Gå til innhold

Foreldre som begynner å dra på årene..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg som godt voksen datter lurer på hva slags hjelp som er mulig å få.

Litt bakgrunn.

Mor og far 74 og 76. Far har hatt parkinson siden han var 52. Og i Spania 2018 på ferie dro han på seg ett hjerneslag. Der han ble liggende 14 dager på spansk sykehus. 

Etter det slaget er pappa blitt betydelig redusert. Han snakker men sakte og glemmer plutselig hva han skulle si. Veldig ustødig og faller lett pga at han mister balansen fort. Han er 185 cm høy og sikkert 110 kg tung. Han har en del hjelpemidler som inne og ute rullator og alarm klokke som han har sluttet å bruke da ha hele tiden kom bort i den å utløste at hjemmesykepleien måtte ut. Så har vi mamma oppi dette som helt sikkert er sliten men er av typen som ber om hjelp. Alt skal være prikkfritt og støvfritt og med en mann som kommer borti ting. Har tisset og bæsjet i buksa og griser og velter ting. Slår det ut i fustrasjon til henne som igjen går utover min far. Det er sånn negativt og huff d er bare gris med deg. Du er håpløs. Du sover .. kall det psykisk mobbing. Jeg kjenner mora mi hu var sånn til oss ungene og. Aldri hatt noe godt forhold til henne. Har aldri følt noe omsorg bortsett fra mat og klær fra henne. Annet enn sviende kommentarer i puberteten at vi var for feit. Herregud hvor du har lagt på deg. Osv osv... greit nok. Jeg tålte det men ikke min søster som endte opp med anorexia...

Nå kjenner jeg igjen disse sviende kommentarene ovenfor min ganske så hjelpeløse far og får vondt langt inni sjela... å tenker det kan ikke fortsette sånn. Det er psykisk mobbing. Han burde få slippe å høre at han er en byrde med sin eksistens på sine eldre dager. 

Jeg kjenner meg helt handlingslammet da jeg har så mye rundt meg selv jeg prøver å få orden på. Jeg bor nesten 9 mil unna men ser dem så ofte jeg kan men jeg tør ikke si noe til mamma i fare fortar det skal gå utover pappa. 

Jeg ønsker egentlig å få vite hvordan pappa har det psykisk men det er så vanskelig når han verken får til å prate omtrent og hvertfall ikke skrive. Det burde vært noen profesjonelle inn her. Eneste tilbud han får er 14 dager på rehab ett par tre ganger i året som fungerer som avlastning til mamma. Ellers er det null trening. 

Han skal bruke rullator når han skal gå men han er sta og går uten og faller i tide og utide som igjen gjør mamma forbannet.

Sorry ble langt.

Håper noen har noe tips på hva jeg kan få gjort med å skaffe noe hjelp?? 

Anonymkode: 2f7c4...f95

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mamma som ikke ber om hjelp.. skulle det stå

AnonymBruker
Skrevet

Spør fastlegen din om råd. De kjenner systemene. 

Anonymkode: 2417f...2dc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Spør fastlegen din om råd. De kjenner systemene. 

Anonymkode: 2417f...2dc

Tusen takk kanskje d ja.

AnonymBruker
Skrevet

Muligens din far har det best på et hjem? 

Anonymkode: 3ca4e...c3c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...