Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter lang tid i Koronoland, så trenger jeg kombinere aktivitet og sosialisering. Venninna mi som jeg deler leilighet med er bare vanskelig å få med på aktiviteter, og hun skylder mye på vekten. Jeg er relativt sprek, men ikke noen treningsfreak eller noe sånt, men jeg har lyst å legge opp til litt turer sammen. Jeg orker bare ikke gå alene, og siden jeg ikke har så mange andre rundt meg, så tenker jeg legge opp noe som også passer for henne. Som sagt, så har hun dårlig med kondis og defineres som en person med fedme. Jeg lurer på hva slags type turer og slikt som kan passe best for en person som har utfordringer ift høy kroppsvekt, (hun er ca 175 og 145kg). Har ungått presse henne til tur, og det er ikke ment som noe "snikslanking", men jeg trenger selskap, og jeg blir fort rastløs av å sitte hjemme.... er det bare dumt, kanskje? Setter pris på ærlige tilbakemeldinger, men ønsker at responsen er relevant til temaet og ikke annet. Også om du selv er overvektig om hva du ville tenkt om dette forslaget eller om du har erfaring med min situasjon.

Anonymkode: 6acf9...926

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

På forhånd takk 😊

AnonymBruker
Skrevet

På mitt tyngste veide jeg 127 kilo, og trivdes fremdeles med å gå turer. Sykling er også fint. Svømming er skånsomt for kroppen, men kanskje ikke så lett for henne å gå i svømmehallen. 

Anonymkode: 014b5...dcf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

På mitt tyngste veide jeg 127 kilo, og trivdes fremdeles med å gå turer. Sykling er også fint. Svømming er skånsomt for kroppen, men kanskje ikke så lett for henne å gå i svømmehallen. 

Anonymkode: 014b5...dcf

Hun har ingen problemer med å gå i offentligheten i badetøy. Hun har faktisk veldig god selvtillit. Men svømmehallen her er stengt nå da.

AnonymBruker
Skrevet

Beklager, men det jeg leser i ditt innlegg er jeg, jeg, jeg, jeg, jeg og jeg. Hadde hun villet bli med deg på trening så hadde hun gjort det. La henne være i fred og aktiviser deg selv alene. 

Anonymkode: fc602...242

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, men det jeg leser i ditt innlegg er jeg, jeg, jeg, jeg, jeg og jeg. Hadde hun villet bli med deg på trening så hadde hun gjort det. La henne være i fred og aktiviser deg selv alene. 

Sorry at jeg ikke deler hele livshistorien og vennskapet vårt her da, men jeg har gjort mye som hun har foreslått så langt. Både "Netflix and chill", spillkvelder og felles matlaging. Grunnen til at du leser "jeg, jeg jeg og jeg" er jo fordi jeg ønsker at vi skal gjøre noe jeg liker også sammen, og at jeg er lei av turer og slikt alene. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sorry at jeg ikke deler hele livshistorien og vennskapet vårt her da, men jeg har gjort mye som hun har foreslått så langt. Både "Netflix and chill", spillkvelder og felles matlaging. Grunnen til at du leser "jeg, jeg jeg og jeg" er jo fordi jeg ønsker at vi skal gjøre noe jeg liker også sammen, og at jeg er lei av turer og slikt alene. 

Ikke meningen å høres tverr ut her, men hun liker tydeligvis ikke, eller vil ikke, eller kan ikke tenke seg å trene. Hennes grunner får bli hennes egne. Det er bare det jeg forsøker å si. Finn på noe annet som du liker å kunne gjøre sammen med henne, som ikke er slik aktivitet?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Start med en kort og overkommelig gåtur i hennes tempo. Lokk med filmkveld etterpå  😛 La henne få være med å styre litt hvor dere skal gå, kanskje det kan hjelpe litt på. 

Anonymkode: 6f648...ba6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meningen å høres tverr ut her, men hun liker tydeligvis ikke, eller vil ikke, eller kan ikke tenke seg å trene. Hennes grunner får bli hennes egne. Det er bare det jeg forsøker å si. Finn på noe annet som du liker å kunne gjøre sammen med henne, som ikke er slik aktivitet?

Men det er ikke snakk om trening. Det er helt uaktuelt. Men gåturer og kanskje en eller annen form for aktivitet som kan virke overkommelig. Jeg ser bare etter andre tips.

AnonymBruker
Skrevet

Frisbee golf kan anbefales. Mange byer har baner. Alt du trenger er en frisbee. 

Anonymkode: 7dc9d...0b0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Badminton i parken, kjøp dere pilkast og rigg opp utenfor, gå tur, kjøp en ball, dra på fisketur, ta med en flaske vin og to glass og sett dere ved sjøen midt på lyse dagen før dere sykler småtipsy hjem igjen.

Anonymkode: d0be1...74e

• Liker 2
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Men det er ikke snakk om trening. Det er helt uaktuelt. Men gåturer og kanskje en eller annen form for aktivitet som kan virke overkommelig. Jeg ser bare etter andre tips.

Ikke hør på den der som skal prøve å gjøre dette til noe negativt. En kan bli veldig glad i turaktiviteter, selv om man ikke har prøvd særlig før. Det kan ofte være lurt å ha et mål og en motivasjon som lokkemiddel i starten. Finnes det et aboret? De er fantastiske om våren. En dagsturhytte? En høytliggende restaurant det ender i en kald pils? En folkesti? Småtopper med varde der en kan spise medbrakt og ta selfies med utsikt? Det blir fort en vane og et behov å ta små utflukter med en «belønning» i enden. Kjekt, sosialt og oppnåelig for alle. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er stor selv og savner god kondis. Jeg hadde lett blitt med på gåturer, hadde bare trengt en dytt for å komme ut døra innimellom. Har alene gått turer denne perioden.

tips: hvis hun liker å ta bilder f.eks ta med dere kamera ut og ta bilder på turen! Vanskelig å ville inn igjen da. 

Anonymkode: 9ed77...9e7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sykling er vektavlastende trening. Én på 145 kg vil ikke ha knær til å gå særlig langt.

Anonymkode: 47fe4...509

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du vet hva Netflix and chill betyr? 🙈😆

Anonymkode: 82995...f8b

• Liker 9
Skrevet

Så lenge hun har såpass høy vekt, så er det tvilsomt at hun orker å gå særlig på tur. Så du må nesten sette deg ned med henne og ta praten om at du ønsker å drive på med fysisk aktivitet i felleskap. At du er lei ditt eget selskap. Kommer hun med unnskyldninger om vekt, så får du rett og slett ta den vanskelige samtalen. Du må spørre rett ut om hun trives som fange av vekten på den måten. Spør hvorfor hun spiser mye. Kanskje er det alvorlige ting som ligger bak. Da får du se om det er nok med en venninne som støtter eller om fastlegen må henvise til psykolog/dps. 

Dersom dere klarer å komme dithen at hun blir med på aktiviteter, så foreslår jeg at dere går turer rundt i nabolaget først. Bare for at motivasjonen skal komme og kroppen ikke skal bli ille. For dersom hun har vært stillesittende lenge med den høye vekten, så tar det på å skulle ut på korte turer. Litt etter litt skal dere gå runden raskt. Etterhvert legger dere inn trening med strikk. Gjør det morsomt å trene. Latter og musikk hjelper alltid! :) Når formen er såpass god, starter turer i ulent terreng. Du kan være den som bærer sekken. Ta med god mat og drikke, finn dere en liten kolle og nyt livet! :) 

• Liker 3
Skrevet

Altså. Det kan jo faktisk være at hun... bare ikke vil?

Da jeg veide 166 kg klarte jeg uten problemer å gå 10 000 skritt om dagen og bodde i tillegg i 4. etg uten heis. Man er ikke nødvendigvis invalid selv om man er stor altså. 

Og dette er vel mange av de misoppfattelsene man møter som overvektig; folk stempler deg som at du ikke kan. Hva om man faktisk genuint ikke vil? Hva om man faktisk har egne meninger og ønsker, og ikke ønsker å bli med på alskens aktiviteter?

Hva med å legge vekk fokuset fra deg og heller over til henne/vi? Og respektér henne som det selvstendige individet hun faktisk er. 

Så kan det være hun ikke orker, men la henne nå bestemme selv. Det er strengt tatt ikke hennes oppgave å aktivisere deg ts. Jeg hadde fått fnatt av deg ts, selv nå som jeg er over 80 kg lettere.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig kommentar mtp på at ts bare ønsker å få med venninnen på noe. Fatter ikke at du klarer å få det til å bli negativt.

Anonymkode: f231f...cf2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter lang tid i Koronoland, så trenger jeg kombinere aktivitet og sosialisering. Venninna mi som jeg deler leilighet med er bare vanskelig å få med på aktiviteter, og hun skylder mye på vekten. Jeg er relativt sprek, men ikke noen treningsfreak eller noe sånt, men jeg har lyst å legge opp til litt turer sammen. Jeg orker bare ikke gå alene, og siden jeg ikke har så mange andre rundt meg, så tenker jeg legge opp noe som også passer for henne. Som sagt, så har hun dårlig med kondis og defineres som en person med fedme. Jeg lurer på hva slags type turer og slikt som kan passe best for en person som har utfordringer ift høy kroppsvekt, (hun er ca 175 og 145kg). Har ungått presse henne til tur, og det er ikke ment som noe "snikslanking", men jeg trenger selskap, og jeg blir fort rastløs av å sitte hjemme.... er det bare dumt, kanskje? Setter pris på ærlige tilbakemeldinger, men ønsker at responsen er relevant til temaet og ikke annet. Også om du selv er overvektig om hva du ville tenkt om dette forslaget eller om du har erfaring med min situasjon.

Synes det er et bra tiltak av deg- I tillegg til at du får litt selskap så kan dette være med på å øke livskvaliteten til venninnen din betraktelig.

Jeg tenker at du må finne på aktiviteter som er lystbetont og du har allerede fått noen gode forslag. Legg lista lavt til å begynne med. Dersom hun vet at hun må slite og svette så er sjansen stor for at hun ikke blir med gang nummer to. En eller annen belønning underveis kan virke motiverende. Og la aktiviteten være morsom om mulig. Det er nevnt badminton og freesbee. Kan slenge på crocket, minigolf (om det er i nærheten) etc.

Tenk ikke på dette som slanking. Til det er regulering  av det man spiser veldig mye mer effektivt.

Anonymkode: f231f...cf2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...