Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er snart ferdig med en master innen økonomi ved UiO og ønsker såklart å gjøre karriere. Mange av mine medstudenter har en Linkedin-profil men jeg er litt usikker. Bør man ha det i dag? Eller er det teit? Får man ofte jobbtilbud der eller er det oppskrytt?

Anonymkode: 3c1cc...82f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg aner ikke. Slettet min i mars, men begynner i ny fast stilling om en måneds tid, så jeg får muligens få den opp igjen i revidert utgave.

AnonymBruker
Skrevet

Du burde ha det ja, jeg har ikke fått mange jobbtilbud gjennom LinkedIn, men det har vært en del arbeidsgivere som har spurt etter link til profilen min. Vet ikke om alle gjør sånt, men det er i alle fall vanlig innen mitt felt (IT).

Anonymkode: 8bb31...477

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig vanlig og forventet i bransjer som krever bruk av nettverk.

Ikke så nødvendig for veldig mange andre. 

Anonymkode: f4547...7f5

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du burde ha det ja, jeg har ikke fått mange jobbtilbud gjennom LinkedIn, men det har vært en del arbeidsgivere som har spurt etter link til profilen min. Vet ikke om alle gjør sånt, men det er i alle fall vanlig innen mitt felt (IT).

Anonymkode: 8bb31...477

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Veldig vanlig og forventet i bransjer som krever bruk av nettverk.

Ikke så nødvendig for veldig mange andre. 

Anonymkode: f4547...7f5

Dette. Med din utdannelse bør du være på LinkedIn. For lærere, sykepleiere og andre yrker med et veldig definert marked og kompetanse, er det mindre viktig. 

Hvorfor skulle det være teit?

Den holdningen bør du skrote til fordel for refleksjon som; tjener det et behov, har noen nytte av tilgang på jobbkandidater, har jeg nytte av at arbeidsgivere vet om at jeg finnes og har den kompetansen jeg har, har noen utbytte av faglige grupper og diskusjonsfora? 

Anonymkode: 84742...f2b

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er snart ferdig med en master innen økonomi ved UiO og ønsker såklart å gjøre karriere. Mange av mine medstudenter har en Linkedin-profil men jeg er litt usikker. Bør man ha det i dag? Eller er det teit? Får man ofte jobbtilbud der eller er det oppskrytt?

Anonymkode: 3c1cc...82f

Jeg stusset dog på at du snart har gått ferdig et masterstudie i økonomi og dere blant studentene aldri har snakket om LinkedIn. På BI er de jo nærmest sykelig opptatt av networking så.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er vanlig i det private markedet, i hvert fall i ditt fagfelt økonomi der nettverksbygging er viktig. Jeg skiftet yrkeskarriere så er mindre viktig for meg når jeg jobber i det offentlige. Men jeg har fortsatt Linkedin profilen min. 

Anonymkode: a9cf8...38a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

(Ikke spør utvekslern til Harvard 🤡)

Selv hater jeg det og har aldri brukt det, men for de som ikke har noe imot nettverksbygging og sosiale medier... hvorfor ikke? Det er veldig vanlig innenfor ditt felt med LinkedIn.

Anonymkode: 9112e...906

• Liker 1
Gjest Thoringen
Skrevet

Vil også legge til her at det er også et verktøy for følge med på hva som skjer i bransjen du jobber i. Det kan være aktuelt for noen. Jeg har også researcha potensielle samarbeidspartnere i linkedin.

Ellers har jeg blitt headhuntet gjennom linkedin og jeg vet at recruitere følger med på folk via linkedin (det er nærmest det første de sjekker ut). Igjen dette varierer fra bransje til bransje og vil sikkert ikke stemme for alle.

Nettworking er vel og bra men for meg er ikke linkedin den primære arenaen til dette, men heller "et system" for å organisere mitt profesjonelle nettverk. Drøssevis av BI studenter som vil connecte via linkedin er bare kleint.

Men jeg skal være ærlig og si deg at jeg tror ikke at du får mange tilbud sånt rett uten videre bare du kommer deg på linkedin helt ferskt ut fra skolen . Du må heller tenke på det som et research verktøy særlig siden glassdoor har ikke så mange norske bedrifter listet opp. F.eks hvis du skal sende inn jobbsøknader - du kan få deg et bilde av din potensielle arbeidsgiver ved å se hvem hos dem er på linkedin og hva slags profil har de (mange unge ledere med under 1 års erfaring i et firma som ble opprettet i 1990? Styr unna...).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er rekrutterer, og vil absolutt anbefale alle som ønsker å bygge nettverk eller følge med på jobbmarkedet å ha en LinkedIn-profil. Tidligere var det bare unge menn innen IT-bransjen som hadde profil, men nå har stort sett de fleste registrert seg. Nå er det ikke slik at jobbtilbudene kommer av seg selv, men den dagen du søker jobb kan du være helt sikker på at arbeidsgiver sjekker profilen din .. og det er mye bedre at han finner en profesjonell LinkedIn-profil, enn en Facebook/Instagram-profil med masse festbilder :) 

Sjekk dette tipset: https://jobb.randstad.no/jobbsokertips/ovrig/feil-pa-linkedin/

Anonymkode: 08370...a3a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...