AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #1 Skrevet 28. april 2020 Er dessverre plaget av og på med isolasjonsangst og etter man drikker kaffe blir angsten forsterket og man blir mer urolig i kroppen. Det kan av og til vare til det er ute av systemet igjen. Ikke alltid det skjer men ofte. Elsker kaffe og vil ikke slutte å drikke det. Andre med lignende erfaring? Og noen med angst over tid som har noen råd om hvordan bli kvitt angsten?Har lett for å unngå ting som fører til angst osv og det gjør det bare verre og er en ond sirkel. Vil ikke ta medisin. Kan man bli kvitt angst over flere år ved kun å bruke eksponeringsterapi? På forhånd takk for svar og råd😊 Ts Anonymkode: 01359...d8a
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #2 Skrevet 28. april 2020 Kaffe hjelper ikke på de fysiske kroppssymptomene ved angst, nei. Pleier ikke drikke kaffe de dagene jeg er som værst. Anonymkode: 90c89...d02
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #3 Skrevet 28. april 2020 Hei Når jeg hadde det ille før så reagerte jeg sterkt på kaffe. Det finnes koffeinfri og jeg ville ha prøvd det. Er jo ikke det samme, men du blir vandt med det. Du trenger ikke gå på medisin for å bli frisk. For noen er det en redning, for andre fungerer det ikke så godt, og tilsist de som opplever for mye bivirkninger. Jeg hadde så mye angst at fastlegen åpnet opp for å søke uføretrygd. Da våknet jeg, det ville jeg virkelig ikke. Fra da gjorde jeg abselutt alt som gjorde meg redd. Ble jeg invitert til noe som jeg egentlig ikke hadde lyst til (eks det var uinteressant konsert ect) så dro jeg okke som for å trene. Utrolig iriterebde til tider og veldig slitsomt, men det hjelper. Var ikke gjort på et par uker men tok noen år. Det ble bedre, selv om det gar vært noen «tilbakefall». Men totalt sett har jeg gått fra å være helt i kjelleren til utdannelse, mann og barn i dag, dvs jeg fikk det livet jeg ønsket meg (ikke alle ønsker seg disse tingene). Jeg følte det at uansett hvor mye angs jeg hadde, så var det min egen stemme inni meg som viste hva som var rett. Med årene klarte jeg å følge denne stemmen og den ble sterkere. Og det er nettop denne stemmen som fikk meg gjennom alt vondt. Stol på deg selv! Dette greier du:) Anonymkode: 05693...9b3 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #4 Skrevet 28. april 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kaffe hjelper ikke på de fysiske kroppssymptomene ved angst, nei. Pleier ikke drikke kaffe de dagene jeg er som værst. Anonymkode: 90c89...d02 Ts her. Kan ha null angst til å få det av å drikke kaffe. Har drukket det fast i 14 år. Men uroen har kommet de seneste åra. Drikker 1-2 kopper på morgen/dagtid og 1-2 litt etter middag/tidlig kveld. Hvis jeg ikke drikker kaffe en dag får man hodepine. Som jeg har forstått er fordi kroppen har blitt vant med å få kaffe fast daglig og noe med blodstrømmen i hjernen?(Husker ikke helt forklaringen) Anonymkode: 01359...d8a 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #5 Skrevet 28. april 2020 Ja, kaffe for meg øker pulsen, og den er jo ofte høy ved angst. Men, både fordi jeg er så glad i kaffe, og fordi jeg ikke vil la angsten vinne, så drikker jeg koppen min og prøver å kose meg. Jeg drikker kanskje litt mindre når jeg har angst (da jeg allerede er litt ovenpå), men jeg dropper det ikke fordi jeg kjenner på angst. Mitt beste tips er å bevege seg. Fokus på noe annet. Enten gå tur og telle ting du ser, eller rydde/vaske hjemme. Jeg fikk en del angst tidligere i år som heldigvis har gått bort. Hvorfor vet jeg ikke, men jeg har prøvd veldig å ikke gi den plass og ikke slutte med ting fordi jeg er redd for å få angst. Anonymkode: 010e3...11f 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #6 Skrevet 28. april 2020 Ja, koffein øker angst. Anonymkode: 1ffae...7a7
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #7 Skrevet 28. april 2020 Jeg prøver å kutte ned i perioder med mye angst. Evt. så tar jeg bare én vanlig kopp og drikker koffeinfri hvis jeg "må" ha kaffe senere på dagen. Anonymkode: 04398...23f 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #8 Skrevet 28. april 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg prøver å kutte ned i perioder med mye angst. Evt. så tar jeg bare én vanlig kopp og drikker koffeinfri hvis jeg "må" ha kaffe senere på dagen. Anonymkode: 04398...23f Har som regel ikke angst hele tiden,men ofte før jeg skal noe som utløser angsten pga ting som man ikke gjør regelmessig Om jeg har drukket kaffe før det kan angsten bli ekstra sterk. Av og til kan en få uro i kroppen en liten stund etter kaffeen er drukket om man bare er hjemme. Veldig irriterende,men ønsker ikke slutte å drikke det. Må vel bare finne en løsning. Ts Anonymkode: 01359...d8a
Spiteful Skrevet 28. april 2020 #9 Skrevet 28. april 2020 Jeg har opplevd det samme. Lærte å drikke kaffe med melk og sukker (elsker iskaffe også) i sommer, på sommerjobben. Da høsten kom slet jeg med en del personlige ting, og plutselig var jeg et vrak hver eneste gang jeg var på jobb. Jeg innså at kaffen jeg drakk var årsaken. Jeg kunne gå fra ingen uro til 100% uro ila en time pga. kaffe. I senere tid har det ført til at jeg er urolig hver eneste vakt jeg har på jobben. Har dessverre ingen tips, men jeg føler med deg. Det er helt forferdelig.
Heisenberg Skrevet 28. april 2020 #10 Skrevet 28. april 2020 Det er koffeinet i kaffen som utløser det. Enkleste løsningen er å bytte til koffeinfri. Ikke det samme men strengt tatt bedre enn angst. 3
Husfruen89 Skrevet 28. april 2020 #11 Skrevet 28. april 2020 Jeg måtte gå over til nescafe gull, den kan jeg drikke uten problem og smaker godt. Vet ikke hvor mye/lite koffein det er i den, men jeg kan ikke drikke traktekaffe eller bønner fordi den øker angsten. Kan ta max to kopper om jeg er på besøk..
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #12 Skrevet 28. april 2020 Drikk uten koffein. Det stresser hjerte og øker pulsen mer hvis du er stresset Anonymkode: 5381e...53e 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #13 Skrevet 28. april 2020 2 timer siden, Heisenberg skrev: Det er koffeinet i kaffen som utløser det. Enkleste løsningen er å bytte til koffeinfri. Ikke det samme men strengt tatt bedre enn angst. Ts her. Ja,det et synd det. Siste to-tre åra man har blitt urolig av kaffen. Hadde det ikke før det tror jeg. Drakk noen år med melk i,men syns ikke det er like godt. Har også bemerket meg at Ali kaffe og Friele er de som gir mest uro/angst etter jeg har drukket de. Evergood gir ikke så mye uro etc,mener jeg. Heller ikke Kjeldsberg eller hva den heter,den gule de selger på Rema.Den drakk jeg mye tidligere år da jeg bodde nært Rema. Anonymkode: 01359...d8a
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #14 Skrevet 28. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Drikk uten koffein. Det stresser hjerte og øker pulsen mer hvis du er stresset Anonymkode: 5381e...53e Har helst lyst å slippe det. Du har nok et poeng i det,men får prøve ut noen og hva slags type som gir minst uro. Ts Anonymkode: 01359...d8a
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #15 Skrevet 29. april 2020 3 timer siden, Spiteful skrev: Jeg har opplevd det samme. Lærte å drikke kaffe med melk og sukker (elsker iskaffe også) i sommer, på sommerjobben. Da høsten kom slet jeg med en del personlige ting, og plutselig var jeg et vrak hver eneste gang jeg var på jobb. Jeg innså at kaffen jeg drakk var årsaken. Jeg kunne gå fra ingen uro til 100% uro ila en time pga. kaffe. I senere tid har det ført til at jeg er urolig hver eneste vakt jeg har på jobben. Har dessverre ingen tips, men jeg føler med deg. Det er helt forferdelig. Takk ☺️ Utrolig kjipt du hadde det slik. Håper det går bedre nå🤗 Kuttet du ut kaffe helt? Ts Anonymkode: 01359...d8a
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #16 Skrevet 29. april 2020 Jepp, all koffein gir meg skikkelig angst/øker angstfølelsen. Jeg har sluttet helt med alt som inneholder koffein. Anonymkode: 355ea...d38 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #17 Skrevet 29. april 2020 2 timer siden, Husfruen89 skrev: Jeg måtte gå over til nescafe gull, den kan jeg drikke uten problem og smaker godt. Vet ikke hvor mye/lite koffein det er i den, men jeg kan ikke drikke traktekaffe eller bønner fordi den øker angsten. Kan ta max to kopper om jeg er på besøk.. Nescafé er god ja,men får litt halsbrann av den😣 Tror jeg har funnet ut at det er Ali kaffe som gir mest angst og uro. Har vært borte på besøk siste uken og det har visst vært Ali kaffe som har vært i kaffeboksen,så det forklarer uroen og angsten siste dagene. Jeg sluttet å kjøpe den i eget hushold for to år siden,da jeg fant ut at den ga meg denne ubehagelige uroen og økt angst. Ts Anonymkode: 01359...d8a
Gjest Aniita Skrevet 29. april 2020 #18 Skrevet 29. april 2020 Ali kaffe har jeg også merket er verstingen på meg. Blir "besatt" av frykt og tankespinn og holder meg våken hele natta. Kaffe er sånn på meg at noen dager gjør det meg ingenting å bøtte ned, mens andre dager tåler jeg ikke en kopp engang. Har sluttet å drikke kaffe i perioder, men erstattet det med te og koffeinfri, som forresten smaker nydelig, og da har det vært som å komme ut av en tåke. Føler meg mye roligere, gladere, sover hundre ganger bedre. Og på grunn av det har jeg det mye bedre i hverdagen, når det gjelder mye. Eksponeringsterapi kan hjelpe hvis du gjør det nok. Men selv om det blir bra igjen i perioder, betyr det ikke at det ikke vil dukke opp igjen og man er tilbake til der man begynte. Hvis kaffedrikking plager deg sånn hver dag, tror jeg at det er best for deg å slutte. Jeg opplever aldri noen problemer med det. Det kan være mye psykisk. Hvis man blir litt trøtt fordi man ikke får i seg det sterke kruttet, er det bedre å være litt trøtt og føle seg rolig og avslappet, enn å bli hypervåken og nervøs hvis man bestemmer seg for å ta den koppen. Lytt til deg selv og kroppen din. Den vet best
HalldirV2 Skrevet 29. april 2020 #19 Skrevet 29. april 2020 Jeg har ikke peiling på dette egentlig, men vil komme med et postulat. Kan det være fordi kaffe øker hjerterytmen din? Økt hjertefrekvens er vel gjerne et typisk angstsymptom som i sin tur kan eskalerer angsten ytterligere. Kanskje kroppen din på automatikk "gjenkjenner" dette som angst, og da fremprovoserer en agngstreaksjon i deg. Prøv koffeinfri? 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #20 Skrevet 29. april 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk ☺️ Utrolig kjipt du hadde det slik. Håper det går bedre nå🤗 Kuttet du ut kaffe helt? Ts Anonymkode: 01359...d8a Har kuttet det helt ut, ja. Har prøvd meg en gang iblant, men blir bare dårlig. Anonymkode: 601c6...a4e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå