Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du skal slite litt med å finne noe "alle" liker. Råder deg til å spørre på Vinmonopolet. 

Anonymkode: 085f9...541

Veldig sant. Tariquet, for eksempel, som har blitt foreslått her er en vin jeg absolutt ikke har planer om å kjøpe igjen. For meg har den en merkelig bismak som jeg helst er uten. (Men jeg hadde nok tatt imot uten problemer om jeg fikk den servert, altså, den er ikke akkurat vond, bare ikke veldig god etter min smak.) 

På 29.4.2020 den 16.00, AnonymBruker skrev:

Blue Nun skrev jeg som spøk,ingen som tok den😂Falling Feather vil jeg si er rødvinens Blue Nun.

Anonymkode: ab36e...b64

Jeg tok den. :) Blue Nun var "festhvitvinen" i mitt miljø på tidlig nittitall. Det var liksom den, Liebfraumilch, Reiler vom Heissen Stein og Black Tower det gikk i. Er det rart man ble sur i magen? 🤣

Anonymkode: 3ac93...7a6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp for all del tørre viner, ikke søte. Montrose er en god rose. Av hvite ville jeg gått for en tørr riesling eller Chablis. Ikke server billig skvip.

Anonymkode: 4a8f6...127

• Liker 3
Skrevet

Tobacco Road Moscato sin perlende hvitvin er utrolig god. Jeg er ikke noe vinmenneske, men denne går ned på høykant. Koster bare 99kr på polet og har en alkoholprosent på 6,5%. Kan minne litt om champagnebrus først, og merker ikke stort til alkoholsmaken.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Tuppeluri skrev:

Tobacco Road Moscato sin perlende hvitvin er utrolig god. Jeg er ikke noe vinmenneske, men denne går ned på høykant. Koster bare 99kr på polet og har en alkoholprosent på 6,5%. Kan minne litt om champagnebrus først, og merker ikke stort til alkoholsmaken.

På høykant faktisk 😂🤣

Jeg ville spurt på polet, de som jobber der er kjempeflinke! Du forteller hva du skal bruke vinen til, hvilken mat/ikke mat osv samt pris, og så finner de noe godt til deg 👍

Anonymkode: 439c1...ae2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Rødvin: Tommasi Valpolicella Ripasso 

Hvitvin: Petit Chablis eventuelt en Chardonnay 

Disse pleier å falle i smak når jeg har besøk hvertfall. 🙂 

Rosévin: Aner ikke, har enda tilgode å smake en jeg liker.  

Anonymkode: 81e66...a6a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok den. :) Blue Nun var "festhvitvinen" i mitt miljø på tidlig nittitall. Det var liksom den, Liebfraumilch, Reiler vom Heissen Stein og Black Tower det gikk i. Er det rart man ble sur i magen? 🤣

De vinene minner meg om russetida tidlig på 80-tallet - den gang vi ikke hadde peiling på viner. Da var det ikke selvbetjent pol (i min hjemby ihvertfall) der vi kunne gå rundt å kikke, og når vi kom til disken, kjøpte vi noe vi hadde hørt navnet på og som vi hadde råd til.

Anonymkode: 23b22...ae2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Tuppeluri skrev:

Ikke det spøtt rart at du syns den smaker champagnebrus, den har jo mer sukker i seg enn cola! Og to-tre ganger mer enn alt det andre som er nevnt i denne tråden, som Blue Nun, Martini Asti og Liebfraumilch. Nei det stemmer nok at du ikke er noe vinmenneske, og du må gjerne drikke det du vil, men dette er IKKE noe å servere gjester.

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rødvin: Tommasi Valpolicella Ripasso 

Hvitvin: Petit Chablis eventuelt en Chardonnay 

Disse pleier å falle i smak når jeg har besøk hvertfall. 🙂 

Rosévin: Aner ikke, har enda tilgode å smake en jeg liker.  

Anonymkode: 81e66...a6a

Disse er gode, men jeg tipper de er i dyreste laget bare for å ha i tilfelle. Hvis du vil forsøke en god rose, prøv dennehttps://www.vinmonopolet.no/Land/Frankrike/Joseph-Mellot-Le-Rabault-Rose-Sancerre-2018/p/9187401

Anonymkode: e2c2a...585

• Liker 4
Skrevet

Mine kartong favoritter :

Rødvin på kartong : Tomassi eller ricossa (de fleste italienske "fruity" er gode eller de dype røde også

Hvitvin: cono Sur bicicleta -chilensk , smaker tropisk ❤️

Rosevin: Monterose (fransk , lys rosa- ikke for søt, ikke for tørr)

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke å kjøpe vin til gjester når du ikke drikker det selv. Jeg ville nok takket nei, om jeg hadde fått tilbud vin hos noen som ikke drikker selv. Om du har lyst å ha noe alkoholholdig å servere i sommer, så kjøp inn ett par øl (mango ipa er kjempegod i sommervarmen) eller cider (feks. bulmers). Enklere å ta seg en liten flaske, enn at verten må åpne en stor flaske bare for meg.

Anonymkode: 3c67d...2f8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

De vinene minner meg om russetida tidlig på 80-tallet - den gang vi ikke hadde peiling på viner. Da var det ikke selvbetjent pol (i min hjemby ihvertfall) der vi kunne gå rundt å kikke, og når vi kom til disken, kjøpte vi noe vi hadde hørt navnet på og som vi hadde råd til.

Anonymkode: 23b22...ae2

For min del var dette før russetiden, men jeg hadde en del venner som var 2-3 år eldre og fikk handlet på polet. Penger hadde vi også lite av, så økonomien var absolutt en faktor i vinvalget. 😂 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

På høykant faktisk 😂🤣

Jeg ville spurt på polet, de som jobber der er kjempeflinke! Du forteller hva du skal bruke vinen til, hvilken mat/ikke mat osv samt pris, og så finner de noe godt til deg 👍

Anonymkode: 439c1...ae2

Var det så rart? Det er jo et helt vanlig uttrykk. 

Ellers er "spør på polet" alltid et godt råd. De vet hva de driver med! :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spør på Vinmonopolet, TS. 

I tråden har du fått endel tips til viner. 90% av dem får meg til å nærmest kaste opp. Søtt skvip. Noe som vi handlet inn som 17-/18-åringer når vi ville bli fulle fort uten at det smakte vondt. 

Altså: Dropp tipsene om viner du har fått i tråden. Marsj avsted til Vinmonopolet. Der kan 99% av de ansatte mye om vin (skriver 99%, fordi jeg en gang traff på 1 ansatt som var fullstendig på bærtur.....) 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har litt ulike viner hjemme. Ingen stor samling, men kanskje 3 forskjellige i hver "kategori" jeg vanligvis drikker, altså hvitvin, rødvin, musserende. Har gjerne øl også. Da kan jeg spørre gjestene hva de vil ha, og de har litt å velge i. 

Spør også på polet ja, der får du alltid gode tips og mye spennende du ikke hadde kjøpt ellers.

Anonymkode: 87d87...4d3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker ingen typer vin, hverken sprudlende eller flat eller rød eller blå.. Ikke prosecco heller.. MEN Andreola Dirupo Valdobbiadene Prosecco Superiore Brut (Copy paste) er skikkelig GOD!!!

Anonymkode: b81c5...ee6

AnonymBruker
Skrevet

Vin er jo en smakssak, så det er mye subjektivt, men jeg må si meg helt enig med de som stusser over forslagene i denne tråden. Jeg stiller meg imidlertid bak noen av dem:

Rødvin: Pinnevin er et godt forslag (synes jeg). Den er enkelt og god og passer til ganske mye, så du bommer sjelden fullstendig med den, og den er ikke grusomt dyr. Her er den

Når det gjelder hvitvin synes jeg Les Fumées Blanches er grei. Jeg synes også Paxis er en enkel, god hvitvin. 

Anonymkode: dae41...8d2

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spør på Vinmonopolet, TS. 

I tråden har du fått endel tips til viner. 90% av dem får meg til å nærmest kaste opp. Søtt skvip. Noe som vi handlet inn som 17-/18-åringer når vi ville bli fulle fort uten at det smakte vondt. 

Altså: Dropp tipsene om viner du har fått i tråden. Marsj avsted til Vinmonopolet. Der kan 99% av de ansatte mye om vin (skriver 99%, fordi jeg en gang traff på 1 ansatt som var fullstendig på bærtur.....) 

Enig. Tror folk at Blue Nun og Jacob's Creek er vin de fleste liker...? Ingen som er bikket 20 år og besitter et minimum av kjennskap til vin liker sånt skvip. Blir som å skulle servere en pizza alle gjester kan like, og så velger man Big One fra Kiwi... Den mer naturlige løsningen ville jo vært å stikke over gata til den italienske sjappa og kjøpe en pizza margherita. Ukomplisert, rimelig og lett å like, men med gode råvarer. Samme prinsipp gjelder for allround-vin. 

Støtter forslaget om å spørre på Vinmonopolet. De er dyktige, liker å bli spurt, og hva som finnes inne på polet den dagen kan variere. 

Anonymkode: ab63c...0fa

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker ingen typer vin, hverken sprudlende eller flat eller rød eller blå.. Ikke prosecco heller.. MEN Andreola Dirupo Valdobbiadene Prosecco Superiore Brut (Copy paste) er skikkelig GOD!!!

Anonymkode: b81c5...ee6

På 1.5.2020 den 13.15, Tuppeluri skrev:

Hvis dere ikke egentlig liker vin, hvorfor svarer dere i en sånn tråd da? :P 

Da kan dere jo like gjerne drikke brus eller saft når dere er på besøk. Regner med TS vil ha forslag til viner som faller greit i smak hos dem som er glad i vin. Ikke nødvendigvis noe fancy, men heller ikke skvip som bare "jeg liker egentlig ikke vin"-folk klarer å få ned (fordi det minner om brus...).

Anonymkode: ab63c...0fa

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Tenker du type lettdrikkelig vin man liksom ikke blir "mett" på med en gang? I så fall fikk jeg et super tips av en tilfeldig dame på vinmonopolet for noen uker siden! Forleden dag var jeg og kjøpte de fire siste flaskene av den også😅 

ChÆpelle Du Boiz! Fransk, gOooOd og billig "julebrus-rødvin" :jepp:

Takk for anbefalingen forresten, tilfeldig-tipser  :blomst:

Endret av Beeblebrox
Skrevet
På 29.4.2020 den 13.31, AnonymBruker skrev:

For meg som sliter med alkoholsmaken, så er de vinene med minst alkoholprosent de beste. Gjerne noe søt, som Martini Asti (musserende vin). Mange som kaller det teenåringskliss, men det er en vin jeg kan klare å få ned, men er ikke super godt.

Anonymkode: 53297...a1a

Vi har alle forskjellig smak, men jeg vil tørre å påstå at Martini Asti i aller høyeste grad ikke er en vin alle liker, og som er et godt valg til eventuelle gjester. 

M. Asti har et sukkerinnhold på 85 g/l mot 3-15 g/l i en vanlig hvit/rose. Ergo er denne ekstremt søt og personlig drikker jeg heller vann enn den vinen der. 

• Liker 11
Skrevet

Mange som svarer her ser ut til å gi svar basert på at det er gjestene som ikke liker vin. 

Gjestene liker vin, og Ts vil servere dem gode viner. Det er Ts selv som ikke drikker vin. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...