Gå til innhold

Bråkete oppussing under covid-19

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i en studentby som har drevet med oppussing i etasjen over meg siden midten av februar og på grunn av covid-19 irriterer denne drillingen og hamringen meg grønn. Jeg har ingen andre steder å gå, jeg må lese til eksamen, og ha eksamen på hybelen min samtidig som de driver og pusser opp. Det er snakk om å holde på fra kl 07-18 hver dag med unntak av søndag (de har prøvd å holde på om søndagen, men da har vi tilkalt vekter og sagt ifra til styret). Jeg skjønner ikke hvorfor det skal ta så lang tid da det kun er snakk om å bytte ut et hybelkjøkken og male et par vegger, men det skal tydeligvis holde på noen måneder til. 

Er det noe man kan få gjort? Tette hodetelefoner med høy musikk stenger ikke ute lyden. Er dette i det hele tatt lov? 

Anonymkode: 56680...0b4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Er dette i det hele tatt lov? 

Så klart er det lov så lenge det ikke er bråk midt på natten osv. Det får du bare tåle, folk må få lov til å leve sine egne liv selv om du har eksamen...

Anonymkode: 16996...544

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så klart er det lov så lenge det ikke er bråk midt på natten osv. Det får du bare tåle, folk må få lov til å leve sine egne liv selv om du har eksamen...

Anonymkode: 16996...544

Det er snakk om at studentbyen velger å sette oppussingen nå mens vi studentene som bor der har eksamen. Vi har ikke noe valg enn å sitte i hyblene våre og ha korte digitale eksamener som er stressende nok i seg selv og attpåtil med masse drilling rett over oss. 

Hadde jeg bodd i vanlig blokk og naboen skulle pusse opp så hadde jeg jo forstått det, men her bor vi jo i en stiftelse med mantra "for studentenes beste" og de får jo statlig støtte deretter. Dem som står for oppussingen er østeuropeiske arbeidere og vi mistenker at de med vilje forsinker arbeidet sitt pga covid-19. 

ts 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste du får gjort er rett og slett spørre om det er lenge igjen til de er ferdige. Noe annet får du ikke gjort, dessverre.

Anonymkode: 8be23...2b7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste du får gjort er rett og slett spørre om det er lenge igjen til de er ferdige. Noe annet får du ikke gjort, dessverre.

Oppussingen skal foregå i 5 år til, men jeg skjønner ikke hvorfor det skal ta mer enn 2 måneder å sette opp et lite hybelkjøkken og male noen vegger i hybelen over meg

ts

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Oppussingen skal foregå i 5 år til, men jeg skjønner ikke hvorfor det skal ta mer enn 2 måneder å sette opp et lite hybelkjøkken og male noen vegger i hybelen over meg

ts

De gjør vel litt mer enn å skifte hybelkjøkken da. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De gjør vel litt mer enn å skifte hybelkjøkken da. 

De gjør ikke mer nei. Jeg har selv fått tildelt nyoppusset hybel og alle skal være identiske 

ts

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i en studentby som har drevet med oppussing i etasjen over meg siden midten av februar og på grunn av covid-19 irriterer denne drillingen og hamringen meg grønn. Jeg har ingen andre steder å gå, jeg må lese til eksamen, og ha eksamen på hybelen min samtidig som de driver og pusser opp. Det er snakk om å holde på fra kl 07-18 hver dag med unntak av søndag (de har prøvd å holde på om søndagen, men da har vi tilkalt vekter og sagt ifra til styret). Jeg skjønner ikke hvorfor det skal ta så lang tid da det kun er snakk om å bytte ut et hybelkjøkken og male et par vegger, men det skal tydeligvis holde på noen måneder til. 

Er det noe man kan få gjort? Tette hodetelefoner med høy musikk stenger ikke ute lyden. Er dette i det hele tatt lov? 

Gå opp og snakk med de. Spør om de kan ta pause den dagen du har eksamen. Litt velvillige må naboer være! 

Anonymkode: 0cdc2...52c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Gå opp og snakk med de. Spør om de kan ta pause den dagen du har eksamen. Litt velvillige må naboer være! 

Anonymkode: 0cdc2...52c

Det er ikke naboene som pusser opp. Det er styret i studentbyen som har bestemt at alle hyblene skal pusses opp og de har leid inn arbeidskraft fra øst-europa. 

ts

Skrevet

Ta kontakt med firmaet som utfører oppussingen og forklar dilemmaet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kinkig situasjon! Nettopp pga det er studenthybler så bør jo ro være en prioritet tenker jeg, og ihvertfall nå under krisa siden man ikke kan bruke skolebyggene. Hadde det gått an å tatt det opp med styret? Sikkert ikke så lett å endre på at de er å pusser opp, men det er nesten så dere burde ha redusering i leieprisen.

Anonymkode: 2d322...ce4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tipper du hører lyden av oppussing fra andre leiligheter enn den rett over deg. 

Kan forstå at det et belastende for deg, men kan ikke se annet enn at denne gangen var det du som var uheldig. En annen gang er det noen andre. Konsekvensen av å ikke pusse opp ville være å mangle studentboliger/ at boligene et under forventet standard,  og at håndtverkerne etterhvert går konk siden businessen blir satt på vent pga korona. Alt i alt går det ut over  mange flere å stanse renoveringen enn å fortsette. 

Anonymkode: d754d...2c8

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er snakk om at studentbyen velger å sette oppussingen nå mens vi studentene som bor der har eksamen. Vi har ikke noe valg enn å sitte i hyblene våre og ha korte digitale eksamener som er stressende nok i seg selv og attpåtil med masse drilling rett over oss. 

Hadde jeg bodd i vanlig blokk og naboen skulle pusse opp så hadde jeg jo forstått det, men her bor vi jo i en stiftelse med mantra "for studentenes beste" og de får jo statlig støtte deretter. Dem som står for oppussingen er østeuropeiske arbeidere og vi mistenker at de med vilje forsinker arbeidet sitt pga covid-19. 

ts 

Er det bedre at hjulene i samfunnet ikke holdes i gang? Vi er mange studenter som må lese til eksamen under uoptimale forhold.

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke naboene som pusser opp. Det er styret i studentbyen som har bestemt at alle hyblene skal pusses opp og de har leid inn arbeidskraft fra øst-europa. 

ts

Styret må legge føring for oppussingen. Er det et innleid firma så skal de ikke jobbe lørdager, søndager og helligdager. De skal heller ikke holde på etter kl 16 hver dag når de begynner kl 07.

Her må styret på plass og be de jobbe etter norske regler.

Du kan tipse politiet for her tror jeg ikke at de som jobber gjør ting etter det norske regelverket, og det kan koste dyrt med tanke på erstating osv. I tillegg er det regler for hva som skal gjøres og hvordan.

Anonymkode: ecafe...d16

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Styret må legge føring for oppussingen. Er det et innleid firma så skal de ikke jobbe lørdager, søndager og helligdager. De skal heller ikke holde på etter kl 16 hver dag når de begynner kl 07.

Her må styret på plass og be de jobbe etter norske regler.

Du kan tipse politiet for her tror jeg ikke at de som jobber gjør ting etter det norske regelverket, og det kan koste dyrt med tanke på erstating osv. I tillegg er det regler for hva som skal gjøres og hvordan.

Anonymkode: ecafe...d16

Det er ikke ulovlig å jobbe fra 07-18. 

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det 1. mai og gjett hvem som driver og driller og hamrer 😡Blir gal.! Får sende mail til styret og eventuelt kontakte vektertjenesten 

ts

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det 1. mai og gjett hvem som driver og driller og hamrer 😡Blir gal.! Får sende mail til styret og eventuelt kontakte vektertjenesten 

ts

Da er det greit å si ifra, ja!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...