Gå til innhold

Oppblåst mage.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Den siste tiden har jeg slitt med oppblåst mage. Akkurat som om jeg har spist meg stapp mett og det ikke er plass til en dråpe til :)

Det rare er at jeg spiser veldig lite, siden jeg vil gå ned i vekt. Til frokost: bønner og korn. Midt på dagen tørket frukt og nøtter. Jeg spiser også mørk sjokolade. Til middag noe helt vanlig og det er på denne tiden jeg føler at magen blåser seg opp.

Jeg har en sitte stillende jobb. Har tenkt at jeg kanskje drikker for mye kaffe. Så nå drikker jeg nesten kun grønn te.

På kvelden er magen så oppblåst at jeg ikke orker å spise.

Noen som har en anelse om hvorfor jeg har det slik?

P.S Jeg går fint på do hver dag altså og ingen luft problemer heller, for den som måtte lure 😁

Anonymkode: 6ea78...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du har bakterier i tarmen som elsker oligosakkaridene (sukkerartene) i nesten alt du spiser (bønner, korn, mørk sjokolade, nøtter osv). Bakteriene har fest, og da produserer de mye gass. 

Så om du ikke fiser mye på dagtid, så fiser du mye på nettene.  

Men det er ikke farlig og gjør ingenting.  

Det er slik at vi har ulike bakterier i tarmen, noen har den typen du har, andre kan leve på ditt kosthold uten å produsere så mye gass.

Anonymkode: ed251...d38

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har bakterier i tarmen som elsker oligosakkaridene (sukkerartene) i nesten alt du spiser (bønner, korn, mørk sjokolade, nøtter osv). Bakteriene har fest, og da produserer de mye gass. 

Så om du ikke fiser mye på dagtid, så fiser du mye på nettene.  

Men det er ikke farlig og gjør ingenting.  

Det er slik at vi har ulike bakterier i tarmen, noen har den typen du har, andre kan leve på ditt kosthold uten å produsere så mye gass.

Anonymkode: ed251...d38

Tusen takk 😂

Det må da finnes noe man kan gjøre for å slippe en oppblåst mage som om jeg er gravid...

Logisk med aktivitet. Men det gjør jeg allerede før og etter jobb. Men det hjelper ikke. Finnes det noen legemidler eller kosttilskudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk 😂

Det må da finnes noe man kan gjøre for å slippe en oppblåst mage som om jeg er gravid...

Logisk med aktivitet. Men det gjør jeg allerede før og etter jobb. Men det hjelper ikke. Finnes det noen legemidler eller kosttilskudd?

Ville heller prøvd å gjort endringer i kostholdet for å finne ut hvilke matvarer du reagerer på. Drikker du mye drikke med kullsyre og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, pia mater said:

Ville heller prøvd å gjort endringer i kostholdet for å finne ut hvilke matvarer du reagerer på. Drikker du mye drikke med kullsyre og?

Hei.

Nei, jeg drikker mye vann og grønn te. Brød har jeg kuttet ut helt. 

Denne oppblåste magen kommer spesielt på ettermiddagen og kvelden. 

Bytte kosthold, men jeg vil jo gå ned i vekt. 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Nei, jeg drikker mye vann og grønn te. Brød har jeg kuttet ut helt. 

Denne oppblåste magen kommer spesielt på ettermiddagen og kvelden. 

Bytte kosthold, men jeg vil jo gå ned i vekt. 😕

https://www.kk.no/helse/derfor-blir-du-oppblast-og-far-luft-i-magen-pa-kvelden/70048413

Denne artikkelen forklarte det godt! Kan være noen matvarer du reagerer ekstra mye på som du kan kutte litt ned på. Bare å kutte ut noen og teste ut hva du tåler :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Just now, pia mater said:

https://www.kk.no/helse/derfor-blir-du-oppblast-og-far-luft-i-magen-pa-kvelden/70048413

Denne artikkelen forklarte det godt! Kan være noen matvarer du reagerer ekstra mye på som du kan kutte litt ned på. Bare å kutte ut noen og teste ut hva du tåler :) 

Tusen takk 🙂

Den ser veldig nyttig ut. Kanskje det virkelig er noe jeg ikke tåler. 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du lagt om mye av kostholdet for å gå ned i vekt? Noen ganger legger folk om et nesten fiberløst kosthold til et fiberfult kosthold og da blir det problemer. Om du spiste lite grønnsaker, bønner, tørket frukt og korn før, men har begynt å spise mye av det nå, da blir magen din veldig forvirret. Det er en veldig drastisk overgang. I så fall kan du forsøke kutte ned på fiber og øke mengden gradvis. Det kan også være en av matvarene du spiser nå som du ikke tåler. 

Anonymkode: ad1dd...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...