Gå til innhold

Oppskrift på enkel aioli

Anbefalte innlegg

Gjest Gjestegjest
Skrevet

Hei.

Har noen en oppskrift på en aioli som er enkel å lage?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke vil lage den fra bunnen av så kan du forsøke en variant der du bruker majones og tilsetter presset hvitløk. Et annet og godt alternativ er 50/50 med lettrømme og majones samt hvitløk.

Gjest Gjestegjest
Skrevet
Hvis du ikke vil lage den fra bunnen av så kan du forsøke en variant der du bruker majones og tilsetter presset hvitløk. Et annet og godt alternativ er 50/50 med lettrømme og majones samt hvitløk.

Ja, den har jeg prøvd før..Men, det er vel egentlig ikke aioli det.. men, det er veldig godt..

Skrevet

Jeg bruker 2 eggeplommer, 1 liten teskje Colman sennepspulver (eller bruk den sennepen du liker), litt salt og pepper og presset hvitløk (2-3 fedd). Så bruker jeg en håndholdt mikser (ikke bruk foodprocessor, da blir den for tynn) mens jeg sper med ca 2,5 dl olje (jeg måler aldri, etterhvert ser du når den er mettet), først dråpevis og etterhvert i en tynn stråle. Jeg bruker ca 50/50 god olivenolje og en nøytral olje (jeg bruker maisolje). Bare olivenolje blir for skarp smak, ikke godt. Til slutt smaker jeg til med mer salt og pepper og en god skvett sitronsaft.

Skulle aïolien skille seg er det ingen katastrofe. Du kan først prøve å redde dem med litt sitronsaft. Skulle ikke det fungere har du en eggeplomme i en ny bolle så visper du gradvis inn den "ødelagte" aïolien og fortsetter deretter som vanlig med resten av oljen.

Skrevet

Aioli er kjempegodt - spesielt til grillmat.

Jeg har brukt denne oppskriften tidligere:

2 eggeplommer

3 store fedd hvitløk (presses)

4 ts sitronsaft

2,5 dl olivenolje

salt og pepper

Så piskes eggeplommene sammen med hvitløk og halvparten av sitronsaften (den skal være lett og litt kremete). Så tilsetter jeg olje på samme måte som Arkana gjør. Til slutt smaker jeg den til med resten av sitronsaften, salt og pepper.

Jeg synes forresten olivenolje gir en flott smak i aiolien!

En liten ting til slutt - noen som vet om det er mulig å lage aioli uten eggeplommer? Noe som kan være en god erstatning??

Skrevet

En liten ting til slutt - noen som vet om det er mulig å lage aioli uten eggeplommer? Noe som kan være en god erstatning??

God og god... Du kan lage majones/aïoli på samme måte med bare eggehvite, men det smaker ikke særlig godt.

• 6 måneder senere...
Skrevet

Jeg har prøvd å lage aioli nå, men synes smaken river litt for hardt i smaksløkene. Jeg så at Arkana pleier å bruke 50/50 oliven og vanlig matolje. Jeg doblet oppskriften og har ikke hatt i all olje enda. Kanskje jeg skal vente til i morgen å ha oppi soyaolje når jeg får kjøpt det? eller skal jeg fortsette med olivenoljen?

Jeg har hatt en del sitronsaft for å døyve smaken men synes ikke det hjalp spesielt...

Skrevet

Jeg ville nok ha ventet litt, for personlig synes jeg at kun olivenolje blir litt for skarp og spesiell smak. Men det er kun smak og behag. Jeg vet ikke om du har smakt hjemmelaget majones/aïoli før, men den smaker helt annerledes og mye sterkere enn kjøpt, så det er kanskje en litt uvant smak for deg. Eller kanskje du har hatt for mye hvitløk i? Bare ett fedd gir mye hvitløkssmak også, men blir ikke fullt så sterkt.

Skrevet

Jeg har bare smakt slik jeg har fått servert på restaurant... jeg venter jeg tror jeg... prøver med litt soyaolje istedet.

Takk arkana!

Skrevet

jeg prøvde meg på dobbel oppskrift, men den skilte seg da jeg hadde i den andre olja jeg kjøpte i dag (solsikkeolje). Jeg prøvde først litt sitronsaft, men det hjalp ikke. så prøvde jeg "nyeggeplommetriks" to ganger uten hell... Noen flere tips? Kjedelig å kaste bort en halv liter aioli....

Skrevet

Ny eggeplomme er vel det som fungerer best. Du må nok bare prøve det samme igjen, men være veldig tålmodig med oljen, så går det nok bra.

Skrevet
Ny eggeplomme er vel det som fungerer best. Du må nok bare prøve det samme igjen, men være veldig tålmodig med oljen, så går det nok bra.

Men skal jeg kaste den "mølja" jeg allerede har da eller kan jeg bruke den? Jeg syntes det aldri ble tykt liksom...

Skrevet

Du bruker den skilte aïolien om igjen. Du har altså en ny eggeplomme i en bolle, så visper du gradvis inn den ødelagte aïolien før du fortsetter med olje, først i små doser og så litt mer om gangen. Da blir den så tykk som den skal være. :)

Skrevet

Så først skal jeg vispe inn den ødelagte aiolien, og så enda mer olje?

Eller er jeg helt på bærtur nå??

Skrevet
Så først skal jeg vispe inn den ødelagte aiolien, og så enda mer olje?

Ja, det stemmer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...