Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er tilbake til prøvere.  Har dessverre MA.

Jeg lurer på om det er økt risiko for ny spontanabort etter man hadde en fra før? Jeg er også 39 så kjenner at jeg har ikke mange sjanser.

Ble gravid denne gangen på første forsøk.

Noe jeg bør sjekke? Gjøre? Spise? Få bedre oppfølging ved neste svangerskap?

Blir glad for alle tips og svar 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Én enkelt spontanabort øker ikke risikoen for å miste igjen. Men alder i seg selv er jo en risikofaktor - de aller fleste spontanaborter skjer fordi noe går galt i den tidlige fosterutviklingen, og den sjansen øker med eldre egg. Samme grunn som at eldre gravide har høyere risiko for kromosomavvik. 

Er derfor heller ikke noe særlig du kan gjøre selv (såfremt du allerede følger generelle råd til gravide, som å unngå tobakk, alkohol, for mye koffein osv). Går det galt så går det galt, og kroppen rydder (etterhvert) opp. 😕

Men det er jo positivt at du ble raskt gravid - la oss håpe at det neste egget er et gullegg som holder helt inn ❤

Anonymkode: 57f63...f4a

• Liker 4
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Én enkelt spontanabort øker ikke risikoen for å miste igjen. Men alder i seg selv er jo en risikofaktor - de aller fleste spontanaborter skjer fordi noe går galt i den tidlige fosterutviklingen, og den sjansen øker med eldre egg. Samme grunn som at eldre gravide har høyere risiko for kromosomavvik. 

Er derfor heller ikke noe særlig du kan gjøre selv (såfremt du allerede følger generelle råd til gravide, som å unngå tobakk, alkohol, for mye koffein osv). Går det galt så går det galt, og kroppen rydder (etterhvert) opp. 😕

Men det er jo positivt at du ble raskt gravid - la oss håpe at det neste egget er et gullegg som holder helt inn ❤

Anonymkode: 57f63...f4a

Går det an å sjekke egg kvalitet på en måte? 

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, annelis skrev:

Går det an å sjekke egg kvalitet på en måte? 

Meiner det er kun ved flere IVF forsøk kan man si noe om eggkvalitet, basert på hvor mange egg som lar seg befrukte og utvikler seg som dei skal. 
Man sier at sjansen for å ha 2 ma/sa på rad er rundt 2%. 

Anonymkode: 87c23...603

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier det samme som den ene over her: Én SA/MA øker ikke sjansen for at det skal skje igjen. Alderen din er nok en større risikofaktor enn det ene svangerskapet som gikk galt. Når man er rundt 40 kan dessverre eggene være veldig dårlige, så dårlige at de ikke holder til å få et friskt barn, selv om du blir gravid. Du kan jo fortsette å prøve og så sjekke eggkvaliteten hvis du får en ny SA/MA?

Anonymkode: 0568b...000

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var hos gynekolog for å få bekreftet SA så spurte jeg henne om dette. Mest fordi jeg først hadde kjemisk, ble gravid med en gang igjen og så endte det i SA. 
Hun sa at selv om jeg har hatt en SA så øker ikke sjansen. Den kjemiske telles ikke med som SA. 
Hvis man derimot får 2 SA så øker sjansen litt for å oppleve SA igjen. 

Lykke til med prøvingen ❤️

Anonymkode: aa24a...76b

• Liker 1
Skrevet

Det er ca. 20% av alle graviditeter som ender i SA (mange så tidlig at man ikke vet om det, tror det er mensen). Så du kan nok trøste deg med at det er veeldig vanlig, og ikke noe du kunne gjort fra eller til. Rett og slett uflaks.

Det du derimot kan trøste deg med er at det er en liten økt "risiko" for å bli gravid igjen veldig snart. Etter en SA er kroppen din innstilt og klar for å være gravid. Jeg kommer innunder denne statistikken, for hele to ganger har jeg blitt gravid rett etter å ha opplevd SA (altså på første EL, ingen mens imellom).

Lykke til videre!

• Liker 1
Skrevet
On 4/30/2020 at 8:42 AM, AnonymBruker said:

Jeg sier det samme som den ene over her: Én SA/MA øker ikke sjansen for at det skal skje igjen. Alderen din er nok en større risikofaktor enn det ene svangerskapet som gikk galt. Når man er rundt 40 kan dessverre eggene være veldig dårlige, så dårlige at de ikke holder til å få et friskt barn, selv om du blir gravid. Du kan jo fortsette å prøve og så sjekke eggkvaliteten hvis du får en ny SA/MA?

Anonymkode: 0568b...000

Er så skummelt å utsette meg for dette. Og stakkars fosteret og da

Skrevet
16 hours ago, Amatariel said:

Det er ca. 20% av alle graviditeter som ender i SA (mange så tidlig at man ikke vet om det, tror det er mensen). Så du kan nok trøste deg med at det er veeldig vanlig, og ikke noe du kunne gjort fra eller til. Rett og slett uflaks.

Det du derimot kan trøste deg med er at det er en liten økt "risiko" for å bli gravid igjen veldig snart. Etter en SA er kroppen din innstilt og klar for å være gravid. Jeg kommer innunder denne statistikken, for hele to ganger har jeg blitt gravid rett etter å ha opplevd SA (altså på første EL, ingen mens imellom).

Lykke til videre!

Det er slutt mellom meg og kjæresten så blir nok ikke gravid raskt etter denne MA

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, annelis skrev:

Det er slutt mellom meg og kjæresten så blir nok ikke gravid raskt etter denne MA

Men du er fortsatt prøver?

Anonymkode: 6b58f...9b0

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Men du er fortsatt prøver?

Ja. Jeg vil ta donor da

AnonymBruker
Skrevet

annelis

• Sosial
  •  
  • annelis
  • Medlem
  •  400  577
  • Kjønn: Kvinne
   På 28.4.2020 den 23.03,  Flamme skrev: 

Min samboer har vært helt fantastisk!

Lager alle måltider, spørr hele tiden om hva han kan gjøre for meg, lytter på gleder og sorger, trøster, masserer, tar alt av husarbeid, knyter skolisser, plukker opp ting fra gulvet... Han vasket til og med spy i 2 timer midt på natta når jeg kastet opp over hele stua. Rett og slett helt uunværlig!

Min og er sånn

Samboeren din var helt perfekt på onsdag, men nå er det slutt og du leter allerede etter en donor slik at du kan bli gravid? 

Anonymkode: b3446...e73

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

annelis

• Sosial
  •  
  • annelis
  • Medlem
  •  400  577

Lager alle måltider, spørr hele tiden om hva han kan gjøre for meg, lytter på gleder og sorger, trøster, masserer, tar alt av husarbeid, knyter skolisser, plukker opp ting fra gulvet... Han vasket til og med spy i 2 timer midt på natta når jeg kastet opp over hele stua. Rett og slett helt uunværlig!

Min og er sånn

Samboeren din var helt perfekt på onsdag, men nå er det slutt og du leter allerede etter en donor slik at du kan bli gravid? 

🤭

Anonymkode: 028e5...b6d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

annelis

• Sosial
  •  
  • annelis
  • Medlem
  •  400  577

Min og er sånn

😂😂😂

Anonymkode: 5b516...ce1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

annelis

• Sosial
  •  
  • annelis
  • Medlem
  •  400  577

Min og er sånn

Oida, kanskje vente med graviditet til livet er mer stabilt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...