Gå til innhold

hvilke juridiske rettigheter har samboere med felles barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke peilig på dette. Sambo og jeg kommer til å gifte oss, men ikke før barnet er født.

Om noe skjer, hvilke rettigheter har vi da når det kommer til arv, økonomi og slikt???

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Jeg er ikke 100 % sikker, men jeg tror samboerskap er gankse likestilt med ekteskap så lenge man har bodd i lag over 2 år(altså hatt registrert felles adresse)

Sjekk det opp skikkelig du, vi hadde testamente før vi var gift, slik at vi arvet hverandre....

Gjest allium
Skrevet
Jeg er ikke 100 % sikker, men jeg tror samboerskap er gankse likestilt med ekteskap så lenge man har bodd i lag over 2 år(altså hatt registrert felles adresse)

Sjekk det opp skikkelig du, vi hadde testamente før vi var gift, slik at vi arvet hverandre....

Nei !!!

Det der er en utrolig utbredt misforståelse.

Samboerskap blir aldri i nærheten av likestilt med ekteskap. Etter to år kan man få noen få rettigheter, som f.eks. å overta leiekontrakt inngått i den andres navn, og å få vurdert om man har bidratt til anskaffelse av felles eiendeler. Men i det siste er det ingen automatikk.

I forhold til barn, arv og skatt skjer det ingenting.

Samboere har ikke arverett etter hverandre, og skriver man testamente, må den som arver betale arveavgift med høyeste sats. Skal man ha felles foreldreansvar, må dette avtales spesielt. Det siste er forsåvidt et minimalt problem, hvis man bare er oppmerksom på det.

Samboere får heller aldri rett til å lignes i skatteklasse 2. Men de har heller ikke gjensidig forsørgelsesplikt.

Skrevet

Og hvis en skriver testamente, har en uansett regler å forholde seg til. Du kan altså ikke testamentere bort alt til samboeren, fordi han har flere arvinger (som oftest) som også er berettiget.

Har f.eks samboer barn fra før, kan han ikke testamentere bort mer enn 1/3 av verdiene. Og dette må man betale arveavgift på. Eier dere et hus sammen, kan du heller ikke bo i uskiftet bo. Det betyr at de andre arvingene (evt. overformynderiet) kan kreve at du betaler ut verdiene som disse har krav på.

Som ektefelle kan du bo i huset til du selv faller fra før det blir aktuelt med et arveoppgjør, selv om ektefellen din har barn fra før.

I slike tilfeller er det VIKTIG å tegne livsforsikring til fordel for hverandre. Da har man mulighet til å betale ut andre arvinger, og fremdeles ha mulighet til å beholde f.eks huset.

Gjest bankboksen
Skrevet

Dersom dere vil spare dere for mye papirarbeid og usikkerhet tar dere en tur på tinghuset før barnet er født.. "gifte dere" med alle de sermonier og deltakere dere ønsker kan dere jo gjøre senere en gang likevel (være "hemmelig gift" så lenge)

Skrevet

Men vil ikke barnet være enearving dersom en av oss faller bort???

Ingen av oss har noen penger egentlig, så det er jo ingenting å arve. Det eneste vi har er en leilighet hvor vi har hvert vårt lån på.

Vi kommer til å gifte oss ikke lenge etter at barnet er født. Men hva bør vi gjøre i mellomtiden?

Gjest bankboksen
Skrevet

Nettopp.. Og da eier pluselig barnet den avdødes andel av leiligheten.. Og da kommer overformynderiet inn!

Skrevet
Men de har heller ikke gjensidig forsørgelsesplikt.

Jo de har visst det nå.. :roll:

Skrevet

Ingen av oss har noen penger egentlig, så det er jo ingenting å arve. Det eneste vi har er en leilighet hvor vi har hvert vårt lån på.

Vi kommer til å gifte oss ikke lenge etter at barnet er født. Men hva bør vi gjøre i mellomtiden?

Nå er jeg ikke helt sikker i forhold til ufødte barn, men uansett har dere foreldre(?) som har krav på 1/3 av arven. Barnet har også krav (når det blir født, men sikekrt også nå), og det er sant at overformynderiet kommer inn. De vil komme til å sikre barnets interesser, slik at barnet i praksis får utbetalt de verdier det har krav på.

Alle må også betale arveavgift for arv som beløper seg til mer enn 200 000.

Gift dere, eller tegn forsikring til fordel for hverandre.

Skrevet

Ved samboerskap får mor automatisk foreldrerett ved brudd.

Gjest allium
Skrevet

Jo de har visst det nå.. :roll:

Kan du vise til en lovparagraf ?

Gjest allium
Skrevet
Ved samboerskap får mor automatisk foreldrerett ved brudd.

Det stemmer ikke nødvendigvis.

For det første må du skille mellom foreldreansvar og daglig omsorg. Foreldrerett er ikke noe juridisk begrep.

Hvis man signerer på felles foreldreansvar ved fødselen (det kan gjøres på skjemaet der far erkjenner farskap), får man akkurat de samme rettighetene i forhold til barnet som om man hadde vært gift.

Gjest blå uinnlogget
Skrevet

men det er ikke snakk om skilsmisse/flytte fra hverandre.

VI har tegnet livsforsikring om en av oss skulle falle fra.

Det er helst det jeg tenker på også, hva skjer om en av oss faller fra før barnet er født, og tiden frem til bryllupet?

syns det er så vanskelig med alt dette juridiske jeg.

Gjest allium
Skrevet
men det er ikke snakk om skilsmisse/flytte fra hverandre.

VI har tegnet livsforsikring om en av oss skulle falle fra.

Det er helst det jeg tenker på også, hva skjer om en av oss faller fra før barnet er født, og tiden frem til bryllupet?

syns det er så vanskelig med alt dette juridiske jeg.

Det som da skjer, er at barnet arver den som dør, og at den andre ikke kan sitte i uskiftet bo. Boet må deles, og barnet må få sin del.

Noe mer kan jeg ikke komme på.

Skrevet

tusen takk for svar alle sammen. Det er ikke lett med alt dette juridiske.

VI har bestemt oss for å øke livsforsikringen vår, så om en av oss dør vil den andre ha råd til å kjøpe leiligheten. pluss ha litt til overs.

Tror det er slik vi gjør det frem til brylluoet. Det er greit å være føre var.

Skrevet

Lurt av dere!

Lykke til med baby og bryllup!

Skrevet

Tusen takk nabodama :)

Skrevet

Kan du vise til en lovparagraf ?

Nei, men hør med sosialkontoret. Det var der jeg fikk vite det.

Gjest Komplisert?
Skrevet

Her var det litt uklarheter ute og gikk.

I forhold til arv er den viktigste forskjellen mellom det å være samboere og det å være gift er at man, når man er gift, har rett til å sitte i uskiftet bo dersom man ikke har livsarvinger (dvs. barn/barnebarn osv) eller eventuelle livsarvinger er felles. Dersom den avdøde har særkullsbarn kan disse kreve at boet skiftes. Det kan ikke felles barn.

Livsarvingene har krav på 2/3 av arven etter foreldrene, oppad begrenset til 1 million kroner per barn. Retten til denne pliktdelsarven kan ikke begrenses. Ektefellen har krav på ¼ av arven eller minimum 4 ganger folketrygdens grunnbeløp, dersom det er livsarvinger. Denne retten kan begrenses ved testament som ektefellen er kjent med før dødsfallet. Resten kan man fritt disponere over i testaments form. Foreldrene til avdøde og deres livsarvinger har arverett, men denne kan begrenses ved testamente, og ektefellen har uansett krav på ½ arven eller minimum 6 ganger folketrygdens grunnbeløp.

Dersom man er samboere kan man ikke sitte i skiftet bo – uansett. Hvis avdøde har barn (felles barn eller særkulls) og det ikke finnes testamente, arver barna alt. Dersom avdøde ikke har barn, og det ikke finnes testamente, arver foreldrene, evt. søsknene, til avdøde alt.

Et annet poeng er at dersom man er gift, og ikke har avtalt annet, så forutsettes det at man har felleseie. Dette innebærer at når det skal skiftes så deles først den samlede formuen i to. Den ene halvparten ”tilhører” da den gjenlevende, og det er den andre halvparten som er gjenstand for arveoppgjør. Dersom man er samboere skal de faktiske formuesforholdene legges til grunn.

Hva gjelder foreldreansvar vil kvinnens ektemann automatisk regnes som far til barnet, mens samboer må vedgå farskap (og kvinnen må samtykke til at det er han som er faren). Når foreldrene er gift har begge automatisk felles foreldreansvar, ved samboerskap må dette avtales, hvis ikke har mor ansvaret alene.

Dette ble en litt kortfattet fremstilling av hovedreglene, og det er selvfølgelig unntak ute og går.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...