Gå til innhold

Ned i vekt med lavt stoffskifte ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Det er nok flere tråder om dette temaet men jeg trenger litt råd! Jeg har fått konstatert lavt stoffskifte for godt og vel et år siden..Har gått på levaxin siden det ble påvist. Problemet er at jeg er svært overvektig ( 100 kg fordelt på 170 cm) og har lagt om kosthold og fått inn endel ekstra aktivitet.. Men likevel rikker ikke vekten seg noe som helst ned. Er dette vanlig ved medisinert stoffskifte? Noe råd til hva jeg kan gjøre? Takk for svar 😊

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du bør skrive ned det du spiser hver dag i en uke og se over om det er mer enn nødvendig. Tror du må være ganske så strikt på antall kcal hver dag siden du har den problematikken der. 100 kcal hver dag for mye i forhold til hva du trenger er opp ca 6 kg på et år. 

Det vil jo også bety at litt i minus hver dag over en lang periode vil gi utslag nedover.

Anonymkode: a1125...0a3

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du bør skrive ned det du spiser hver dag i en uke og se over om det er mer enn nødvendig. Tror du må være ganske så strikt på antall kcal hver dag siden du har den problematikken der. 100 kcal hver dag for mye i forhold til hva du trenger er opp ca 6 kg på et år. 

Det vil jo også bety at litt i minus hver dag over en lang periode vil gi utslag nedover.

Takk for svar! 😊 jeg føler jeg gjør det..legger inn absolutt alt jeg spiser inn på en app. Og ligger endel i kalori underskudd. Men kan jo selvsagt prøve å ligge enda mer i underskudd! 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Isaka skrev:

Takk for svar! 😊 jeg føler jeg gjør det..legger inn absolutt alt jeg spiser inn på en app. Og ligger endel i kalori underskudd. Men kan jo selvsagt prøve å ligge enda mer i underskudd! 

Bare pass på at underskuddet ikke blir så lavt at du får et kosthold som er umulig å leve med, det vil du jo ikke orke til slutt. Muskulaturen din er ikke så glad i altfor lite mat heller, og den vil du gjerne beholde eller øke.

Vekttrening er fint for økt forbrenning i hvilende tilstand, men nå er jo alt stengt... Ellers er sykling i litt motbakker fin trening om løping og tilsvarende er vondt på knær og hofter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har omtrent samme BMI som deg, er medisinert for stoffskiftet og går ned i vekt en snau kg i uka når jeg ligger på 1500 kcal/dag, uten særlig fysisk aktivitet å snakke om. 

Anonymkode: 0fd6c...9e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva spiser du? :) Har selv lavt stoffskifte (tar Levaxin) og går veldig fort opp i vekt når jeg spiser feil mat. Kutter det meste av karbohydrater og det gjør det mye enklere å gå ned i vekt for oss med lavt stoffskifte, da hormonene kommer i bedre balanse. Nå når jeg er mye hjemme, og ikke trener på treningssenter (går bare lette turer), så kan jeg faktisk ligge på 1200-1300 kcal uten å føle sult overhodet. Det kommer nok av at kroppen får mer næringstett mat, og går på ren fettforbrenning. Man blir veldig mett av fett og proteiner. For noen kan det også hjelpe å kutte ned på meieriprodukter i tillegg. 

Anonymkode: e0bb2...3a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må veldig lavt ned på kcal-inntaket for å gå ned, alt for lavt til å snakke om her på KG. Har gått ned 30 kg i samråd med legen. Veldig viktig at stoffskiftet er medisinert ordentlig, slik at du klarer å "leve" samtidig. Når jeg er dårlig medisinert orker jeg ingenting og spiser mer kaloritett mat i jakten på energi. Gjerne sjokolade eller godteri eller noe annet som jeg ikke trenger å bruke krefter på å tilberede... Da er det selvfølgelig omtrent umulig å gå ned i vekt. Men når formen er bra, klarer jeg å spise (til tider veldig) lite og også trene en del, og da er det fullt mulig å gå ned selv om jeg har lavt stoffskifte.

Anonymkode: 5458b...f59

• Liker 2
Skrevet

Jeg har også lavt stoffskifte og er medisinert på Levaxin 150

ingenting, absolutt ingenting så ut til å funke, men så begynte jeg på Ketogen kost (ikke lavkarbo)

15-20 karbohydrater PR døgn.Kuttet ut brød, mel, pasta, poteter og sukker! Husk å drikke mye vann!  Dette ble løsningen for min vektnedgang😊
Hormoner stabile, humøret ble strålende og fikk energien tilbake. 
 Få i deg nok sunt fett, nok protein og lite karbohydrater.. Da raser du ned i vekt garantert!

Les deg opp på ketogen kost😊

• Liker 2
Skrevet
På 29.4.2020 den 15.26, Rimfrosta skrev:

Jeg har også lavt stoffskifte og er medisinert på Levaxin 150

ingenting, absolutt ingenting så ut til å funke, men så begynte jeg på Ketogen kost (ikke lavkarbo)

15-20 karbohydrater PR døgn.Kuttet ut brød, mel, pasta, poteter og sukker! Husk å drikke mye vann!  Dette ble løsningen for min vektnedgang😊
Hormoner stabile, humøret ble strålende og fikk energien tilbake. 
 Få i deg nok sunt fett, nok protein og lite karbohydrater.. Da raser du ned i vekt garantert!

Les deg opp på ketogen kost😊

Skriver under på denne! 😊 Har selv spist ketogent i 3 uker, og har spist slik tidligere med god effekt. Men nå i uke 3 så merker jeg at energien daler litt. Begynte også plutselig å "crave" litt kh i dag, noe som har vært ikke-eksisterende i 2,5 uke. Kan vel være at kroppen ikke er vant enda - etter en lengre periode med utskeielser. Og formen min kan generelt variere litt mtp stoffskifte. Hvordan var din form i begynnelsen? 😊 

AnonymBruker
Skrevet

Man kan legge på seg 5-10 kg ekstra ved lavt stoffskifte, og det kan være vanskelig miste vekt. Men når det er snakk om veldig mye overvekt, så handler det nok om kosthold også. Om du legger deg på 1500 kcal hver dag burde du gå ned i vekt, men det kan ta tid. I begynnelsen kan det også være noe vannvekt og omstilling av fett og muskler som gjør at du ikke merker at kroppen er i endring fordi vekten står stille. Men om du holder deg til 1500 kcal i 3 mnd vil der være resultat. 

Lavfett fungerer best for meg (og selvsagt kutt i bakst, sukkervarer, fin hvete og pasta og den slags). Prøvde keto nesten et år, men la på meg. Jeg er ikke en av de som blir mett på fett, jeg spiste hele dagen. Jeg blir mettere på mindre kalorier av høyprotein og karbohydrater. Nå var jeg aldri overvektig, men jeg hadde ekstra fett pga lavt stoffskifte. Gikk fra lavkarbo til plantebasert og gikk ned de kiloene. 

Anonymkode: da1c1...181

AnonymBruker
Skrevet

Man blir ikke tykk av lavt stoffskifte, man legger maks 2-3 kg på seg av det og da er det snakk om vannvekt. Dersom dere er 100kg er det kostholdet det er jo veldig galt med. 

Jeg har gått på Levaxin i snart 20 år og har vært tynn hele tiden. Det siste to årene har jeg lagt på meg og jeg anslår at jeg nå er 10 kg tyngre enn ideelt. Det siste året har jeg hatt litt for høyt stoffskifte, men dette har altså ikke hatt noen innvirkning på vekten.. 

Se til at dere medisineres med korrekt dose Levaxin og vær streng med legen om dere føler dere dårlig ("fog brain, deppa, ukonsentrert, trøtt). Ellers er det bare 1 ting å gjøre og det er å ta kraftig tak i kostholdet. 

Anonymkode: 0d6ba...ce1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...