Gå til innhold

Forskyve ferien til fordel for kollega med barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Forventes det virkelig at single og barnfrie skal måtte forskyve sommerferien sin slik at det skal passe for kollegaen som har barn og familie?

Anonymkode: d44eb...2f9

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mange mennesker som tenker det men det er bare å gi beng i. Først til mølla på å sette seg opp og noen steder bytter man på år. Jeg for eksempel er single oppi 40-årene og skal jeg ha noen å reise sammen så er det småbarnsfamilie. Derfor har jeg 2 ukers ferie når det er fellesferie. 

Anonymkode: 24a4d...34c

• Liker 8
Gjest Dævendøtte
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forventes det virkelig at single og barnfrie skal måtte forskyve sommerferien sin slik at det skal passe for kollegaen som har barn og familie?

Tja, selv legger jeg til rette for at den kollegaen med små barn i firmaet får ferie som passer best for dem. Spørs også hva som er planlagt og booket. Er i hvert fall ikke vanskelig for å være vanskelig. 

Skrevet

Det forventes vel ingenting, men for å være litt hyggelig mot kollegaen din så kan du jo gjøre det.. Her er barnehagen stengt i 3 uker og da er det veldig kjedelig om fireåringen må være alene fordi noen uten barn absolutt må ha ferie de ukene! 

• Liker 15
Skrevet

Det tror jeg ikke forventes. Der jeg har jobbet til nå har alle kommet med ønsker og så har det bare løst seg. Men jeg har aldri ferie i felles ferien uansett, så har ikke fulgt så nøye med;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt for at de med små barn skal kunne ha litt mer valg av ferie.

MEN å forlange at jeg skal endre ferien min etter at jeg ba om ferie de samme ukene som samboeren min har (han får ikke velge) for flere mnd siden, og får beskjed om at det var første man til mølla, og de som ikke har svart innen 1 mars må ta det de får. Og nå så ble det stor diskusjon og sjefen forlanger at jeg skifter ferie uke med en dame med barn, som på fredag finner ut at hun trenger de ukene jeg har. Jeg er så sint! Jeg får 1 uke sammen med min samboer, og vi har booket oss 3 uker i en hytte.. 😑😑😑

Hadde hun sagt fra før så kunne jeg vært mer forståelse full, men dette er over grensen min, og jeg kommer til å stå for de ukene jeg vil ha! 

Anonymkode: e7452...5ce

• Liker 49
AnonymBruker
Skrevet

Generelt foretrekker jeg å ta ferie utenom fellesferier. 1) det er rolig på jobb 2) det er mye rimeligere å reise på andre tidspunkt 3) man slipper skrik og skrål på flyet. 

Men enkelt sagt - betyr de tre ukene om sommeren nok får du legge inn det ønsket i utgangspunktet, og så tidlig som mulig. Ikke komme i siste liten. Alt for mange slike... Så har jeg allerede fått bekreftet ferie, og andre ønsker perioden, så bytter jeg selvfølgelig ikke. 

Anonymkode: 1ea34...06a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det kan ikke forventes. Gode kollegaer prøver vel imidlertid å ta hensyn til hverandre i den grad de kan? 

Jeg har jobbet jula 4 år på rad. "Mine" annethvert år og en kollega sine annethvert år, sånn at han har hatt mulighet til å dra til sin familie i et annet land og feire jul. 

Til gjengjeld har han stilt opp og gjort det lettere for meg å få fri fellesferieukene barnehagen har stengt. 

Julebord interesserer meg lite siden jeg ikke drikker alkohol, så da jobber jeg, og får fri en annen dag når jeg skal noe moro. 

Men nei, ingen kan kreve eller forvente det av deg. 

Anonymkode: 8c0a1...b60

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det jo i utgangspunktet slik at arbeidsgiver har styringsrett når det kommer til ferie, så ja, arbeidsgiver kan velge å gi ferie til de med barn når barnehagen er stengt.

Anonymkode: 69b97...ab9

• Liker 5
Skrevet
12 minutter siden, Marie1987 skrev:

Det forventes vel ingenting, men for å være litt hyggelig mot kollegaen din så kan du jo gjøre det.. Her er barnehagen stengt i 3 uker og da er det veldig kjedelig om fireåringen må være alene fordi noen uten barn absolutt må ha ferie de ukene! 

Man kan ha grunner til å ønske ferie i de ukene selv om man ikke har barn. 
Hadde du sagt til meg at ungen din gående alene fordi jeg ikke forskjøv ferien min for deg, så hadde jeg svart at da må jeg ringe barnevernet for du trenger åpenbart hjelp til å organisere hverdagen, noe som går ut over barnet ditt.

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Er barnehagen/ sfo stengt så kan man ikke gå på jobb, uansett hva folk måtte mene om det. Man er lovpålagt å ta seg av barna sine.

Hvorfor ta ferie i fellesferien om man ikke må? Det er jo mye billigere utenom

Anonymkode: c5a25...ee8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt at du ikke vil bytte når det er fordi en plutselig finner ut etter fristen at hun må ha de ukene. Hadde vel vært en annen sak om du hadde blitt spurt høflig tidligere? Tenker at om man selv har glemt å si fra så skal man ha en veldig god grunn for å bytte. Virker litt svakt av sjefen her synes jeg. 

Anonymkode: 7134d...e39

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Kan være hyggelig og "bytte" med andre om det oppstår noe akutt og jeg er ledig, men de fleste ferier søker jeg spesifikt inn fordi jeg har planer for tidem. Da gir jeg det ikke bort frivillig fordi de var senere ut. Klart barna og foreldre burde ha mer tid sammen, men mener også at foreldre har ansvar for å planlegge i god tid slik at en har en backupplan om de ikke får alt samtidig.

Anonymkode: b8b0f...63f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt for at de med små barn skal kunne ha litt mer valg av ferie.

MEN å forlange at jeg skal endre ferien min etter at jeg ba om ferie de samme ukene som samboeren min har (han får ikke velge) for flere mnd siden, og får beskjed om at det var første man til mølla, og de som ikke har svart innen 1 mars må ta det de får. Og nå så ble det stor diskusjon og sjefen forlanger at jeg skifter ferie uke med en dame med barn, som på fredag finner ut at hun trenger de ukene jeg har. Jeg er så sint! Jeg får 1 uke sammen med min samboer, og vi har booket oss 3 uker i en hytte.. 😑😑😑

Hadde hun sagt fra før så kunne jeg vært mer forståelse full, men dette er over grensen min, og jeg kommer til å stå for de ukene jeg vil ha! 

Anonymkode: e7452...5ce

Har su booket ferie før du fikk bekreftet ferieplanen var ferdig? Da synes jeg ikke du kan klage.

Du kan jo prøve å sette deg i andres sko for eksempel: er det hensiktsmessig at bittesmå barn er med på jobb en hel uke fordi barnehagen er stengt og noen uten barn absolutt ikke ville flytte ferien sin? 

Foreslår at du stiller deg selv det samme spørsmålet når du får barn som går i sommerstengt barnehage. Det er faktisk STENGT og ikke alle har besteforeldre eller andre som kan komme og passe barna i ukesvis midt i fellesferien.

Og spar meg for «det skulle du tenkt på når du fikk barn», da ville det faktisk ikke vært noen til å passe deg på gamlehjemmet når du blir gammel.

Anonymkode: febd4...83c

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er barnehagen/ sfo stengt så kan man ikke gå på jobb, uansett hva folk måtte mene om det. Man er lovpålagt å ta seg av barna sine.

Hvorfor ta ferie i fellesferien om man ikke må? Det er jo mye billigere utenom

Anonymkode: c5a25...ee8

Er barnehage/SFO må man finne løsninger og skaffe barnevakt. Det er en del av det å ta seg av barna sine.

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har su booket ferie før du fikk bekreftet ferieplanen var ferdig? Da synes jeg ikke du kan klage.

Du kan jo prøve å sette deg i andres sko for eksempel: er det hensiktsmessig at bittesmå barn er med på jobb en hel uke fordi barnehagen er stengt og noen uten barn absolutt ikke ville flytte ferien sin? 

Foreslår at du stiller deg selv det samme spørsmålet når du får barn som går i sommerstengt barnehage. Det er faktisk STENGT og ikke alle har besteforeldre eller andre som kan komme og passe barna i ukesvis midt i fellesferien.

Og spar meg for «det skulle du tenkt på når du fikk barn», da ville det faktisk ikke vært noen til å passe deg på gamlehjemmet når du blir gammel.

Anonymkode: febd4...83c

Men her var vel også kollegaen med barn klar over tidsfristen for å ønske seg ferie? Da burde hun eller han vært ekstra påpasselig med å huske å sette seg opp i fellesferien, nettopp fordi det er så viktig å få ferie akkurat da. At man kommer flere uker etter fristen har gått ut og skal trumfe gjennom ferie pga barn synes jeg er helt på trynet. 

Anonymkode: e0943...3ae

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at de med små skolebarn absolutt bør tas hensyn til ja. Her er SFO stengt hele juli. Tror barna mine hadde blitt rimelig skuffa om vi måtte jobbe og være avhengig av barnevakt i ferien deres. Det er ikke greit! 

Anonymkode: 4bbe0...795

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet med ei som hadde barn og gjerne bestilte turer før ferielista var klar. Mer enn en gang måtte vi andre bytte uker. Det ble veldig stille da hun oppdaget at jeg som reiste utenom fellesferien hadde fått lavere pris og større hytte på samme sted som hun hadde vært...

Anonymkode: a8d0a...0c2

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at de med små skolebarn absolutt bør tas hensyn til ja. Her er SFO stengt hele juli. Tror barna mine hadde blitt rimelig skuffa om vi måtte jobbe og være avhengig av barnevakt i ferien deres. Det er ikke greit! 

Anonymkode: 4bbe0...795

Jeg tar ferie når det passer meg og mine planer. Det avklares kun med arbeidsgiver og ikke kollegaer med barn. 

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:klo: Er det så mange som ønsker å ta fri den tiden småbarnsfamilier må ha fri, da? Ønsker du å oppleve norgesferie 2020 midt i det absolutt verste kaoset og til absolutt den høyeste prisen?

Hos oss er det kamp om marginalukene (juni og september). Ferie da er ti ganger roligere (småbarnsfamiliene er ikke på stranda 🎉) og en fjerdedel så dyrt.

Anonymkode: 526c4...dd9

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...