Gå til innhold

Eikeparkett - noen med erfaring?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Husmusa

Har noen erfaring med eikeparkett? Skal legge nytt gulv i hele huset og har i dag lønnelaminat. Er veldig glad i den lyse og rolige tresorten. Men i den nye boligen blir det vannbåren varme i gulvet og da kan vi ikke velge lønn fordi treslaget er følsomt for fuktendringer (krymper/sveller). Er begynt å snokke på eik. Det er vel en ganske røff tresort og mønstret er vel ganske rolig og nøytralt. Noen som har erfaring? Ser for meg at det må være i en lys utgave. Hva må man legge seg på i pris for å få en god parkett som holder seg i mange år? (Har 3 unger i huset så gulvet vil vel få røff behandling).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørnsdatter

Eik er kjedelig og tåler IKKE tøff behandling uten å få riper. Ville heller valgt laminat hvis jeg var deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eik er kjedelig og tåler IKKE tøff behandling uten å få riper. Ville heller valgt laminat hvis jeg var deg.
:o
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Eik i stua og er veldig fornøyd med det. Bortsett fra under plantene. Der har det vært fuktig og parketten er ødelagt. Husk derfor på å ha noe under pottene.

Personlig ville jeg ikke valgt lys Eik, men det er jo en smakssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har det vært fuktig og parketten er ødelagt.
Tror du ikke dere kan få fikset på det neste gang parketten "må" slipes...eventuelt at dere sliper det området nå...og behandler det med lik type lakk.

Ergerlig med det vannet under blomsterpottene. Jeg for min del synes absolutt noen kan finne opp parkett som tåler sånt. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk det har trukket for langt ned i parketten, men det gjør uanssett ingenting for vi holder på å bygge på huset og får ny stue. Skal nok ha eikeparkett der også, men skal da kjøpe pottebrikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest onyx, i.i.

Har det kommet fuktflekker i parketten er det tvilsomt at de forsvinner med sliping og ny lakk. Hadde nelig samme problem med gamle fuktflekker på parkett, og de forsvant ikke ikke ved sliping og lakking. Ser ennå tydelig hvor de tidligere leieboerne våre lot kattene pisse på parketten uten å tørke opp....... Så tviler faktisk ikke et sekund at alt de viser på ekstrem rengjøring på TVN er sant :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det kommet fuktflekker i parketten er det tvilsomt at de forsvinner med sliping og ny lakk.
Men jeg har fått det til jeg. :o Dvs. var jo slipinga som fikk det vekk...ikke lakkinga. :wink:

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Eik er kjedelig og tåler IKKE tøff behandling uten å få riper. Ville heller valgt laminat hvis jeg var deg.

Jeg er helt enig. Vi kasta ut den grusomme eikeparketten som var stygg og full av sår etter halvannet år, og la en laminat istedet. Myyyyye bedre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har eikeparkett på tre rom og heltre eikegulv i stuen, og har bare skryt å komme med. Men som alt annet så betaler man for kvaliteten - har sett parkett som ikke ser ut etter kun kort stund. Noen riper har det blitt av å dra frem og tilbake tunge og fulle kommoder, men etter som det er en del spill i treet, synes det nesten ikke :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lagt 18mm eller 20mm parkett. Det er her som ellers....prisen styrer kvaliteten (eller motsatt :ler: )

Det som er så fint med parkett...er at den kan slipes og lakkes opp igjen...og blir like fin som ny.

Grunnen til at jeg anbefaler 18-20, er fordi du skriver at tre barn i huset vil kunne gi gulvet noe røff behandling. Med så tykk parkett vil du kunne slipe vekk ganske store sår.

Etter at dere har lagt parketten....så drar du over hele gulvet med sandpapir i korning 240 og lakker over to ganger med oljebasert Trestjernerslakk.....så får du forseglet skjøtene...og forhindret at det kommer vann ned der.

Å hevde at laminat er bedre enn eikeparkett faller på sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leola

Jeg har eikeparkett i hele huset og er veldig fornøyd - ingen problemer i det hele tatt. Parkett av eik er kraftig og hardfør, jeg for min del synes ikke at det gjør noe om man skulle få et hakk eller to i parketten. Ville ihvertfall aldri valgt laminat - det synes jeg både ser kaldt og billig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte eikeparkett fordi den blir veldig fin med lyse vegger og fordi den er veldig robust.

Har ikke angret på det :klappe:

Vi har også vannbåren varme, og eik ble anbefalt til det. Likevel ser vi at parketten går litt, men så har vi heller ikke bodd her over mer enn en sesongsvinging, så vi vet ikke hvordan det blir etter hvert.

Kjøpte makkerparketten, tror den koster 229 uten rabatter. Ellers har de ofte langmoen på tilbud til 300 kroner på Byggmakker her i byen i alle fall. Den er sikkert enda bedre.

Har alltid hørt at eik er av de hardeste tresortene, og skjønner ikke at det skal tåle mindre enn andre parkettslag?

Fru Nitha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har alltid hørt at eik er av de hardeste tresortene' date=' og skjønner ikke at det skal tåle mindre enn andre parkettslag?[/quote']Ja, eik er av de hardere tresortene, og nei den tåler ikke mindre enn andre parketter. :)

Se "settingen" den påstanden ble fremmet i....."laminat er mye bedre enn eikeparkett". :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Husmusa

Takk for svar! Har sett at det finnes lakk som er helt matt og som dermed gir en karakter av oljet parkett. Syns det gir et litt "røffere" preg og har sans for det. Har hørt at det er mindre vedlikehold på lakka parkett enn olja. Kunne også ha vært fint med heltregulv, men er vel litt redd for at det skal bevege seg mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Har sett at det finnes lakk som er helt matt og som dermed gir en karakter av oljet parkett. Syns det gir et litt "røffere" preg og har sans for det. Har hørt at det er mindre vedlikehold på lakka parkett enn olja. Kunne også ha vært fint med heltregulv' date=' men er vel litt redd for at det skal bevege seg mer.[/quote']Ja, matt lakk er så fint (synes jeg)...har akkurat lakket noen gulv her med det. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har også vannbåren varme, og eik ble anbefalt til det.

Fru Nitha

Er dere fornøyde med vannbåren varme? Positive negative synspunkter mottas med takk.

Har alltid hørt at eik er av de hardeste tresortene' date=' og skjønner ikke at det skal tåle mindre enn andre parkettslag?[/quote']

Her kan dere finne litt informasjon om hardheten på de forskjellige treslagene. Vi bestillte Jatoba til gulvene våre i går faktisk. Etter mye fram og tilbake. Jeg hadde bare 1 kriterie, jeg ville IKKE ha den kjedelige lyse/grå eika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

Vi har eikeparkett på stue, kjøkken og gang. Mener den er både oljet og lakket (matt lakk). Det skal MYE til før det blir riper, og det er et nydelig spill i fargene. Hadde egentlig planer om merbauparkett, men er sjeleglad for at valget falt på eik til slutt.

Anbefales på det varmeste! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...