Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet selvsagt at det ikke finnes noen fasit på dette, men jeg spør likevel. Jeg drikker ikke selv, så er helt grønn på sånt. 

Ønsker noen flasker hvit-, rosé- og rødvin til å ha stående hvis jeg får besøk osv. Ønsker å kunne tilby et glass vin til andre selv om jeg ikke drikker det selv, nå som det er sommer er det jo mange som nyter et glass rosévin i solen feks. Så har noen tips til viner som er ‘’lettlikende’’? Noe de fleste liker kanskje, ikke noe alt for sært og spesielt? Og selvsagt helst ikke grusomt dyrt siden jeg ikke drikker det selv 😛 

Anonymkode: ba3c4...1db

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tariquet, fransk ganske rimelig nydelig  frisk hvitvin.  Den er i sjiktet mellom tørr og halvtørr og er 10,5 %.  Blir aldri lei av denne. 

Minuty er en nydelig litt dyrere rosèvin veldig mange liker.

Anonymkode: a586a...4af

AnonymBruker
Skrevet

Blue nun.. .

Anonymkode: ab36e...b64

AnonymBruker
Skrevet

Ripasso liker de fleste når det kommer til rødvin

Anonymkode: 8faa9...94e

• Liker 6
Skrevet

Her syns jeg 70% serverer "pinnevinen" 😂 Får den alltid i gave også selv om det ikke er en storfavoritt hos meg. Tror den heter zaccagnini eller noe sånn. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Billig hvitvin som er helt OK  f.eks Jacob Creeks, 70 kroner. Ellers så er det mange gode chardonnay hvlte.

Selv liker jeg ikke tyske hvite, men det er meg da.

De fleste rose synes jeg er gode.

Rødvin pleier jeg å kjøpe til bestemt mat, men du tenkte kanskje til mer kos?

Men hør med de som jobber på polet. De vet hva som det selges med av, så det er vel det folk flest liker.

Anonymkode: e2750...225

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Billig hvitvin som er helt OK  f.eks Jacob Creeks, 70 kroner. Ellers så er det mange gode chardonnay hvlte.

Selv liker jeg ikke tyske hvite, men det er meg da.

De fleste rose synes jeg er gode.

Rødvin pleier jeg å kjøpe til bestemt mat, men du tenkte kanskje til mer kos?

Men hør med de som jobber på polet. De vet hva som det selges med av, så det er vel det folk flest liker.

Anonymkode: e2750...225

70 kroner for 37,5 cl er ikke vel ikke blant de billigste.

Da blir min favoritt billigere per liter - Les fumées blanches til 126,90. Tror faktisk den må ha gått ned i pris.. Veldig god.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Chill Out synes jeg er god og lettdrikkelig rødvin på kartong.

Anonymkode: 40d78...37e

AnonymBruker
Skrevet

For meg som sliter med alkoholsmaken, så er de vinene med minst alkoholprosent de beste. Gjerne noe søt, som Martini Asti (musserende vin). Mange som kaller det teenåringskliss, men det er en vin jeg kan klare å få ned, men er ikke super godt.

Anonymkode: 53297...a1a

AnonymBruker
Skrevet

Falling Feather 😍

Og så syns jeg tyske hvitviner er god, men de er litt søte tror jeg? Sånn i forhold til mange andre viner. 

Av de som er nevnt over her kjenner jeg ikke igjen noen, utenom Jacobs Creek og den er ikke god syns jeg. Blue Nun er heller ikke noe god. 

Så det er like mange svar som det er de som har svart i denne tråden, så det kan muligens bli utfordrende å få tak i vin som "alle" liker. 

Anonymkode: 0d1b3...a8c

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Falling Feather 😍

Og så syns jeg tyske hvitviner er god, men de er litt søte tror jeg? Sånn i forhold til mange andre viner. 

Av de som er nevnt over her kjenner jeg ikke igjen noen, utenom Jacobs Creek og den er ikke god syns jeg. Blue Nun er heller ikke noe god. 

Så det er like mange svar som det er de som har svart i denne tråden, så det kan muligens bli utfordrende å få tak i vin som "alle" liker. 

Blue Nun skrev jeg som spøk,ingen som tok den😂Falling Feather vil jeg si er rødvinens Blue Nun.

Anonymkode: ab36e...b64

• Liker 17
Skrevet

Falling Feather er egentlig ikke så dum. En kjempefordel med den er at den er lav på histaminer, og er en av få røde viner jeg som pollenallergiker ikke blir tett i nesen av. 

To andre rødviner som er lettdrikkelige er Tommasi Graticcio Appasionato og Barone Montalto Passivento.

Av hvite viner, Tariquet som er nevnt over her er lett å like.

Rose: jeg elsker en som heter Ioppa Colline Novaresi ettelleranetmersomjegikkehusker 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Ullvott skrev:

Falling Feather er egentlig ikke så dum. En kjempefordel med den er at den er lav på histaminer, og er en av få røde viner jeg som pollenallergiker ikke blir tett i nesen av. 

To andre rødviner som er lettdrikkelige er Tommasi Graticcio Appasionato og Barone Montalto Passivento.

Av hvite viner, Tariquet som er nevnt over her er lett å like.

Rose: jeg elsker en som heter Ioppa Colline Novaresi ettelleranetmersomjegikkehusker 

Helt enig. Ikke vondt i hodet, ikke noe problem dagen etter. Og veldig lettdrikkelig. 

Tommasi er også veldig god. 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Og veldig lettdrikkelig. 

Viktig at man får den ned uten å skjære for mye grimaser. Husker vi diskuterte det samme rundt hva slags blandevann som passa best til heimbrenten da jeg var yngre også.

Anonymkode: fe44f...485

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Da Atle Antonsen skjelte ut Ørjan Burøe på sms så drakk han Chill Out :ler: 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Viktig at man får den ned uten å skjære for mye grimaser. Husker vi diskuterte det samme rundt hva slags blandevann som passa best til heimbrenten da jeg var yngre også.

Anonymkode: fe44f...485

Det handler nok mer om at enkelte typer vin er tilpasset spesifikk mat, og de fungerer ofte ikke spesielt bra som "kosevin" dersom man bare skal sitte å drikke.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror du skal slite litt med å finne noe "alle" liker. Råder deg til å spørre på Vinmonopolet. 

Anonymkode: 085f9...541

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns mye av anbefalingene du har fått i denne tråden er i kategorien skvip. Og det er en av ufordringene med vin, nemlig at det finnes så utrolig mye forskjellig, og det er vanskelig å finne en vin som oppfattes som univierselt god. Spør på polet hva som er populært, forklar ditt behov, sett prisklasse og la de komme med anbefalinger. Ikke kjøp kartong hvis du ikke drikker selv, det er bortkastede penger, en åpnet flaske holder heller ikke mange dagene. Folk flest liker rødvin med lite garvesyre, og hvitvin som ikke er for tørr. Personlig hadde jeg ikke likt å få tilbud alkohol og drikke den alene hos en jeg vet ikke drikker, så ikke føl at du må ha noe i hus. 

Anonymkode: e2c2a...585

• Liker 18
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

...Personlig hadde jeg ikke likt å få tilbud alkohol og drikke den alene hos en jeg vet ikke drikker, så ikke føl at du må ha noe i hus. 

Anonymkode: e2c2a...585

Her er jeg faktisk helt enig! Jeg syns vinen smaker bedre i selskap med andre vindrikkere (eventuelt HELT alene). :)

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...