Gå til innhold

Covid-19 er som sesonginfluensa

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Den Sagnsomsuste skrev:

Ville heller ha kalt dette en hard influensa enn pest eller lignende (Ja, jeg vet at pest er bakterielt!) . Det er samme segment i befolkningen som sliter under vanlig influensa som i hovedsak dør nå. 

Dette er imidlertid en HARD influensa som tar mange liv. Når det er sagt er sikkert letaliteten et sted mellom 0,2-0.5 %. 

Vanlig influensa er på 0.1 - 0.2 i forhold. Altså er dette en hardere utgave av influensa. Hadde det vært plague hadde man kommet opp i en mortalitet på minst 0.5- 1.0 prosent av hele befolkningen.

Nei, det er ikke en influensa. Influensa er en egen virustype og den virustypen skaper også pandemier. 

Anonymkode: 4a488...dfe

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Den Sagnsomsuste skrev:

Nitpicking... same shit! 

Nei, det er absolutt ikke "same shit". Les deg opp. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, Hellian skrev:

Fordi i Sverige satte de i gang med smitteverns tiltak på et mye tidligere tidspunkt i utbruddet enn i andre land. Sverige er mer åpent en Norge, men de har stengt ned mye de og. 

De har også blitt nødt til å prioritere hvem som skal få hjelp på sykehusene der. Så, situasjonen kunne absolutt vært bedre. Og det begynner å bli veldig mange døde! 

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7439744

Det er jo nettopp det Sverige er kritisert for, at de ikke har nok tiltak og stenger ned for lite. De sier det jo rett ut at de går for immunitet.

Anonymkode: 7b83a...dc4

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo nettopp det Sverige er kritisert for, at de ikke har nok tiltak og stenger ned for lite. De sier det jo rett ut at de går for immunitet.

De stenger ned litt for å unngå en eksplosjon i antall syke, samtidig som de har slakkere tiltak så viruset skal spre seg kontrollert og forhåpentligvis gi immunitet. Dessverre er jo ikke forskerne helt sikre på om man i det hele tatt blir immune etter en runde med covid-19. Noen mener man blir det, noen mener man kanskje blir det etter andre gang man får det, mens andre igjen mener covid-19 kan være et virus man aldri blir immun mot.
Det tenkes, synes og menes mye om covid-19, men vi vet svært lite enda. Derfor synes jeg det er idioti å opprette tråd etter tråd med subjektive meninger og påstander, som man prøver å underbygge med helt elendige kilder (blogginnlegg som linker til påstander i andre blogginnlegg). Hva med å slappe av, vente og se? Det er minst like mye hysteri blant dem som er imot tiltakene som det er blant de som er redde for covid-19.

Om noen måneder, eller kanskje et år, vet vi mye mer. Pr nå vet ingen noe sikkert, inkludert TS.

Anonymkode: f6539...076

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Har du kontaktet WHO med oppdagelsen din? De setter nok pris på å høre fra en spesialist.

Anonymkode: 9bd72...a3b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

TS har både litt rett og litt feil. Det kommer an p å definisjonene. Corona er ikke spesielt farlig for de aller, aller fleste, men selv om det ikke blir farlig for de fleste, vil det være flere som står i risiko for mer alvorlig forløp siden det er lite immunitet mot dette. Man skal derfor være mer forsiktig enn vanlig.

Etterhvert blir det en sesongforkjølelse, når nok folk har utviklet en viss immunitet, eller det kommer vaksiner/medisiner. Men vi er ikke der ennå.

Anonymkode: 65917...82b

• Liker 3
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alikevel så har de altså en rekke tiltak, selv om de er mildere en andre land. De har også flere døde en en de andre skandinaviske landene, siden tiltakene dems er mindre inngripende. Smitten får alikevel langtifra herje fritt i Sverige. Sveriges tiltak finner du her bl.a.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lista-har-ar-restriktionerna-som-galler-i-sverige

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De stenger ned litt for å unngå en eksplosjon i antall syke, samtidig som de har slakkere tiltak så viruset skal spre seg kontrollert og forhåpentligvis gi immunitet. Dessverre er jo ikke forskerne helt sikre på om man i det hele tatt blir immune etter en runde med covid-19. Noen mener man blir det, noen mener man kanskje blir det etter andre gang man får det, mens andre igjen mener covid-19 kan være et virus man aldri blir immun mot.
Det tenkes, synes og menes mye om covid-19, men vi vet svært lite enda. Derfor synes jeg det er idioti å opprette tråd etter tråd med subjektive meninger og påstander, som man prøver å underbygge med helt elendige kilder (blogginnlegg som linker til påstander i andre blogginnlegg). Hva med å slappe av, vente og se? Det er minst like mye hysteri blant dem som er imot tiltakene som det er blant de som er redde for covid-19.

Om noen måneder, eller kanskje et år, vet vi mye mer. Pr nå vet ingen noe sikkert, inkludert TS.

Anonymkode: f6539...076

Enig i det at ingen faktisk vet noe sikkert om det enda. Og jeg er rimelig lei av de som hele tiden skal påpeke hvor farlig dette viruset er, så innleggene til ts er jo faktisk en god kontrast til det. Vi trenger å se saken fra forskjellige sider alle sammen uten at vi trenger å henge oss opp i at sånn og sånn er det av den grunn. Forskningen spriker foreløpig veldig.

Men er det én ting vi hittil selv har sett og blitt fortalt som vi vet stemmer, så er det at viruset er ikke farlig for de aller fleste.

Er det noe vi ikke vet og nok heller aldri får vite så er det hvordan tallene for dødsfall hadde sett ut i forhold til influensa hvis det ikke var for tiltakene her i Norge. Å sammenligne med land f.eks Italia blir helt feil da det blant annet er mye antibiotikaresistens der.

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig i det at ingen faktisk vet noe sikkert om det enda. Og jeg er rimelig lei av de som hele tiden skal påpeke hvor farlig dette viruset er, så innleggene til ts er jo faktisk en god kontrast til det. Vi trenger å se saken fra forskjellige sider alle sammen uten at vi trenger å henge oss opp i at sånn og sånn er det av den grunn. Forskningen spriker foreløpig veldig.

Men er det én ting vi hittil selv har sett og blitt fortalt som vi vet stemmer, så er det at viruset er ikke farlig for de aller fleste.

Er det noe vi ikke vet og nok heller aldri får vite så er det hvordan tallene for dødsfall hadde sett ut i forhold til influensa hvis det ikke var for tiltakene her i Norge. Å sammenligne med land f.eks Italia blir helt feil da det blant annet er mye antibiotikaresistens der.

Nettopp! Dessuten registrerer svenskene alle som dør MED Coronasmitte. Vi registrerer kun de som dør AV Coronaviruset. 

Det skaper et sprik mellom tallene våre. Mange sammenligner landene våre uten å ta hensyn til denne viktige detaljen, og da blir sammenligningen helt verdiløs. 

Dumt med Covid-19, men vi kommer oss igjennom dette ila maks 1 år, trolig langt tidligere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Den Sagnsomsuste skrev:

Ville heller ha kalt dette en hard influensa enn pest eller lignende (Ja, jeg vet at pest er bakterielt!) . Det er samme segment i befolkningen som sliter under vanlig influensa som i hovedsak dør nå. 

Dette er imidlertid en HARD influensa som tar mange liv. Når det er sagt er sikkert letaliteten et sted mellom 0,2-0.5 %. 

Vanlig influensa er på 0.1 - 0.2 i forhold. Altså er dette en hardere utgave av influensa. Hadde det vært plague hadde man kommet opp i en mortalitet på minst 0.5- 1.0 prosent av hele befolkningen.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke en influensa. Influensa er en egen virustype og den virustypen skaper også pandemier. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ord har betydning. 

Influensa har dessuten et annet sykdomsforløp, det typiske for influensa er at man går fort fra å føle seg helt frisk til veldig dårlig. Covid utvikler seg over flere uker, der de fleste bare føler seg småsyke i starten.

Anonymkode: 40b2f...6d1

Hva med å ikke tolke alt i verste mening eller ta alt 100% bolstavelig?
Poenget til Sagnomsust er vel konsekvensene av sykdommene, ikke om det er nøyaktig samme virus eller nøyaktig samme sykdomsforløp.
Nei det er ikke influensa, men det er likevel nok likhestrekk til at det er rimelig å sammenligne.
I motsetning til pest.

Anonymkode: 80d88...31e

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å ikke tolke alt i verste mening eller ta alt 100% bolstavelig?
Poenget til Sagnomsust er vel konsekvensene av sykdommene, ikke om det er nøyaktig samme virus eller nøyaktig samme sykdomsforløp.
Nei det er ikke influensa, men det er likevel nok likhestrekk til at det er rimelig å sammenligne.
I motsetning til pest.

Anonymkode: 80d88...31e

Takk! Legg merke til hvordan jeg faktisk tok høyde for vanskelige personer i parantesen i første sitat... 

Slitsomt på KG innimellom... Sukk! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Krantz95 skrev:

Det er jeg enig i. Det dør mange nå, men om det dør mange i noen få uker/måneder nå, så vil nok det gi færre døde resten av året.

Fordi de svakeste og sykeste som likevel ville dødd av noe annet senere i år nå dør raskt av Covid-19. Det er skremmende for mange, særlig med minutt-for-minutt-oppdateringene i media.

I 2019 døde rundt 28.000 over 80 år i Norge. Og da sikkert nesten 50.000 i Sverige. Kanskje 10% av de som uansett skal dø i år som er over 80 år dør av Covid-19.

Det gir 5.000 døde, men spørsmålet er om det gir økning i totaldødeligheten i denne aldersgruppen som helhet over et helt år?

Her er en lege som akkurat som deg, ønsker å holde samfunnet åpent, og stenge minst mulig ned.

Dessuten så snakker han med empati. Han sier b.l.a. at “I am determined to do everything I can to protect the most vulnerable.”

Nå vet ikke jeg om du selv har høyt blodtrykk, eller er over 65 år, men å snakke med empati når man prøver å forklare sitt eget synspunkt, er et hot tips til deg fra meg.

https://www.guardian-series.co.uk/news/national-news/18411815.hospital-patients-covid-19-should-not-discharged-care-settings/

Anonymkode: 9b0b2...c02

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

enda en grunn til at covid19 ikke ligner på influensa:

https://www.tv2.no/a/11403283/?fbclid=IwAR0MW7aeKzXk2yY0YECmmxchN5WdxTNFVOT1YAUbaJq6gct5HvFVpneOZS8

Anonymkode: bd1da...71f

Jeg er nysgjerrig på om man har sett noen økning i andre land også, rundt slike tilfeller eller relaterte, men ikke testet/koblet det med covid19 fordi de syke har vært asymptomatiske, og at sammenhengen derfor kan ha gått under radaren. Det kan jo gjelde annen plutselig sykdom og. Den virkningen dette viruset kan ha på hjerte/karsystemet er jo kjent blant intensivpasientene, men lurer på hvor mange andre smittede som er påvirket i noen grad uten å vite det selv, og hva det eventuelt kan føre til på sikt. Dette dukker ofte ikke opp på tester, dessverre, "In COVID-19, platelet levels remain relatively normal, and the usual scoring systems for identifying DIC remains stubbornly "normal" over 90% of the time, an unfortunate false negative" https://www.acsh.org/news/2020/04/28/covid-19-patients-dying-blood-clots-14747 

Forhåpentligvis er det ufarlig og forbigående for de fleste, men slike ting som vi ikke vet nok om ennå mener jeg er en grunn i seg selv for å ikke åpne alle slusene helt ennå. Dette viruset påvirker kroppen på en helt annen måte enn influensa. 

Dette ble jo raskt bagatellisert, men jeg er nysgjerrig på det og: https://www.theguardian.com/world/2020/apr/27/nhs-warns-of-rise-in-children-with-new-illness-that-may-be-linked-to-coronavirus

Og før noen hyler opp om skremselspropaganda, det er bare å la være å trykke på linkene. Jeg er ikke redd, jeg vet at det statistisk sett uansett ser ut til å gå fint for de fleste (selv om vi forsåvidt ikke kan si noe om langtidseffektene), men jeg foretrekker faktisk å vite om slike ting likevel. Hvis jeg kjøper en bil, så vil jeg også gjerne vite hvor trygg den er, selv om sjansen for at jeg skal kræsje er liten. Jeg opplever det ikke som hysteri. Men så lenge dere følger smittevernsreglene og ikke utsetter andre for konsekvensene av deres vurderinger, kan dere gjerne tro det er vanlig forkjølelse for min del.

Anonymkode: 232ef...363

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.tv2.no/a/11403283/?fbclid=IwAR0MW7aeKzXk2yY0YECmmxchN5WdxTNFVOT1YAUbaJq6gct5HvFVpneOZS8

Da legger jeg ut denne artikkelen fra 2018, hvor det står om at luftveisinfeksjoner kan utløse hjerteinfarkt og hjerneslag. Det gjelder også influensa

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.lhl.no/et-sunnere-liv/luftveisinfeksjoner-og-hjerte-karsykdom/&ved=2ahUKEwibgqrPuIzpAhWWrIsKHeF3DA4QFjAAegQIAxAB&usg=AOvVaw0ZdI5txt8WiFcss5fq1nk6

Er ganske lei dette koronaskremselshysteriet nå.

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, Krantz95 skrev:

Det blir stadig tydeligere at Covid-19 ikke er farligere enn helt vanlig sesonginfluensa når det nå tikker inn undersøkelser fra land etter land.

Hovedpoenget i undersøkelsene er at dette ikke er en farlig sykdom for andre enn gamle og svært syke, slik en vanlig sesonginfluensa også er.

Det store spørsmålet blir dermed hvorfor myndighetene i en rekke land reagerer med panikk og meningsløse nedstengninger av landene sine? Hvilke rådgivere har de i sine respektive helsedepartementer? Hvor er de kritiske stemmene? Hvorfor snur de ikke så fort som mulig når det viser seg at grunnlaget for nedstengningene ikke eksisterer?

https://www.derimot.no/usa-enda-en-undersokelse-bekrefter-at-covid19-ikke-er-spesielt-farlig/

Hva slags jallakilde er det du linker til? Coronaviruset er åpenbart farligere og mer dødelig enn vanlig influensa. 

Dette er egentlig et stort minus ved diskusjonsfora. Man kan spre fake news uten at det blir slettet, selv om feilinformasjonen kan få uheldige følger. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er enda en artikkel fra Den norske legeforening fra 2005. Og nå skal de ha det til at dette er noe nytt og spesielt med koronaviruset eller?

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://tidsskriftet.no/2005/02/medisinsk-nytt/okt-risiko-slag-ved-infeksjon&ved=2ahUKEwjSna74u4zpAhVnsYsKHRE4CMIQFjAEegQIBBAB&usg=AOvVaw3RJuvcnoK9rjQL6vqvif6n

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da legger jeg ut denne artikkelen fra 2018, hvor det står om at luftveisinfeksjoner kan utløse hjerteinfarkt og hjerneslag. Det gjelder også influensa

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.lhl.no/et-sunnere-liv/luftveisinfeksjoner-og-hjerte-karsykdom/&ved=2ahUKEwibgqrPuIzpAhWWrIsKHeF3DA4QFjAAegQIAxAB&usg=AOvVaw0ZdI5txt8WiFcss5fq1nk6

Er ganske lei dette koronaskremselshysteriet nå.

om covid19 står det at de aldri har sett så mange tilfeller, og at de som er rammet er markert yngre enn vanlig.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

om covid19 står det at de aldri har sett så mange tilfeller, og at de som er rammet er markert yngre enn vanlig.  

Allikevel, de aller fleste blir ikke alvorlig syke av korona. Og spesielt ikke yngre og barn. Hvor mange ganger må du høre det?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Allikevel, de aller fleste blir ikke alvorlig syke av korona. Og spesielt ikke yngre og barn. Hvor mange ganger må du høre det?

det vet jeg selvfølgelig.

Men det er ikke så veldig interessant med de som ikke blir syke. Det er uforutsigbart virus, og det er jo det det gjør som er interessant  - ikke det det ikke gjør. Hvorfor svarer du så frekt? 

• Liker 3
  • Opprett ny...