Gå til innhold

melka blir dårlig med EN gang i kjøleskapet

Anbefalte innlegg

Gjest sukkkk
Skrevet

Hei, jeg har flyttet og fått meg nytt kjøleskap for et par måneder siden. Og skjønner IKKE hva grunnen er, men melka blir dårlig etter ca 2 dager! Det kan umulig være at jeg har det for varmt (el kaldt) der inne, alle de andre matvarene holder seg jo!

Nå lurer jeg på om det kan være noe annet jeg har i kjøleskapet som reagerer med melka, slik at den surner. (Det blir hvite klepper i den, tjukk "snerk" etc)

Noen som har tips eller råd?

(Først trodde jeg at kinasjappa rundt hjørnet der jeg oftest handler solgte dårlig melk / ikke hadde kaldt nok lager, men det samme skjer med rema-malka jeg kjøper...)

Videoannonse
Annonse
Gjest Catwoman
Skrevet

Hvor kaldt har du det i kjøleskapet da?

Vil tro det ikke er kaldt nok der.

Selv om de andre varene der inne holder seg, kan det jo være at de tåler varmere temperatur enn melk.

Men nå vet ikke jeg hva annet du pleier å ha i kjøleskapet.

Skrevet

Jeg har eksperimentert litt med bryteren, og har det nå på hakk 4 (nest kaldest, det går til 5). Skal jeg virkelig måtte skru et helt nytt kjøleskap på max kulde for at melka skal holde seg?

Har hørt rykter om at matvarer påvirker hverandre. F.eks. at man skal legge en potet nedi brødposen for at brødet skal holde seg mykt (el.l.?), og hvis man skal bevare en banan lengst mulig så er det visst et par andre frukter som man ikke bør ha i nærheten, for da råtner den fortere... Har bare "normale" ting i kjøleskapet, men av og til tomater. Kanskje tomater påvirker melk negativt???

Skrevet

Jeg har ofte melk og tomater i kjøleskapet, og har ikke opplevd at melka blir fort sur. Tror ikke tomater har innvirkning på melk.

Gjest gjest1
Skrevet

Kanskje kjøle-elemtene er dårlige der hvor melken er. Prøv å ha melka et annet sted.

Epler kan ødelegge annen frukt, men ellers er det få matvarer som reagerer på hverandre.

Skrevet

Er du sikker på at det er 5 som er kaldest da, og ikke 1?

Om melk klumper seg og blir sur, så er det for varmt. Vi hadde et gammelt kjøleskap på jobben før som aldri ble ordentlig kaldt, og melka ble alltid sur lenge før den gikk ut på dato. Nå har vi nytt, og melka er god langt over holdbarhetsdatoen.

Gjest gjesten
Skrevet

Jeg syens du skal kjøpe deg et (billig) termometer og faktisk måle temperaturen.

Skrevet

De fleste har kjøleskapet på for varmt, men merker det ikke fordi de synes det kjennes kaldt ut (det er jo kaldt i forhold til romtemperatur). I tillegg er døra, der man som oftest har melka, det aller varmeste stedet i kjøleskapet. Kjøp deg et termometer, og legg det på samme sted i kjøleskapet som du oppbevarer melka di, så finner du sansynligvis årsaken til problemet. Kanskje skalaen på kjøleskapet er motsatt av det du tror, slik at 4 er nest varmest...

Skrevet
Tordenvær

Er riktig det at tordenvær får melk til å surne. Likevel tror jeg ikke det tordner hver eneste dag over huset til trådstarter.

Skrevet
De fleste har kjøleskapet på for varmt' date=' men merker det ikke fordi de synes det kjennes kaldt ut (det er jo kaldt i forhold til romtemperatur). I tillegg er døra, der man som oftest har melka, det aller varmeste stedet i kjøleskapet. Kjøp deg et termometer, og legg det på samme sted i kjøleskapet som du oppbevarer melka di, så finner du sansynligvis årsaken til problemet. Kanskje skalaen på kjøleskapet er motsatt av det du tror, slik at 4 er nest varmest...[/quote']

Ja, kjøleskapdøra er det varmeste og egentlig dårligste stedet å oppbevare melk.

Prøv å kjøp en q-melk. De har skrukork og kan ligge i ei hylle i kjøleskapet.

Og kjøp et billig termometer og mål.

Skrevet
De fleste har kjøleskapet på for varmt' date=' men merker det ikke fordi de synes det kjennes kaldt ut (det er jo kaldt i forhold til romtemperatur). I tillegg er døra, der man som oftest har melka, det aller varmeste stedet i kjøleskapet. Kjøp deg et termometer, og legg det på samme sted i kjøleskapet som du oppbevarer melka di, så finner du sansynligvis årsaken til problemet. Kanskje skalaen på kjøleskapet er motsatt av det du tror, slik at 4 er nest varmest...[/quote']

Ja, kjøleskapdøra er det varmeste og egentlig dårligste stedet å oppbevare melk.

Prøv å kjøp en q-melk. De har skrukork og kan ligge i ei hylle i kjøleskapet.

Og kjøp et billig termometer og mål.

Gjest Kjøleskap
Skrevet

Hadde en gang problemer med at melka ble sur med klomper selv om kjøleskapet tilsynelatende var kaldt. Det viste seg at pakninga på kjøleskapet hadde en feil slik at det kom luft til og ble for varmt i kjøleskapet. Dette merket jeg kun på melka og eggene i kjøleskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...