Gå til innhold

Flytting med små barn og tap av gamle lekekamerater

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har barn eldre enn to år og flyttet da barnet var i toårsalderen. Hvordan taklet barnet flyttingen og å miste sine gamle venner/ lekekamerater? Gikk det greit å starte på nytt? Jeg er så redd for å skape sår i barnet mitt siden det jo er knyttet til både barnehage og spesielt en annen lekekamerat. Samtidig har vi jo nå verken hatt barnehage eller sett noe til denne lekekameraten på nesten to måneder siden denne familien har isolert seg fullstendig. Barnet mitt snakker jo om det, men jeg er usikker på hvor mye jeg egentlig projiserer min egen sorg over det vi flytter fra, over på barnet. Vi flytter til familie og jeg vet at vi får det bedre der.

Anonymkode: b4960...f1d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er jo en vanskelig tid å flytte på pga all isolasjonen grunnet coronavirus. Jeg ville hatt litt fokus på å gå på lekeplasser i området og skape litt eierforhold til det. Hvis det er andre barn ute så prøve å skape ralasjoner, men dog på avstand. 

Prøve å fylle tomrommet etter de andre. 

Jeg ville også tatt kontakt med gamle venner, prøvd videosamtale over messenger eller lignende.

Anonymkode: b23d6...4ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn var 3 da vi flyttet. Han sørget mer enn jeg hadde trodd, gråt seg i søvn noen kvelder fordi han savnet vennene.

Han er 7 nå, og alt det er for lengst glemt. De vennene han fikk rett etter flytting føler han at han har hatt hele livet. :)

Anonymkode: 50cc9...bd9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har enda til gode å møte noen som sliter grunnet flytting da de var små. Sånn er livet av og til, å de fleste mennesker takler flytting, mulig det blir sårt en liten stund, men små barn kommer seg utrolig fort. 

Anonymkode: 5be4f...4d1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig flyttet med en 8-åring, bare til nabokommunen, men likevel til en annen skolekrets. Det har vært veldig sårt for barnet, for i denne alderen, er de mer knyttet til venner enn når de er 2-3 år. De har jo gått i samme klasse i flere år. Barnet mistet allerede mange venner fra barnehagen når h*n begynte på skolen, da barnehagen lå mellom to kommuner, men vi kunne fortsatt møte de på fritiden og invitere i bursdager. Barnet mitt skal gå ferdig på den gamle skolen til sommerferien, så regner med det blir mer trist da. Så jeg prøver å være veldig positiv og snakke om fordeler med den nye skolen, slik at savnet ikke blir for stort.
Tror du føler at det er sårt, fordi dere flyttet i en allerede vanskelig tid hvor det er lite sosial omgang. Men når barnet ditt begynner i barnehagen igjen, vil det nok gå over.

Anonymkode: dbe8c...ff7

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mitt barn var 3 da vi flyttet. Han sørget mer enn jeg hadde trodd, gråt seg i søvn noen kvelder fordi han savnet vennene.

Han er 7 nå, og alt det er for lengst glemt. De vennene han fikk rett etter flytting føler han at han har hatt hele livet. :)

Anonymkode: 50cc9...bd9

Veldig godt å høre at alt er glemt nå :) Håper vi klarer å etablere oss på nytt like godt som dere :) Hilsen TS

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt flyttet da hun var 2,5 år. Uttrykte aldri savn etter gammel barnehage eller venner, og fikk nye venner så fort hun startet i barnehage på nytt sted. 

Anonymkode: 6ee4b...8b7

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet mitt flyttet da hun var 2,5 år. Uttrykte aldri savn etter gammel barnehage eller venner, og fikk nye venner så fort hun startet i barnehage på nytt sted. 

Anonymkode: 6ee4b...8b7

Utrolig godt å høre! ❤️ Takk for at du deler, det letter litt for meg nå. Hilsen TS

AnonymBruker
Skrevet

Vi flyttet da vår mellomste var 2,5 år. Tror nesten ikke hun merket det engang! Hun begynte ikke i bhg før hun var nesten 2 år, da, så hadde ikke hatt så god tid til å etablere vennskap, men hun hadde en super start i ny barnehage, og så seg liksom aldri tilbake. Helt ukomplisert egentlig. Nå er hun er type som tar sånne endringer litt på strak arm, da, så andre lan selvfølgelig reagere annerledes! 

Anonymkode: 33c76...907

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...