Gjest Spacegirl Skrevet 23. juni 2005 #1 Skrevet 23. juni 2005 Hvis jeg hadde sagt: Jeg skal på byen i etterpåimorra. Hadde du da forstått hva jeg mente? Lurer litt, for etter at jeg flyttet fra vestlandet, har jeg ofte opplevd at folk ser ut som spørsmålstegn når jeg bruker det ordet. Og så må jeg begynne å forklare at i etterpåimorra betyr det samme som i overimorgen. Er dette et dialekt-ord? Jeg vet jo at det ikke står i ordboka, men ble litt forbausa da ingen forstod hva jeg mente. For det sier seg jo egentlig selv? I etterpåimorra = dagen etter i morgen. Eller? :klø:
LilleBille Skrevet 23. juni 2005 #2 Skrevet 23. juni 2005 Har aldri hørt det før - men tror ikke jeg ville hatt vanskeligheter med å forstå når du skulle ut .. men har derimot litt problemer med i overigårs (er det overimorgen .. eller forigårs??)
Gjest Bellatrix Skrevet 23. juni 2005 #3 Skrevet 23. juni 2005 Tror jeg hadde forstått det, men har aldri hørt det.
Gjest Anonymous Skrevet 23. juni 2005 #4 Skrevet 23. juni 2005 Jeg hadde nok forstått det, men har aldri hørt noen si det før.
Gjest pre Skrevet 23. juni 2005 #5 Skrevet 23. juni 2005 Har aldri hørt det før - men tror ikke jeg ville hatt vanskeligheter med å forstå når du skulle ut .. men har derimot litt problemer med i overigårs (er det overimorgen .. eller forigårs??) igårs i går over pre 2 dager siden
Grooo Skrevet 23. juni 2005 #6 Skrevet 23. juni 2005 Har aldri hørt det før... Tror jeg hadde tolket det som senere i dag, hører jo "etterpå" først...
Milly:) Skrevet 23. juni 2005 #7 Skrevet 23. juni 2005 Har aldri hørt det før, med forsto jo hva du mente når jeg leste tittelen på tråden.
kula Skrevet 23. juni 2005 #8 Skrevet 23. juni 2005 jeg har det omvendt jeg da, hehe. Jeg sier fordagen ("for'dan") til overigår og jeg får de merkeligste blikka av folk... noen som sier det samme som meg eller? trur jeg har det fra dialekta til mamma
Malama Skrevet 23. juni 2005 #9 Skrevet 23. juni 2005 Jeg ville også tolket "etterpåidag" som "senere i dag" og "overigår" heter det ikke, det er overimorgen, og forgårs.
Kakemonster Skrevet 23. juni 2005 #10 Skrevet 23. juni 2005 Jeg sa overigår, men ingen forsto meg så nå sier jeg forigårs.
Gjest Queenblue Skrevet 23. juni 2005 #11 Skrevet 23. juni 2005 Jeg sier også ioverigår eller i forigårs. Ellers sier jeg i overimorra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå