Gå til innhold

Kan vi invitere 7 familiemedlemmer til bursdag nå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nei maks 5. 

Anonymkode: 307f7...4a4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er du så spesiell at du ikke vil følge reglene?

Anonymkode: e2327...ccb

Regjeringen fulgte ikke anbefalingene fra FHI. Hvorfor skal jeg da gjøre det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. 

Anonymkode: 8c4e6...a16

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei maks 5. 

Anonymkode: 307f7...4a4

Det finnes ingen maksgrense. Det er heller ikke slik at maksimum fem er en magisk grense som gjør at coronaviruset ikke finner frem.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde invitert, så hadde jeg latt gjestene selv få avgjøre om de vil eller ikke. Det er ingen lov som sier at man ikke har lov til å ha gjester... 🙄

Anonymkode: 436c7...a81

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Please! Vi var på hytta sist helg. 12 familiemedlemmer samlet. Ingen i risikogruppen, men 3 familier som ikke har vært med hverandre på lenge. Gikk fint.

Anonymkode: 3a0be...068

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, edwardnigma skrev:

Vel, det kan da umulig være så viktig siden det kun er en anbefaling. Det var jo viktig at folk ikke dro på hytta, så derfor ble det forbud. Siden det kun er anbefalt avstand, så er det neppe viktig. Er knapt noen som overholder 2m avstand skikkelig uansett.

Du er klar over at en offentlig anbefaling er det sterkeste virkemiddelet regjeringen har, om de ikke skal lage en forskrift med hjemmel i lov?

En offentlig anbefaling er som et krav å regne, ikke som et godt råd. 

Regjeringen håper i det lengste at voksne mennesker skal være ansvarlige nok til å overholde anbefalingene. (som de først prøvde med hytteforbudet)

Nå er smittespredningen lav, men om den øker kraftig, og folk ikke følger anbefalingene som blir gitt, skal du ikke se bort i fra at de skroter anbefalingene, og innfører forskrifter i stedet for. 

Anonymkode: 08d41...73c

• Liker 8
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nope, det er det ikke.

Da hjemler de det i lov, jf. kriseloven.

Det er også en offentlig anbefaling at du skal spise variert. Det blir aldri lovhjemlet uansett hvor feite og sjuke folk blir.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det synes jeg. Vi er sammen med folk i større grupper enn fem, holder det bare hemmelig og deler ingenting på sosiale medier 😉 Har gjort det siden mars og ingen er blitt syke. Ingen i risikogrupper heller.

Anonymkode: 1e710...57d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, edwardnigma skrev:

Nøkkelord:

Anbefaling.

Hva mener du at man heller skal gjøre da? Lage konkrete forbud mot absolutt alt som ikke er lurt? Man forventer jo at voksne mennesker skal kunne tenke selv og være klar over konsekvenser som kan ramme en selv og andre. 

Et barn i trassalderen trenger et "nei, dette er ikke lov fordi vi sier det". Et voksent menneske klarer seg med "vi anbefaler at folk ikke er mer enn 5 stk". 

Anonymkode: 46ba0...d18

• Liker 7
Skrevet (endret)
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er klar over at en offentlig anbefaling er det sterkeste virkemiddelet regjeringen har, om de ikke skal lage en forskrift med hjemmel i lov?

Regjeringen håper i det lengste at voksne mennesker skal være ansvarlige nok til å overholde anbefalingene. (som de først prøvde med hytteforbudet)

Nå er smittespredningen lav, men om den øker kraftig, og folk ikke følger anbefalingene som blir gitt, skal du ikke se bort i fra at de skroter anbefalingene, og innfører forskrifter i stedet for. 

Takk for en utfyllende innlegg! Jeg er så lei av at enkelte mennesker ikke tror at anbefalingene/rådene ikke gjelder dem selv og tøyer dem til over det anbefalte og vil med andre ord ikke bare utsette seg selv for fare for å bli smittet, men andre også!

Selv om man er frisk idag så kan man forsatt bære på viruset for enkelte personer så kan det ta opptil 2 uker og noen viser ingen symptomer på viruset i det hele tatt heller men kan være smittespreder til over andre og dem kan bli alvorlige syke og dø av viruset!!!

Det er en grunn til at jeg ikke orker å bruke tid til å diskutere videre med folk som er pappskaller når dem enda ikke har forstått alvorligheten av covid-19 etter 2-3 mnd. med daglige nyheter om disse nødvendige tiltakene som har blitt gitt av myndighetene.  Dessuten så forventer jo at myndighetene at godt voksne folk klarer å holde seg til de anbefalingene uten at man må være nødt til å bruke masse av tid og energi til å innføre det som et lovverk!

Kan jo ikke lage tusenvis av lover til minste detalj av hva man kan gjøre og ikke gjøre. Man skulle jo tro at godt voksne folk forstår anbefalingene til FHI og regjeringen og hvorfor dem har satt det som anbefaling!

Dersom regjeringen er nødt til å lage ulike lover og regler til hver minste detalj så vil dem ikke få tid til å gjøre andre nødvendige tiltak pga. enkelte folk er så dumme. Dem må få brukt tiden sin til å ta de aller mest nødvendige tiltaken som å redde liv, økonomien til private og bedriftene eller så har vi ikke en økonomi som er bærekraftig etter covid-19!

Endret av Lasox
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du at man heller skal gjøre da? Lage konkrete forbud mot absolutt alt som ikke er lurt? Man forventer jo at voksne mennesker skal kunne tenke selv og være klar over konsekvenser som kan ramme en selv og andre.

Anonymkode: 46ba0...d18

Voksne mennesker følger med på nyhetene, og har fått med seg at sykehusene nesten står tomme (sett i forhold til skrekkscenarioene i begynnelsen).

Folk tenker selv og har justert oppførselen sin slik at den passer til all den ledige sykehusekapasiteten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, edwardnigma skrev:

Nope, det er det ikke.

Da hjemler de det i lov, jf. kriseloven.

Det er også en offentlig anbefaling at du skal spise variert. Det blir aldri lovhjemlet uansett hvor feite og sjuke folk blir.

Det er ganske stor forskjell på en spesifikk offentlig anbefaling, og en generell anbefaling fra det offentlige.

• Liker 2
Skrevet

Ryddet for brukerangrep og svar til det. 

_popcorn_, mod

Skrevet

Det er en vurdering dere må ta. Er det slik at de dere inviterer og din familie er de som er på jobb (fysisk, ikke hjemmekontor) og tar offentlig transport, er det kanskje ikke så lurt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bor dere i en kommune uten smitte hadde jeg ikke stresset med det, altså. Familien reiser rundt og besøker hverandre regelmessig og fortsatt er ingen smittet. En av de reiste på shopping for 3 uker siden. 

Anonymkode: eb9ce...17b

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Krantz95 skrev:

Det går fint om dere deler dere i to kohorter med minst 2 meters avstand.

Ja, også kan den ene kohorten starte med maten på kjøkkenet, mens den andre kohorten kan starte med kakene i stua. Så vasker de etter seg og bytter sted etter en stund 😂😂

Anonymkode: 91107...329

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Innendørs? Vi er familie på 4 selv. Kan vi invitere 7 familiemedlemmer i bursdag?  ( 4 voksne og 3 barn i alder 10-17 år )

Anonymkode: 79086...46b

Jeg synes dere skal la være. Det er vanskelig å takke nei til en slik invitasjon, selv om man som gjest synes det er problematisk.

Anonymkode: b0827...be2

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 timer siden, Lasox skrev:

Det er en grunn til at jeg ikke orker å bruke tid til å diskutere videre med folk som er pappskaller

Det er kun mennesker som har ekstremt lite kunnskap om både stort og smått som er så smålige at de omtaler sine meningsmotstandere som «pappskaller».

Jeg følger avstandsanbefalingene når det gjelder fremmede, da jeg respekterer dem. Dersom jeg og andre voksne mennesker jeg kjenner fra før av ønsker å handle på en annen måte enn det som per dags dato anbefales fra norske myndigheter, så gjør vi det.

Om dette skulle bli ulovlig skal jeg selvfølgelig innrette meg etter dette, men da har vi i utgangspunktet langt større problemer i samfunnet vårt. Det kreves tross alt ikke «tusenvis» av lover for å begrense avstand, men myndighetene er gudskjelov oppegående nok til å forstå at dette er noe som er helt umulig for dem å styre.

Endret av edwardnigma
  • Liker 4
  • Opprett ny...