Silva Pluvialis Skrevet 28. april 2020 #1 Skrevet 28. april 2020 (endret) Mobbing kjennetegnes av ondsinnede handlinger mot samme person over en viss tid, og hvor det er et skjevt maktforhold mellom den som mobber og den som blir mobbet. Den som blir mobbet er ofte sårbar og også ofte ute av stand til å motsette seg handlingene eller sette grenser for seg selv. Mobbing kan være grenseoverskridelser, utfrysning/utestenging, baksnakking, verbal vold, fysisk vold, manglende respekt for andres grenser og følelser, gjentakende sårende eller negativ erting eller nettmobbing med hets og trusler. I samfunnet i dag, særlig på nett, så har dette begrepet blitt svært utvannet. Så fort noen kommer med en kritisk kommentar til noen så ropes det mobbing. Konstruktiv kritikk eller påpeking av andres atferd er ikke mobbing så lenge man er saklig og man gir en tilbakemelding på en ordentlig måte. Stygge ytringer er overhodet ikke akseptabelt, og kan karakteriseres som personangrep. Mobbing blir det først om det pågår over tid og den det gjelder ikke er i stand til å beskytte seg mot det. Hvorfor blir slike alvorlige begreper utvannet? Det mister jo helt sin betydning om det brukes feil. Endret 2. oktober 2022 av Tvillingsjel 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #2 Skrevet 28. april 2020 Ja ok. Hva slags mobbing ble du utsatt for da? Anonymkode: c6775...9c7
Knirke Skrevet 29. april 2020 #3 Skrevet 29. april 2020 Det er forskjell på en kritisk kommentar og mobbing. Mobbing går på person, kritisk kommentar på sak. Men ja, ordet blir sikkert misbrukt mye, akkurat som ordet "rasisme" blir vannet ut på daglig basis. Mobbing på nett er fortsatt mobbing, og alvorlig, selv om man ikke blir fysisk slått eller sparket. Hvis man til stadighet blir angrepet, tilsynelatende uten grunn, fra samme person, så oppleves det meget ubehagelig. Man begynner etterhvert å tvile på seg selv og egen dømmekraft, og sitt eget menneskeverd. Og jo, jeg mener det er mobbing selv om "offeret" er i stand til å beskytte seg. Alle er jo i teorien i stand til å forsvare seg når man sitter bak et tastatur, og alle har forskjellig terskel for hva som er greit å ta imot av dritt. Grensen går jo ved oppfattelsen av mobbing, og den er vanskelig å lage en definisjon på. 4
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #4 Skrevet 29. april 2020 Ordet blir misbrukt i monn. Nå snakkes det om mobbing hele tiden. Enig i det. Jeg blir alltid litt sint når folk slenger det rundt seg og tenker: Ja, jeg skulle virkelig ønsket du kunne oppleve konsentrasjonen av det så tenker jeg du hadde sluttet å bruke ordet. Anonymkode: 75e46...f07
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #5 Skrevet 29. april 2020 Jeg antar at vi av oss som er blitt mobbet lettere kjenner igjen når noen kommer med kommentarer som er mobbing. Det er mange som forkler mobbing som latterliggjøring, hets, uskyldig moro osv, men det egentlig er mobbing. Og en mobber trenger ikke å mobbe kun enkelte personer flere ganger. En mobber går gjerne løs på hvem som helst om så det bare er en eneste gang! Jeg ser det gang på gang her på forumet. Påstander om såkalte "saklige" kommentarer har gjerne noe personlig ved seg ved å rette det mot personen som et spydig stikk. Men det er altså mobbing. At mobbing kun er gjentagende hendelser mot en og samme person over tid stemmer ikke med virkelighetens verden. Anonymkode: 3482d...56e 2
Silva Pluvialis Skrevet 29. april 2020 Forfatter #6 Skrevet 29. april 2020 1 time siden, Knirke skrev: Det er forskjell på en kritisk kommentar og mobbing. Mobbing går på person, kritisk kommentar på sak. Men ja, ordet blir sikkert misbrukt mye, akkurat som ordet "rasisme" blir vannet ut på daglig basis. Mobbing på nett er fortsatt mobbing, og alvorlig, selv om man ikke blir fysisk slått eller sparket. Hvis man til stadighet blir angrepet, tilsynelatende uten grunn, fra samme person, så oppleves det meget ubehagelig. Man begynner etterhvert å tvile på seg selv og egen dømmekraft, og sitt eget menneskeverd. Og jo, jeg mener det er mobbing selv om "offeret" er i stand til å beskytte seg. Alle er jo i teorien i stand til å forsvare seg når man sitter bak et tastatur, og alle har forskjellig terskel for hva som er greit å ta imot av dritt. Grensen går jo ved oppfattelsen av mobbing, og den er vanskelig å lage en definisjon på. Jeg er helt enig med deg. Selvsagt er mobbing på nett alvorlig, kanskje mange ganger mer alvorlig fordi folk kan gjemme seg som anonym og virkelig lage et helvete for en annen person. Jeg uttrykte meg litt upresist. Selvsagt kan det være mobbing selv om personen er i stand til å beskytte seg. 2
Silva Pluvialis Skrevet 29. april 2020 Forfatter #7 Skrevet 29. april 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg antar at vi av oss som er blitt mobbet lettere kjenner igjen når noen kommer med kommentarer som er mobbing. Det er mange som forkler mobbing som latterliggjøring, hets, uskyldig moro osv, men det egentlig er mobbing. Og en mobber trenger ikke å mobbe kun enkelte personer flere ganger. En mobber går gjerne løs på hvem som helst om så det bare er en eneste gang! Jeg ser det gang på gang her på forumet. Påstander om såkalte "saklige" kommentarer har gjerne noe personlig ved seg ved å rette det mot personen som et spydig stikk. Men det er altså mobbing. At mobbing kun er gjentagende hendelser mot en og samme person over tid stemmer ikke med virkelighetens verden. Anonymkode: 3482d...56e Du har helt rett. Beklager at jeg uttrykte meg upresist.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #8 Skrevet 29. april 2020 Noen folk tar alltid frem de store bokstavene når de beskriver ting. Tror noen bare er sånn. Og i media er det definitivt sånn. Store ord selger og de og noen folk tenker vel store ord gjør det en skal si mer interresant. Når det i virkligheten forflater utrykk. Anonymkode: 93a9e...d7e
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #9 Skrevet 29. april 2020 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg antar at vi av oss som er blitt mobbet lettere kjenner igjen når noen kommer med kommentarer som er mobbing. Det er mange som forkler mobbing som latterliggjøring, hets, uskyldig moro osv, men det egentlig er mobbing. Og en mobber trenger ikke å mobbe kun enkelte personer flere ganger. En mobber går gjerne løs på hvem som helst om så det bare er en eneste gang! Jeg ser det gang på gang her på forumet. Påstander om såkalte "saklige" kommentarer har gjerne noe personlig ved seg ved å rette det mot personen som et spydig stikk. Men det er altså mobbing. At mobbing kun er gjentagende hendelser mot en og samme person over tid stemmer ikke med virkelighetens verden. Anonymkode: 3482d...56e Opplevelsen av mobbing handler om gjentatt trakassering over tid, jo. Dersom noen kommer med en drittkommentar på dette forumet så oppleves det ikke fem prosent av den mobbingen jeg gikk gjennom som barn. Jeg synes dette innlegget er med å på vanne ut begrepet ytterligere. Det finnes latterliggjøring og hets, som ikke er mobbing. Alt av spydigheter og drittkommentarer er ikke mobbing. Anonymkode: 75e46...f07 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #10 Skrevet 29. april 2020 Jeg er heller ikke enig at grensen for mobbing utelukkende er subjektiv. Det er nettopp derfor alle kan si at de er blitt mobbet om dagen. Anonymkode: 75e46...f07
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #11 Skrevet 30. april 2020 Ikke lett å vite hvor grensen går. Så man må nok la offeret få bestemme. Hvis ikke så åpner man for å tillate at offeret føler seg mobbet og det er ikke greit. Anonymkode: 5eb66...964
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #12 Skrevet 9. mai 2020 Helt enig. Når folk beskriver ting som å ikke bli invitert som mobbing, begynner det å bli veldig tynt. Synes også det blir feil når man snakker om mobbing når det er snakk om ett individ. Enmannsmobb? Det er en selvmotsigelse, som å snakke om å samarbeide alene. Anonymkode: 5aa53...56e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå