Silva Pluvialis Skrevet 29. april 2020 #21 Skrevet 29. april 2020 Jeg blir noen ganger også dårlig av å drikke kaffi. Urolig og nervøs.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #22 Skrevet 29. april 2020 Får sterk angst både med hjertebank og vonde tanker av energidrikker. Helt merkelig hvor fort også, dagen er ødelagt om jeg drikker det. Anonymkode: c1434...d4a
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #23 Skrevet 29. april 2020 Kaffe /koffein har en halveringstid på fem timer, men hos noen tar det bare 1 til 1,5 timer. Jeg er en av de som blir søvnløs og får uro av kaffe. Det er trist siden jeg elsker kaffe, men det er noe jeg kan leve med. https://forskning.no/svangerskap-spor-en-forsker-sovn/spor-en-forsker-hvor-lenge-virker-koffein/397820 En halveringstid på fem timer er gjennomsnittet i befolkningen. Men hos noen kan halveringstiden av koffeinet være så kort som en og en halv time. Hos de som har en langsom nedbryting kan halveringstiden være på opp til ti timer. Dersom man da drikker en kopp kaffe klokken tolv på formiddagen kan man få problemer med å sove dersom man legger seg i ti-ellevetiden på kvelden. De har da så mye koffein i kroppen at det er vanskelig å få sove på grunn av den oppkvikkende effekten. Anonymkode: 2a962...c02 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #24 Skrevet 29. april 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Er dessverre plaget av og på med isolasjonsangst og etter man drikker kaffe blir angsten forsterket og man blir mer urolig i kroppen. Det kan av og til vare til det er ute av systemet igjen. Ikke alltid det skjer men ofte. Elsker kaffe og vil ikke slutte å drikke det. Andre med lignende erfaring? Og noen med angst over tid som har noen råd om hvordan bli kvitt angsten?Har lett for å unngå ting som fører til angst osv og det gjør det bare verre og er en ond sirkel. Vil ikke ta medisin. Kan man bli kvitt angst over flere år ved kun å bruke eksponeringsterapi? På forhånd takk for svar og råd😊 Ts Anonymkode: 01359...d8a Når jeg hadde angst og i hvert fall på det verste var det mange ting som kunne forsterke angsten. Kaffe var en av de. Tror aldri jeg kuttet kaffe allikevel. I tillegg var negative opplevelser, filmer, TV og nyheter forsterkende. Vil anbefale deg å forsøke å eksponere deg mest mulig for positive ting i livet ditt. Se morsomme serier, hør på rolig og fin musikk, mediter, gå lange turer i naturen, vær sammen med personer som gjør deg glad, osv. En annen ting som trigget angsten min var alkohol. Jeg er i dag 100 % frisk og tar ingen medisiner, men det tok litt tid å bli helt frisk. For min del var det tingene over som hjalp og at jeg tok tiden til hjelp. Jeg eksponerte meg også for ubehagelige situasjoner som kunne trigge angsten. Til slutt ble det mer og mer lys i livet mitt og mindre og mindre angst. Med tanke på medisin er det kanskje vanskelig å anbefale ting som kan være vanedannende, men jeg brukte sobril og fikk god hjelp av det. Gjorde at jeg slappet av, sov og taklet angsten helt fint. Men jeg brukte det sjeldent mer enn maksimalt 1 tablett annenhver dag. Lykke til og god 'bedring'! Anonymkode: 120f1...e9b 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #25 Skrevet 29. april 2020 Glemte å si at jeg tror et sunt kosthold og høye doser omega 3 (tror det har vært forsket på) også kan hjelpe deg. Det gjorde i hvert fall jeg og det er jo uansett sunt. Jeg forsøkte også å være positiv og snill med meg selv. Også viktig Anonymkode: 120f1...e9b 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #26 Skrevet 29. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når jeg hadde angst og i hvert fall på det verste var det mange ting som kunne forsterke angsten. Kaffe var en av de. Tror aldri jeg kuttet kaffe allikevel. I tillegg var negative opplevelser, filmer, TV og nyheter forsterkende. Vil anbefale deg å forsøke å eksponere deg mest mulig for positive ting i livet ditt. Se morsomme serier, hør på rolig og fin musikk, mediter, gå lange turer i naturen, vær sammen med personer som gjør deg glad, osv. En annen ting som trigget angsten min var alkohol. Jeg er i dag 100 % frisk og tar ingen medisiner, men det tok litt tid å bli helt frisk. For min del var det tingene over som hjalp og at jeg tok tiden til hjelp. Jeg eksponerte meg også for ubehagelige situasjoner som kunne trigge angsten. Til slutt ble det mer og mer lys i livet mitt og mindre og mindre angst. Med tanke på medisin er det kanskje vanskelig å anbefale ting som kan være vanedannende, men jeg brukte sobril og fikk god hjelp av det. Gjorde at jeg slappet av, sov og taklet angsten helt fint. Men jeg brukte det sjeldent mer enn maksimalt 1 tablett annenhver dag. Lykke til og god 'bedring'! Anonymkode: 120f1...e9b Bra at du blei bra igjen. 🙂 Jeg vil ikke bruke medisin. Men må utfordre mer det som trigger angsten. Ellers takk for gode råd😊 Ts Anonymkode: 01359...d8a
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #27 Skrevet 29. april 2020 Jeg sluttet helt med kaffe pga. angst og hjertebank. Drikker koffeinfri en sjelden gang. Finnes mange andre varme drikker man kan kose seg med til frokost og utover dagen. Her går det mest i te. Hodepinen går jo over. Du kommer ikke til å ha hodepine resten av livet hvis du slutter å drikke kaffe. Det var en overgang, jeg fikk ganske dårlig humør mens det stod på. Men man går gjennom det én gang - og så er man ferdig med det for alltid. Anonymkode: 0e6ed...b9c
Ugle83 Skrevet 29. april 2020 #28 Skrevet 29. april 2020 Jeg har fått panikkangst et par ganger etter å ha drukket kaffe. Dette er lenge siden nå, men jeg passer på å ikke drikke mye kaffe i stressende perioder.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #29 Skrevet 29. april 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sluttet helt med kaffe pga. angst og hjertebank. Drikker koffeinfri en sjelden gang. Finnes mange andre varme drikker man kan kose seg med til frokost og utover dagen. Her går det mest i te. Hodepinen går jo over. Du kommer ikke til å ha hodepine resten av livet hvis du slutter å drikke kaffe. Det var en overgang, jeg fikk ganske dårlig humør mens det stod på. Men man går gjennom det én gang - og så er man ferdig med det for alltid. Anonymkode: 0e6ed...b9c Tror ikke jeg vil slutte helt med kaffe. Ts Anonymkode: 01359...d8a
Durinur Skrevet 30. april 2020 #31 Skrevet 30. april 2020 Det er ganske vanlig å få forsterket angst eller bli nervøs om man få i seg mye kaffe. Jeg kan anbefale deg å trappe ned, eller rett og slett slutte helt med kaffe om dette er noe som plager deg. Det er ikke så vanskelig å slutte med kaffe som mange kanskje skulle tro.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #32 Skrevet 30. april 2020 2 timer siden, Durinur skrev: Det er ganske vanlig å få forsterket angst eller bli nervøs om man få i seg mye kaffe. Jeg kan anbefale deg å trappe ned, eller rett og slett slutte helt med kaffe om dette er noe som plager deg. Det er ikke så vanskelig å slutte med kaffe som mange kanskje skulle tro. Skal ikke slutte. Anonymkode: 01359...d8a
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #33 Skrevet 30. april 2020 På 28.4.2020 den 18.08, AnonymBruker skrev: Hei Når jeg hadde det ille før så reagerte jeg sterkt på kaffe. Det finnes koffeinfri og jeg ville ha prøvd det. Er jo ikke det samme, men du blir vandt med det. Du trenger ikke gå på medisin for å bli frisk. For noen er det en redning, for andre fungerer det ikke så godt, og tilsist de som opplever for mye bivirkninger. Jeg hadde så mye angst at fastlegen åpnet opp for å søke uføretrygd. Da våknet jeg, det ville jeg virkelig ikke. Fra da gjorde jeg abselutt alt som gjorde meg redd. Ble jeg invitert til noe som jeg egentlig ikke hadde lyst til (eks det var uinteressant konsert ect) så dro jeg okke som for å trene. Utrolig iriterebde til tider og veldig slitsomt, men det hjelper. Var ikke gjort på et par uker men tok noen år. Det ble bedre, selv om det gar vært noen «tilbakefall». Men totalt sett har jeg gått fra å være helt i kjelleren til utdannelse, mann og barn i dag, dvs jeg fikk det livet jeg ønsket meg (ikke alle ønsker seg disse tingene). Jeg følte det at uansett hvor mye angs jeg hadde, så var det min egen stemme inni meg som viste hva som var rett. Med årene klarte jeg å følge denne stemmen og den ble sterkere. Og det er nettop denne stemmen som fikk meg gjennom alt vondt. Stol på deg selv! Dette greier du:) Anonymkode: 05693...9b3 Ts her. Hatt endel angst her også siste 5-6 årene. Litt av og på. Bra noen perioder,verre andre. Veit faktisk ikke om det kan være kaffe som gjør den sterkere til tider eller om det er pga lang isolasjon pga ute av arbeidslivet en lang periode og lite rundt andre enn foreldre og søsken. Har ikke møtt venninner på et par år,har unngått de pga livssituasjon og noen skader på fortenner og ikke kommet meg til tannlegen og fått fikset skadene pga angst og skam. Fastlegen min har ikke nevnt noe om uføretrygd men mine foreldre snakker om det ift bedre økonomi osv,men jeg vil virkelig ikke det,det blir nok aap men da må jeg ha tiltak som trening når treningssenteret åpner igjen eller noe annet som tilnærmer en arbeidslivet. Har utdanning fra tidligere,bachelor og noen årsstudium og enkelt emner. Føler jeg har «sittet på gjerde» altfor mange år og sett årene fare forbi uten å kommet meg videre i livet. Nesten alle venninner fra oppveksten har mann/samboer og/eller to eller tre barn. Føler jeg henger slik etter,og tiden renner snart ut for å få barn,noe man ønsker sårt. I hvertfall et. Og vil finne en bra mann,men angsten ødelegger for det også når det kommer til stykket,for det er lettere å trekke seg enn å møte potensielle. Er så jævlig lei av at angsten skal stoppe alt. Prøver å utfordre angsten av og til,men faller ofte tilbake i gamle mønster,noe man er dritt lei av. Vil ha varig framgang. Kan man ikke klare det på under år? Tenker å kanskje prøve å kutte ned til kaffe kun en gang per dag og se om det kan ha noen effekt på angsten. Anonymkode: 01359...d8a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå