg tenkte at løpet er kjørt. Men viss alle de som har søkt har 3 i snitt, så vil vel ikke snittet økes? Tror dere de som har søkt studie i siste liten pga korona, kommer til å øke snittet betraktelig? 

Føler 10 og 20% økning er veldig mye og kommer til å øke snittet med nesten et helt poeng.

Anonymkode: 5051d...c35

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er rimelig å anta at snittet øker litt, ja.

Men det er vanskelig å si hvor mye, og hvor mange av disse personene som faktisk kommer til å takke ja til plassene. 🙂

Lykke til! 

AnonymBruker
Skrevet

om snittet på 3 er 50 plasser unna toppen, eller 20 plasser unna toppen. det skulle fortelle alt.

Anonymkode: 21692...fcb

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig å si hvor mye snittet vil øke, og innen hvilke studieretninger. Det faktum at koronaen traff etter at fristen for oppmelding til privatisteksamener gikk ut gjør det vanskelig for mange å øke smittet, eller ta nødvendige fag. Mange søker nok bare for å søke med de de karakterene de har, og i uvisse for hva fremtiden briger. 

Anonymkode: f984b...3dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanskelig å si hvor mye snittet vil øke, og innen hvilke studieretninger. Det faktum at koronaen traff etter at fristen for oppmelding til privatisteksamener gikk ut gjør det vanskelig for mange å øke smittet, eller ta nødvendige fag. Mange søker nok bare for å søke med de de karakterene de har, og i uvisse for hva fremtiden briger. 

Anonymkode: f984b...3dc

Jeg er en av disse som har søkt bare for å søke. Har søkt seks forskjellige studier, men kommer mest sannsynlig til å takke nei til alle. 

Anonymkode: e5f5e...992

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vanligvis så går snittet opp noen studiepoeng for hvert år, hvertfall på de studiumene jeg følger med på. Så i teorien går jo snittet litt opp for hver gang, så er lurt å ligge et par-tre poeng over fjorårets snitt for å være sikker. Hvordan ligger du ann der? 

Anonymkode: 67ecb...818

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanligvis så går snittet opp noen studiepoeng for hvert år, hvertfall på de studiumene jeg følger med på. Så i teorien går jo snittet litt opp for hver gang, så er lurt å ligge et par-tre poeng over fjorårets snitt for å være sikker. Hvordan ligger du ann der? 

Har 0,2 poeng over fjorårets snitt. Det som gjør det litt skummelt. Aner ikke om jeg kommer inn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har 0,2 poeng over fjorårets snitt. Det som gjør det litt skummelt. Aner ikke om jeg kommer inn.

Da går det sikkert fint 😊 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også søkt for å søke. Dvs da har jeg en backup i tilfelle det ikke ordner seg med jobb. Jeg vil ikke risikere å stå uten noe. 

Om det blir vanskeligere å komme inn på kommer også an på om alle søkerne er kvalifiserte. Tidligere har jeg søkt på studier jeg antagelig ikke hadde sjans å komme inn på, men fordi man aldri vet om det akkurat det året var lettere eller vanskeligere å komme inn enn vanlig, søkte jeg likevel.

Anonymkode: 6e6a6...9ba

AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper ikke det. Jeg har ikke søkt bare for å søke, men hadde egentlig ikke tenkt å studere videre nå. Det virker bare som en god idé å gjøre det nå enn å gå enda lenger uten relevant jobb. Bransjen jeg har valgt å utdanne meg innen er nok litt vanskelig og ikke noe lettere nå.

Håper bare ikke at snittet blir veldig mye høyere, men satser på at det går bra.

Anonymkode: 3f69b...a8f

AnonymBruker
Skrevet

Snittet (på noen studier) vil jo gå opp, men hvor mye avhenger jo hvordan de søkerne har søkt, og resten, og hvor mange med hvilke karakterer per hvor mange plasser. I Aftenpostenartikkelen jeg leste om dette sto det at det var rundt 150 000 søkere i år, opp til 150 000 i år, dermed "bare" 12 000 fler (enn rundt 138 000), så det blir nok ikke så fryktelig mye mer konkurranse enn tidligere år... på de fleste studieretninger.

Anonymkode: 5d4eb...165

AnonymBruker
Skrevet

Snittet vil økes i førstegangskvoten. Mange som hadde tenkt å ta seg friår vil heller studere.

I ordinær kvote vil det komme flere søkere, men snittøkningen vil først og fremst skje til studier med lave inntakskrav. De som nå plutselig ble arbeidsledige og har søkt studier er neppe de med høye karakterer fra vgs. Det er neppe medisin, siv ing, jus osv som plutselig får en masse flere søkere.

Anonymkode: 0a63b...cbf

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

et par tre-fire poeng er umulig å ligge over bare for å sikre plass når du vil inn på et studie som er 56poeng og mer

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

ikke bekymre deg. det vanligivs så lite som 0.2 poeng det øker hvert år. For å se mønsteret kan du søke opp snittene på studiet du vil inn på, de 5-10 siste årene og se hva som er vanlig tallet for at det øker

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snittet vil økes i førstegangskvoten. Mange som hadde tenkt å ta seg friår vil heller studere.

I ordinær kvote vil det komme flere søkere, men snittøkningen vil først og fremst skje til studier med lave inntakskrav. De som nå plutselig ble arbeidsledige og har søkt studier er neppe de med høye karakterer fra vgs. Det er neppe medisin, siv ing, jus osv som plutselig får en masse flere søkere.

Anonymkode: 0a63b...cbf

elsket å lese dette ❤️ 

skal søke meg inn på medisin til høsten og håper snittet ikke er mer enn 60 poeng på de fleste stedene i norge

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tenkt å sutdere først om noen år. Men på grunn av krisen meldte jeg meg opp til jus i Oslo. Har så gode karakterer fra vgs at jeg kommer garantert inn. Da tar jeg plassen til en som ville kommet inn i år dersom det ikke hadde vært for krisen. Mohahhaaa.

Men tipper det ikke er mange i min situasjon, så det gir nok ikke noe statistisk utslag.

Anonymkode: e1b57...d80

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...