Gå til innhold

Tips til en god barnehagevogn? Forvirret i dette havet av vogner!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen der ute som kan tipse/dele erfaringer rundt en god vogn å bruke i barnehagen?😊 

Skal hovedsaklig kun brukes til soving her hjemme og i barnehagen. Har ikke så mange kriterier, men kan nevne det jeg har i tankene at vognen bør ha. Vi har nå bugaboo fox så har kun erfaring med ergonomisk liggedel. 

- God ligge/sitte komfort. 
- Helst vendbar. 
- Pluss om den er god på litt forskjellig type underlag. Da tenker jeg grov asfalt og grus. 

Håper det er noen der ute som kan hjelpe en forvirret mamma på jakt etter vogn nr.2😊

Anonymkode: 3d889...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Brukt Simo el Emmaljunga Edge/Mondial. Det er romslige og stødige vogner

Anonymkode: 7151f...c67

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde en brio duovogn. Den er i samme gate som emmaljunga og simo som nevnt over. 

Anonymkode: 8bc21...e74

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jobber i barnehage og det verste er 3-hjulsvogner. De er utrolig brede og er ofte vanskelige å få dratt de frem mellom andre vogner. De er også ergonomisk ikke så bra for oss som jobber i barnehage, da de er lagd for å legge barnet oppi fra siden. Vognene står gjerne tett i tett og da må barnet legges oppi fra fremsiden. Og da gjør hjulet foran at det blir kronglete og tungt. 

Synes at det enkle ofte er det beste. En vogn med 4 hjul, gjerne en god solskjerm og gode seler. 

Endret av morgenkåpedyret
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde emmaljunga citycross, men usikker på hvilken modell den tilsvarer nå i 2020? (7 år siden). Men vil tro emmaljunga har noen gode, tilsvarende vogner, eventuelt har jeg sett at du får tak i de vognene på finn.

Fordelen var: forholdsvis lett vogn, vendbar liggedel. Store hjul fremme og bak. "liten", men likevel romslig og god til å kunne sove i med både yttertøy og vognpose/dyne/hva-enn-du-måtte-velge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er veldig fornøyd med emmaljunga edge, stor og romslig med god plass til vognpose 

Anonymkode: 14fd5...d36

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Emmaljunga Edge Duo. Jeg elsker den, men ser de negative sidene også. 

pro’s: den er stor og romslig, enkel å legge sammen, vendbar sittedel, har mange lure løsninger som integrert myggnetting eller valgfri lufting i bunnen feks, stødig og stabil å trille, låsbare fremhjul, justerbart håndtak (opp og ned, ikke ut/inn). Enkel å skaffe reserve-/ ekstradeler osv. Den har også ryggstøtte i bagdelen så man kan sette opp ryggen til litt større babyer, men som ikke er store nok for sittedelen. Den funksjonen elsker vi, da vi har en nysgjerrig liten tass som vil opp og se! 

con’s: den er tung, stor både i bilen og for lagring. Vi bruker ennå bagdelen, og jeg må ha bagen av understellet for å få den inn i min Golf stasjonsvogn på en fornuftig måte. Den er veldig tung å trille i bratte bakker, og uhamselig feks på små butikker. Tror ikke eg ville hatt en så stor vogn hvis jeg var avhengig av kollektivtransport feks. Heller ikke om jeg hadde hatt en mindre bil. Den har heller ikke montering for bilsete, da må man kjøpe adapter separat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min erfaring er at veldig mange velger en emmaljunga city cross, edge eller mondial, evt. Simo duo eller kombi spiller ingen rolle, sportsdelen er lik. Evt. Brio om du får tak i. 

Finnes så klart andre merker, viktigste er at den er stødig, romslig og enkel i bruk.

Vi har selv en edge med svingbare forhjul til vanlig bruksvogn, og en city cross som sovevogn, den skal være med til barnehagen til høsten. 

Sportsdelene er like og kan brukes om hverandre, romslig, kan legges flatt, vendbar, lange seler og god plass til pose. Pluss med integrert myggnetting og uv-beskyttelse på de nyere vognene. 

Anonymkode: 3f8dc...1dc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, boblevann skrev:

Jeg har Emmaljunga Edge Duo. Jeg elsker den, men ser de negative sidene også. 

pro’s: den er stor og romslig, enkel å legge sammen, vendbar sittedel, har mange lure løsninger som integrert myggnetting eller valgfri lufting i bunnen feks, stødig og stabil å trille, låsbare fremhjul, justerbart håndtak (opp og ned, ikke ut/inn). Enkel å skaffe reserve-/ ekstradeler osv. Den har også ryggstøtte i bagdelen så man kan sette opp ryggen til litt større babyer, men som ikke er store nok for sittedelen. Den funksjonen elsker vi, da vi har en nysgjerrig liten tass som vil opp og se! 

con’s: den er tung, stor både i bilen og for lagring. Vi bruker ennå bagdelen, og jeg må ha bagen av understellet for å få den inn i min Golf stasjonsvogn på en fornuftig måte. Den er veldig tung å trille i bratte bakker, og uhamselig feks på små butikker. Tror ikke eg ville hatt en så stor vogn hvis jeg var avhengig av kollektivtransport feks. Heller ikke om jeg hadde hatt en mindre bil. Den har heller ikke montering for bilsete, da må man kjøpe adapter separat. 

Vi har også Edge duo. Enig med dine beskrivelser! Må også legge til at jeg føler den er lun for babyen/barnet. De ligger godt nedi med kanter som dekker. Føler det er et must når det er vinter, vind og/eller fælt regnvær. God plass til vognpose. 
Ville hatt stor plass i bilen, ikke hatt særlig behov for kollektivtransport og ikke hatt trapp inn til hus/leilighet. Da vognen er tung og tar litt plass.

Men har man plass ville jeg absolutt kjøpt den :) Den er også romslig slik den kan brukes til «større» barn ved soving ute feks, hvis man går tur og barnet trenger å hvile bena. 

Vurderer TS to tette barn ville jeg vurdert super viking understellet (adapter utenom). Da kan man kjøpe ekstra sittedel/bag og bruke som søskenvogn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...